عملیات نصر من الله یمنی ها؛ ضربه ای که به قلب سعودی اصابت کرد

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: عصر روز گذشته بود که جنبش أنصارالله یمن از یک عملیات بزرگ و گسترده علیه متجاوزان سعودی و مزدوران آن ها در یکی از شهرهای مرزی یعنی محور نجران، پرده برداشت.

عملیات نصر من الله یمنی ها؛ ضربه ای که به قلب سعودی اصابت کرد

درهمین ارتباط، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات پیروزمندانه نصر من الله در محور نجران اطلاع داد و گفت: عملیات نصر من الله در نجران را انجام دادیم و تعدادی از نظامیان سعودی را به اسارت درآوردیم. وی اضافه کرد: عملیات نظامی نصر من الله یکی از بزرگترین عملیاتهای نظامی از آغاز جنگ، ضد سعودی ها محسوب می گردد. در جریان این عملیات سه تیپ دشمن به طور کامل نابود شد و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از دشمن به غنیمت گرفته شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خاطرنشان کرد: پس از به اسارت درآمدن شمار زیادی از نیروهای دشمن، نیروهای ما در راستای تامین امنیت و حفاظت اسیران از حملات دشمن اقدام کردند زیرا دشمن به دنبال هدف قرار دادن آنها بود. ما به خانواده های اسیران دشمن اطمینان می دهیم که ما اقدامات لازم را برای حمایت از آنها به عمل خواهیم آورد. یحیی سریع تاکید نمود: نیروهای ویژه ما در راستای حمایت و پشتیبانی در محور نجران مشارکت کردند.

وی همچنین گفت: طی روزهای آینده جزییات بیشتری از عملیات نصر من الله و مراحل آن اعلام خواهیم کرد. وی اضافه کرد: در جریان عملیات مذکور در محور نجران صدها کیلومتر به کنترل نیروهای ما درآمده است. هزاران نفر از نیروهای دشمن به اسارت درآمده اند که بیشتر آنها خائنان، فریب خوردگان هستند و شمار زیادی هم کشته و زخمی شده اند. در میان اسیران، شمار زیادی از فرماندهان، افسران و نظامیان ارتش عربستان به چشم می خورند.

یحیی سریع تأکید کرد: یگان موشکی و پهپادی، پدافند هوایی و تیپ های پیاده در این عملیات شرکت نموده اند. سه تیپ نظامی از نیروهای دشمن به طور کامل منهدم شده و صدها خودرو نظامی و زرهی در جریان عملیات بزرگ در محور نجران به غنیمت گرفته شده است. از بیانیه سخنگوی نیروهای مسلح یمن پر واضح است که ضربه وارد شده به عربستان سعودی در پی عملیات نصر من الله به شدت عمیق بوده و این ضربه در واقع به قلب متجاوزان سعودی وارد شده است.

درهمین ارتباط، یک منبع نظامی انصارالله یمن به اسپوتنیک خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن عملیات نظامی بزرگی داخل اراضی عربستان در عمق 500 کیلومتری در منطقه نجران انجام دادند که بر اثر آن بیش از 2000 نفر از نظامیان با تابعیت مختلف از جمله عربستانی به اسارت درآمده اند.

این منبع که نامش را فاش نکرد، اضافه کرد: این عملیات قبل از طرح مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن صورت گرفته و به دلایل نظامی اعلام نشده است. عملیات زمانی انجام شد که ائتلاف سعودی به دنبال عملیات زمینی با هدف اسارت شمار زیادی از نیروهای ما بود اما ما توانستیم که آنها را به محاصره و نظامیانش را به اسارت درآوریم و منطقه را پاکسازی کنیم و ادوات و تجهیزات نظامی پیشرفته ای را به غنیمت بگیریم.

منبع مذکور تاکید نمود: عدم اعلام عملیات به دلایل نظامی به منظور حفظ جان اسیران بود زیرا دشمن هنگامی که از عملیات مطلع شد، دست به حملات هوایی زد. این عملیات گسترده حتی واکنش محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش أنصارالله را نیز به دنبال داشت. وی در این خصوص گفت: عملیات نصر من الله یکی از ثمرات پایداری ملت با قبایل وفادارش و گروههای اجتماعی آن است و بزرگترین عملیات نظامی از زمان آغاز جنگ سعودی علیه یمن محسوب می گردد.

وی اضافه کرد: دشمن به طرحهای نظامی چندی برای به دست آوردن دستاوردی در مناطق مرزی دلخوش نموده بود اما نتایج برعکس شد. شکست نظامی بی سابقه دشمن در برابر عملیات نظامی یمن گواهی بر این است که دشمن باید فورا دست به بازنگری در جنگ بزند. عبدالسلام اعلام کرد: دشمن در ظرف مدت زمان کوتاهی شکست فاحشی خورد. سعودی ها کوشش بی فایده ای می نمایند که در برابر شکست مذبوحانه در برابر رزمندگان یمنی سرپوش بگذارند.

واقعیت این است که آنچه که سعودی ها پیش از آغاز تجاوز نظامی به یمن فکر آن را نمی کردند، مقاومت جانانه مردم و نیروهای نظامی این کشور بود. عربستان سعودی گمان می کرد که یمن به دلیل ضعف در برخورداری از تسلیحات پیشرفته جنگی و عدم بهره مندی از جدیدترین تاکتیک های نظامی، به هیچ وجه توانایی مقابله با یک ائتلاف چندجانبه در عرصه میدانی را ندارد و در یک بازه زمانی بسیار محدود به زانو درخواهد آمد.

با این حال، مقاومت مردم یمن از یک سوی و قدرت نظامی ارتش این کشور ـ که در عملیات نصر من الله به منصه ظهور رسید ـ از سوی دیگر، موجبات غافلگیری سعودی ها را فراهم آورد و آنها دریافتند که در ارزیابی میزان قدرت طرف مقابل خود دچار اشتباه محاسباتی شده اند. تجربه قریب به 5 سال گذشته نشان داده است که هرچقدر ماجراجویی سعودی ها در یمن بیشتر به طول بیانجامد، آنها از افزایش قدرت نظامی نیروهای یمنی بیشتر غافلگیر خواهند شد. عملیات نصر من الله یکی از بزرگترین غافلگیری هایی است که در طول این سالها برای عربستان سعودی رخ داده است و بعید به نظر می رسد که متجاوزان از این عملیات درس عبرت نگیرند.

درهمین ارتباط، ضیف الله الشامی سخنگوی دولت انصارالله یمن خاطرنشان کرد که عملیات نصر من الله که طی هفته های گذشته آغاز شد در برگیرنده پیغام مهمی برای دشمن است. وی اضافه کرد: در جریان این عملیات صدها کیلومتر از خاک یمن آزاد شد. الشامی توضیح داد: در این عملیات هزاران تن از عناصر وابسته به ائتلاف سعودی اسیر شدند. وی گفت: پیغام این عملیات به دشمنان این است که تنها گزینه پیش روی آنها تعامل مثبت با طرح پیشنهادی انصارالله به شمار می رود.

بدون شک عملیات های گسترده نیروهای یمن علیه متجاوزان سعودی مانند عملیات نصر من الله و عملیات طوفانی در قلب آرامکو می تواند در جنگ علیه یمن جنبه بازدارنده داشته باشد؛ به ویژه اینکه سعودی ها نشان داده اند که هیچ عزمی برای سرانجام دادن به این جنگ ندارند. در هر صورت، تغییر معادلات قدرت به نفع مقاومت در یمن، به چالش لاینحلی در مقابل ائتلاف متجاوز سعودی تبدیل شده است.

علاوه بر آنچه که گفته شد، درحال حاضر امارات متحده عربی نیز به شدت از حملات احتمالی بعدی مقاومت یمن نیز به شدت هراسان است. اماراتی ها دیگر به این یقین رسیده اند که یمنی ها توانایی زدن ضربه های هولناک به آنها را دارند. این بدان معناست که طی روزهای آینده ممکن است مقامات ابوظبی تصمیم خود برای خروج از یمن را بدون هیچگونه تعللی عملیاتی سازند و به تصمیم خود جامه عمل بپوشانند.

بر اساس آنچه که گفته شد، معادلات قدرت در یمن به نفع نیروهای مقاومت در این کشور تغییر نموده است و امروز سرنوشت نبرد در دستان آنها واقع شده است و نه ائتلاف متجاوز سعودی. به نظر می رسد که عملیات نصر من الله فصل نوینی را در عرصه نبرد نیروهای یمنی با متجاوزان سعودی رقم زده است.

این بدان معناست که جنگ یمن علیرغم گذشت قریب به 5 سال از آن دیگر یک جنگ یکطرفه علیه مردم بی دفاع و بی گناه نیست و به جنگی دو طرفه تبدیل شده است؛ جنگی که در آن متجاوزان سعودی نیز باید برخلاف گذشته منتظر متحمل شدن ضربات سخت و سنگین در جریان آن باشند. این مسأله دستاورد بزرگی است که نیروهای یمنی در سایه سالها محاصره و دست و پنجه نرم کردن با شدید ترین تحریم های بین المللی، محقق ساخته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 379

به "عملیات نصر من الله یمنی ها؛ ضربه ای که به قلب سعودی اصابت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات نصر من الله یمنی ها؛ ضربه ای که به قلب سعودی اصابت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید