فرایند تبادل زندانیان طالبان و کابل تکمیل شد، 7 زندانی در قطر زیرنظر می مانند

به گزارش مجله تار و سه تار، شورای امنیت ملی افغانستان گفت که تمام نظامیانی که در اسارت طالبان بودند، آزاد و فرایند تبادل زندانیان تکمیل شده است.

فرایند تبادل زندانیان طالبان و کابل تکمیل شد، 7 زندانی در قطر زیرنظر می مانند

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آناتولی، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز، پنج شنبه در حساب توییتر خود نوشت: دولت افغانستان تمامی 400 زندانی طالبان را به غیر از چند تن که شرکای بین المللی در خصوص آن ها ملاحظه دارند، آزاد نموده است. امید است گفت وگوهای مستقیم به زودی شروع شوند.

همچنین ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان خاطرنشان کرد که فرایند تبادل و آزادی زندانیان این گروه و دولت کابل به سرانجام رسیده است.

کشورهای فرانسه و استرالیا، از دولت افغانستان خواسته اند تا زندانیانی که در قتل شهفرایندان شان دست داشتند را آزاد نکند اما دولت افغانستان اعلام نموده که بقیه زندانیان خطرناک طالبان در روزهای اخیر همه آزاد شدند و تنها هفت زندانی این گروه متهم به قتل اتباع استرالیا و فرانسه نزد دولت بوده و قرار است در قطر زیرنظر باقی بمانند.

به همین دلیل، محمد معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره نماینده دولت افغانستان هم تاکید نمود: هیئت مذاکره نماینده جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از ملت و دولت مذاکرات صلح را با هدف یک افغانستان مترقی، آزاد و متحد که در آن حقوق همه اتباع حفظ گردد، به زودی شروع خواهد نمود.

همچنین منابعی معتبر از حکومت افغانستان و گروه طالبان در گفت وگو با بی بی سی از تکمیل فرایند تبادل زندانیان دو طرف خبر دادند.

یک منبع از حکومت به بی بی سی گفت که بقیه زندانیان خطرناک طالبان در روزهای اخیر آزاد شده اند و تنها هفت زندانی این گروه نزد دولت باقی مانده است.

به گفته او، این افرد کسانی اند که متهم به قتل اتباع استرالیا و فرانسه اند و قرار است در قطر زیرنظر باقی بمانند.

منابعی از طالبان نیز به بی بی سی گفته اند که آخرین زندانیان حکومت که دو کماندو بودند، دیرهنگام شب گذشته رها شدند. طالبان چندین سرباز کماندو را در روزهای گذشته نیز آزاد کردند.

وزارت خارجه افغانستان چهارشنبه از تماس تلفنی حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان و وزیر خارجه استرالیا خبر داده بود. اگرچه به موضوع رهایی زندانیان در بیانیه این وزارتخانه نیامده بود اما گفته شد که استرالیا گفته از فرایند صلح افغانستان حمایت می نماید.

شروع گفت وگوهای بین الافغانی

تکمیل فرایند آزادی زندانیان دو طرف در حالی صورت می گیرد که منابعی در حکومت روز گذشته خبر داده بودند که قرار است امروز هیئت مذاکره نماینده حکومت به قطر سفر کند.

دیروز منابعی از طالبان نیز از سفر عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان و 13 تن دیگر از افراد این گروه از پاکستان به قطر خبر دادند.

هیئت مذاکره نماینده حکومت، روز گذشته دیداری با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح داشتند.

غنی گفته که این هیئت حمایت قوی مردم و دولت افغانستان را با خود خواهد داشت.

در چند روز گذشته مانع اصلی شروع مذاکرات بین الافغانی تاخیر در تبادل آخرین زندانیان دو طرف یاد شده بود.

تبادل زندانیان حکومت و طالبان

رهایی پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی دولت از سوی این گروه از مواد اصلی توافقنامه صلح است که میان طالبان و آمریکا به امضا رسید.

دولت افغانستان در نخست اعلام نموده بود که مخالف این فرایند است اما بعدتر در چندین مرحله بیش از پنج هزار زندانی طالبان را رها کرد اما چهارصد زندانی این گروه را خطرناک خواند و تصمیم رهایی آن را به لویه جرگه مشورتی صلح سپرد. لویه جرگه در ماه گذشته برگزار گردید و تصمیم به رهایی این زندانیان گرفت.

اگرچه فرمان رهایی این زندانیان خطرناک هم از سوی غنی امضا شد اما پس از رهایی هشتاد زندانی، این فرایند متوقف شد و حکومت شرط گذاشت که تا کماندوهای اسیر به جامانده نزد طالبان رها نشوند، به جامانده زندانیان را رها نمی نمایند.

طالبان اما تاکید نمودند یک هزار زندانی حکومت را مطابق توافقنامه رها نموده و اسیر دیگری نزدشان نیست. اما حالا منابع طالبان از رهایی به جامانده کماندوها خبر داده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1082

به "فرایند تبادل زندانیان طالبان و کابل تکمیل شد، 7 زندانی در قطر زیرنظر می مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند تبادل زندانیان طالبان و کابل تکمیل شد، 7 زندانی در قطر زیرنظر می مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید