نفت 160 دلاری در انتظار اقتصاد دنیا با حمله غرب به سوریه

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران: بانک آمریکا هشدار داد به دنبال حمله غرب به سوریه ظرف چند روز قیمت نفت به 130 دلار در هر بشکه خواهد رسید و در صورت طولانی شدن درگیری ها و شروع جنگی نیابتی مثل جنگ ویتنام قیمت جهانی نفت با جهش 50 دلاری به 160 دلار می رسد.

نفت 160 دلاری در انتظار اقتصاد دنیا با حمله غرب به سوریه

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی تلگراف، همزمان با تشدید بحران در سوریه، درگیری ها در لیبی، فراوری نفت این کشور را در طی یک سال گذشته به شدت کاهش داده است.این وضعیت عرضه نفت به بازارهای دنیای را با اختلال روبرو نموده است.

گروه سوئیسی پتروماتریکس در این زمینه خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر شاهد سقوط دولت در لیبی هستیم و این کشور به جنگ های داخلی برای به دست آوردن درآمدهای نفتی نزدیک می گردد.

وزیر نفت لیبی گفت، میزان فراوری نفت در ماه آگوست به طور متوسط 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته که نسبت به زمان بیشترین میزان فراوری پس از سقوط قذافی، چهار پنجم کاهش یافته است.

دکتر الیزابت استفنز، مسئول بخش ریسک های سیاسی بیمه لویدز گفت: گروه های شبه نظامی مانند تروریست ها عمل می نمایند و از تسلط خود بر نفت به عنوان ابزاری سیاسی برای دریافت امتیاز استفاده می نمایند.

لیبی بدترین نمونه از درگیری های سیاسی در دنیا است که موجب اختلال در عرضه نفت به بازارهای دنیای شده است. میزان فراوری در عراق، نیجریه، ایران، یمن، و سوریه هر کدام به دلایلی کاهش یافته است.

این مسئله در طی یک سال گذشته منجر به کاهش 1.1 میلیون بشکه ای عرضه نفت شده است که علت اصلی بالا رفتن قیمت نفت برنت به رغم وضعیت نامناسب اقتصاد چین و اروپاست. از سوی دیگر، نفت لیبی بهترین کیفیت را در بین انواع نفت فراوری شده در خاورمیانه دارد و پالایشگاه های اروپایی نفت لیبی را به دیگر نفت ها ترجیح می دهند. نگرانی ها از افزایش تنش ها در سوریه نیز موجب رسیدن قیمت نفت برنت به 115 دلار شده است که تقریبا حد قیمتی است که معمولا موجب کاهش اعتماد و بروز زیان های مالی می گردد.

بانک آمریکا اعلام نموده است که کمبود نفت در بازار دنیای به 4 میلیون بشکه در روز رسیده است و اگر هر حمله موشکی به سوریه، به هدف اشتباهی برخورد کند، دنیا را در برابر اختلال در عرضه نفت بسیار آسیب پذیر خواهد ساخت.

این بانک آمریکایی همچنین اعلام نموده است، محتمل ترین نتیجه حمله به سوریه، افزایش کوتاه مدت قیمت نفت به 120 تا 130 دلار در هر بشکه خواهد بود، آن هم به شرطی که عملیات ناتو به چند روز محدود گردد. این بانک اضافه نموده است، یک جنگ نیابتی طولانی مدت زمینی مانند جنگ ویتنام می تواند منجر به جهش 50 دلاری قیمت نفت گردد و قیمت نفت برنت را به 160 دلار در هر بشکه برساند.

همچنین میشائیل ویتنر، از تحلیلگران بانک سوشیت جنراله نیز در گزارشی پیش بینی کرد که در صورتی که حمله موشکی به سوریه، با حملات تلافی جویانه از سوی ایران به خطوط انتقال نفت همراه شده و منجر به بروز درگیری در منطقه گردد، قیمت هر بشکه نفت به 150 دلار خواهد رسید.

استفنز نیز گفت: عراق در آستانه جنگ داخلی واقع شده است...خطوط انتقال نفت توسط القاعده و ستیزه جویان سنی منفجر می شوند و این یک مانع بزرگ است. به علاوه، هنوز هیچ قانونی در مورد منابع هیدروکربنی و چهارچوبی برای قراردادهای نفتی وجود ندارد.

بر خلاف پیش بینی های قبلی در مورد افزایش فراوری نفت در عراق، میزان فراوری نفت این کشور از 3.2 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به 2.9 میلیون بشکه کاهش یافته است.

استفنز اضافه کرد، حمله به سوریه می تواند کنترل موثر بر تمام انواع راه های غیرقابل پیش بینی را از بین ببرد. سوریه در کل منطقه نقشی محوری دارد. حتی اگر اسد هم در نهایت سرنگون گردد، مسئله ای حل نخواهد شد. احتمال بیشتری خواهد داشت که هر یک از دولت های پیرامونی یا قدرت های خارجی به داخل سوریه نفوذ نمایند.

آمریکا 710 میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود دارد و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی و توسعه ای نیز ذخایری دارند که همچون زمان جنگ لیبی می تواند به بازار تزریق گردد، اما کمبود نفت در بسیاری از کشورها در صورت وقوع چنین سناریویی ریسک کمبود عرضه را به شدت افزایش می دهد.

این کاهش عرضه نفت در حالی است که چین مجددا واردات نفت خود را افزایش داده است، به طوری که واردات نفت این کشور در ماه جولای 20 درصد افزایش یافته و به رقمی تاریخی رسیده است. حوزه یورو نیز به تدریج در حال ترمیم مالی است و تقاضا برای واردات نفت از سوی این کشورها در حال افزایش است.

105

منبع: تسنیم
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 297

به "نفت 160 دلاری در انتظار اقتصاد دنیا با حمله غرب به سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت 160 دلاری در انتظار اقتصاد دنیا با حمله غرب به سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید