منتظر لیست جدید طالبان برای معاوضه زندانیان هستیم

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران - گروه بین الملل: سهیل شاهین سخنگوی طالبان، با انتشار توئیتی از آمادگی برای آزادی همه نیروهای دولتی در بند این گروه تا پیش از عید قربان خبر داده بود اما به این شرط که کابل هم اقدام مشابهی را انجام دهد.

منتظر لیست جدید طالبان برای معاوضه زندانیان هستیم

از سویی، بعضی رسانه های افغانستان به نقل از بعضی منابع نزدیک به دولت کابل گزارش داده اند که به تازگی 50 تن از نیروهای طالبان که به دلیل جرایم سنگین مشمول عفو نبوده اند؛ آزاد شده اند.

این در حالی است که ناجیه انوری سخنگوی وزارت صلح افغانستان، در اظهاراتی ضد و نقیض به خبرنگاران گفت که دولت هنوز منتظر لیست جدید طالبان است تا به جای 592 زندانی که جرایم سنگین دارند؛ افراد دیگری از این گروه را آزاد کند.

انوری در پاسخ به این سوال که آیا پیش شرط طالبان برای انجام مذاکرات از سوی دولت پذیرفته شده است یا خیر؛ گفت: جمهوری اسلامی افغانستان برای نشان دادن حسن نیت و ایجاد فضای اعتماد، اخیراً حدود چهار هزار و 400 زندانی طالبان را آزاد نموده است و همچنین در عوض 592 زندانی طالبان که جرایم سنگین دارند، خواستار ارائه لیست جایگزین شده است- امری که هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرنگاران، از گفته های انوری می گردد اینگونه استنباط کرد که دولت کابل قصد ندارد پیش شرط طالبان برای ورود به مذاکرات بین الافغانی که شامل آزادی 592 عضو تعیین از این گروه است را بپذیرد.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز پیشتر گفته بود اکه اعضای آزاد شده طالبان بار دیگر به میدان مبارزه برمی گردند و این فرایند تحکیم صلح را سخت می نماید.

همزمان، خبرهایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه اشرف غنی رئیس جمهور و دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای صلح ملی افغانستان، در ارتباط با فرایند صلح این کشور اختلاف نظر دارند حال آنکه ظاهراً این اختلاف ها بیشتر بر سر تعیین اعضای شورای عالی مصالحه و پیرامون فرایند صلح افغانستان است- موضوعی که از سوی سخنگوی دولت در امور صلح افغانستان تکذیب شد.

انوری در این باره به خبرنگاران گفت: خوشبختانه روی موضوع صلح در افغانستان اختلاف نظر و عدم هماهنگی وجود ندارد. ایجاد شورای عالی صلح ملی یک قدم عظیم برای تقویت اجماع ملی و داخلی است. فرایند انتخاب اعضای شورای عالی صلح ملی در جریان است و امیدواریم به زودی این شورا تشکیل گردد.

وی اضافه نمود: تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، از همان ابتدا، در سطح ملی و بین المللی با استقبال روبرو شد و کار خود را با تمرکز روی ایجاد ساختار داخلی، مسائل محتوایی و فنی آغاز کرد و اکنون آمادگی کامل برای مشارکت در مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و گروه طالبان را دارد.

این مقام مسئول در امور صلح افغانستان همچنین تاکید نمود که دولت کابل هیچ پیش شرطی که مانع مذاکرات صلح باشد را ندارد و توقع تمام مردم توقف خشونت است که باید به انجام برسد.

انوری در این باره اضافه نمود: اراده و آمادگی کامل طالبان برای آغاز مذاکرات یک امر حتمی است و توقع تمام مردم افغانستان توقف خشونت ها و رفتن به سوی مذاکرات مستقیم است. از جانب جمهوری اسلامی افغانستان، هیچ مانعی در مقابل این فرایند و آغاز مذاکرات وجود ندارد. ما خواسته های اساسی مردم را برای آغاز مذاکرات مطرح کردیم اما پیش شرطی که مانع برگزاری مذاکرات گردد، وجود ندارد و بیدرنگ خواستار آغاز مذاکرات مستقیم با گروه طالبان هستیم. جمهوری اسلامی افغانستان، آمادگی کامل برای آغاز مذاکرات را دارد.

در سرانجام، سخنگوی وزارت صلح افغانستان تاکید نمود که نقش کشورهای همسایه، منطقه و دنیا بر فرایند صلح افغانستان تاثیر گذار است.

به گفته انوری، دولت افغانستان خواستار ادای نقش صادقانه، مثبت و تاثیرگذار کشورهای دنیا در فرایند صلح افغانستان است. چشم انداز مورد انتظار مردم از آینده افغانستان، کشوری مستقل، متحد و دموکراتیک است که نه تنها حافظ ارزش ها و دست آوردهای 19 سال اخیر باشد، بلکه در توسعه این ارزش ها و دست آوردها نیز کوشا باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1068

به "منتظر لیست جدید طالبان برای معاوضه زندانیان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منتظر لیست جدید طالبان برای معاوضه زندانیان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید