باستان شناسان سازه سنگی مرموزی را کشف نموده اند که آن را استون هنج عربی نامیده اند

به گزارش مجله تار و سه تار، ایسنا/ براساس آخرین گزارشات بدست آمده، باستان شناسان سازه سنگی مرموزی را کشف نموده اند که آن را استون هنج عربی نامیده اند.

باستان شناسان سازه سنگی مرموزی را کشف نموده اند که آن را استون هنج عربی نامیده اند

مجموعه ای از آثار تاریخی که اخیرا در صحراهای عمان کشف شده، به باستان شناسان یاری می نماید الگوی مهاجرتی را که حدود 300 هزار تا 1.3 میلیون سال پیش در این منطقه بوجود آمد، بهتر درک نمایند و یک گروه باستان شناسی بین المللی پیروز شده ابزارهای سنگی باستانی، یک مقبره نوسنگی، پوست تخم نوعی شترمرغ منقرض شده و تعدادی سازه سنگی را کشف کند که بعضی از باستان شناسان به این مجموعه سنگ ها استون هنج عربی می گویند.

باستان شناسان بر کاوش در دو محوطه عمان تمرکز کردند؛ استان ظفار در جنوب عمان و در امتداد با مرز یمن و دیگری در منطقه دقم واقع در مرکز عمان. با اینکه بخش بزرگی از این دو محوطه امروزه خشک شده است، اما آب و هوای متفاوت آنها در گذشته این منطقه ها را به گزینه های مناسبی برای سکونت انسان تبدیل کرد. این امر باعث شد که شبه جزیره عربستان به مسیر طبیعی مهاجرت از قاره آفریقا به اوراسیا تبدیل شود.

قدمت این سازه سنگی که در محوطه باستان شناسی ظفار کشف شده، به دو هزار سال قبل باز می شود. این سازه در حقیقت از سه تخته سنگ مسطح 50 تا 80 سانتیمتری تشکیل شده است. صدها و شاید هزاران سازه سنگی مشابه در سراسر شبه جزیره عربستان کشف شده است. اینکه چه کسانی و به چه دلیلی آنها را ساخته اند هنوز معین نیست، اما محققان امیدوارند که تاریخ گذاری رادیوکربن سرنخ های جدیدی را ارائه کند.

رومن گاربا محقق موسسه باستان شناسی آموزشگاه علوم چک در گفت و گو با آرت نت بیان نمود: سازه های سه تخته سنگی معمای بزرگی در باستان شناسی عرب محسوب می شوند. مشهورترین این نوع سازه های سنگی استون هنج است. سازه های سه تخته سنگی عربی احتمالا کاربرد مشابه و مرتبط با اجرای مراسم تشریفاتی داشتند، اما در مقایسه با استون هنج کوچکترند و در مقطع متفاوتی از تاریخ ساخته شده اند.

باستان شناسان با کاوش در محوطه باستان شناسی دقم یک مقبره نوسنگی کشف کردند که قدمت آن به پنج هزار تا چهار هزار و 600 سال پیش از میلاد باز می شود. این مقبره از دو اتاق دفن مدور تشکیل شده که استخوان های ده ها نفر در آن کشف شد.

باستان شناسان در نزدیکی این مقبره مجموعه ای شامل بیش از 500 سنگ نگاره تصویرگر حیواناتی همانند شتر، اسب، الاغ و لاک پشت را به همراه 200 کتیبه کشف کردند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2169

به "باستان شناسان سازه سنگی مرموزی را کشف نموده اند که آن را استون هنج عربی نامیده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناسان سازه سنگی مرموزی را کشف نموده اند که آن را استون هنج عربی نامیده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید