کره شمالی بار دیگر دست به آزمایش یک موشک بالستیکی زد

به گزارش مجله تار و سه تار، یک روز پس از اعلام آمادگی کره شمالی برای آغاز دور جدید گفت وگو با آمریکا بر سر مناقشه هسته ای، این کشور اقدام به پرتاب یک موشک جدید کرد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت اعلام نموده است.

کره شمالی بار دیگر دست به آزمایش یک موشک بالستیکی زد

به گزارش دویچه وله، در نخستین ساعات بامدادی روز چهارشنبه 10 مهر (دوم اکتبر) خبر پرتاب یک موشک بالستیکی جدید از سوی کره شمالی خبرساز شد. این در حالی است که مقامات این کشور روز سه شنبه، اول اکتبر، از آمادگی خود برای دیدار و گفت وگو با مقامات آمریکایی بر سر مناقشه هسته ای سخن گفته بودند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از سئول، پایتخت کره جنوبی، خبر از آزمایش موشکی جدید کره شمالی داد. بنا بر اظهارات ارتش کره جنوبی، این موشک بالستیکی پس از طی مسافتی بالغ بر 450 کیلومتر در مناطق شرقی و در آب های ژاپن فرود آمده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نخستین واکنش خود نسبت به این آزمایش موشکی، این اقدام کره شمالی را نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت خوانده و آن را محکوم کرده است.

موشک یاد شده در نوار آب های تجاری ژاپن فرود آمده است. این نوار به عرض 200 مایل دریایی، از سواحل ژاپن فاصله دارد. ارتش کره جنوبی در گزارش خود احتمال می دهد که این موشک به وسیله یک زیردریایی شلیک شده باشد.

افزون بر آن گفته شده است که موشکی که امروز به سوی آب های ژاپن شلیک شده از نوع پوکوک سونگ بوده است. ژاپن اعلام کرده است که شورای امنیت ملی این کشور در حال حاضر سرگرم آنالیز موضوع پرتاب این موشک است.

  • پرتاب موشک همزمان اعلام آمادگی برای مذاکرات

پرتاب موشک بالستیکی یاد شده تنها یک روز پس از اعلام آمادگی پیونگ یانگ برای گفت وگو با مقامات آمریکایی صورت می گیرد. باید یادآور شد که کره شمالی ظرف هفته های گذشته، چندین بار اقدام به آزمایش موشکی کرده است.

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی روز سه شنبه، اول اکتبر، از تماس اولیه مقامات این کشور با مقامات آمریکایی سخن گفته بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شروع مجدد گفت وگوهای دوجانبه بر سر مناقشه هسته ای کره شمالی را تایید کرده است. گفته می گردد که دور جدید گفت وگوهای بین دو کشور روز شنبه پنجم اکتبر شروع خواهد شد.

این نخستین باری نیست که کره شمالی پیش از شروع دور جدید گفت وگوهای خود پیرامون مناقشه هسته ای، اقدام به آزمایش موشکی می نماید. هری کازیانیس، کارشناس ارشد مرکز پژوهش مصالح ملی در واشنگتن درباره این رویکرد کره شمالی می گوید:

کره شمالی با دست زدن به چنین اقداماتی بر آن است تا مواضع خود را پیش از شروع مذاکرات آشکارا نشان دهد.

رهبری کره شمالی با این اقدام خود بر آن است تا به واشنگتن پیغام دهد که تنها در ازای لغو کامل تحریم ها این کشور حاضر به خاتمه دادن به فعالیت های هسته ای است.

دور پیشین گفت وگوهای رسمی رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی در هانوی که در ماه فوریه برگزار شده بود، بدون کسب نتیجه به خاتمه رسید.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در واپسین روزهای ماه ژوئن نیز یک بار دیگر در منطقه غیرنظامی بین دو کره با یکدیگر دیداری کوتاه و غیرمنتظره داشتند. در این دیدار دو طرف درباره ادامه گفت وگوها ابراز تمایل کرده بودند.

گفته می گردد پس از برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، امکان کسب موفقیت در گفت وگوهای بین دو کشور افزایش یافته است. کره شمالی بارها از رویکرد جان بولتون در مذاکرات ناظر بر مناقشه هسته ای انتقاد کرده و او را جنگ طلب خوانده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 382

به "کره شمالی بار دیگر دست به آزمایش یک موشک بالستیکی زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره شمالی بار دیگر دست به آزمایش یک موشک بالستیکی زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید