بیشترین افت هفتگی هزینه وام مسکن طی یک ماه

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران : هزینه وام مسکن در اولین هفته خرداد فرایندی نزولی داشت.آمار مربوط به رشد هفتگی قیمت ها هم نشان می دهد این متغیر به نازلترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده و چنانچه این فرایند ادامه داشته باشد ارزانی بیشتری در وام مسکن رقم خواهد خورد.

بیشترین افت هفتگی هزینه وام مسکن طی یک ماه

به گزارش هزینه وام در ابتدای هفته اخیر دوباره فرایندی نزولی پیدا نموده است. درهمین رابطه نرخ سود در آخرین روز از اولین هفته خرداد ماه به سطح 20.5 درصد تنزل پیدا کرد.

دراین میان مهمترین رکورد در ارزانی هزینه وام مسکن در این روزها افت هفتگی قیمت وام بوده که در یک ماه گذشته بی سابقه بوده است.

هزینه خریداوراق مسکن

برای دریافت وام مسکن از این راستا طبق قوانین بانک مسکن مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 16میلیون و 240 هزار تومان و در روز چهارشنبه 15 میلیون و 300 هزار تومان محاسبه شد.

مقایسه چهارشنبه 5 خرداد با چهارشنبه هفته گذشته نشان می دهد هفته اول خرداد وام مسکن مجردها را تا حد 2.5 درصد کاهش داشته است داده است.

این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 27 میلیون و 840 هزار تومان ثبت شده بود که در خاتمه با نزدیک به یک میلیون و 540 هزار تومان کاهش نسبت به چهارشنبه هفته قبل به 26 میلیون و 300 هزار تومان تنزل پیدا کرد.

فرایند ارزانی وام مسکن ازشنبه ابتدای هفته شروع شده و پس از حفظ فرایندی نزولی به کمترین حد خود در دوماه گذشته رسید.

نرخ سود موثر وام مسکن در خرداد

در همین خصوص نرخ سود در خاتمهی هفته اول خرداد برای متقاضیان وام برابر با 2.5 درصد بوده و به عبارت دیگر 3 واحد درصد از اندازه اسمی آن هنوز بیشتر است.

این در حالی است که این رقم نسبت به آن چه که در چهارشنبه هفته پیش به ثبت رسیده بود، 0.2 واحد درصد تنزل پیدا نموده است.

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ نموده اند را باید به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن به وسیله خرید اوراق تسه اقدام نموده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت نمایند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز چهارشنبه 5 خرداد ماه 175 میلیون و 400 هزار تومان بوده وبرای متاهیلن 326 میلیون و 130 هزار تومان محاسبه شده است.

اما مهمترین اتفاق در هفته اخیر فرایند نزولی رشد هفتگی قیمت اوراق بوده است.

رکورد بیشترین افت هفتگی هزینه وام مسکن

هزینه وام مسکن در چهارشنبه هفته اخیر نسبت به موقعیت مشابه خود در هفته گذشته 2.5 درصدکاهش پیدا نموده است. مرور افت هفتگی قیمت وام مسکن در یکماه اخیر نشان میدهد بیشترین افت هفتگی در روز های سه شنبه و چهارشنبه نخستین هفته خرداد ماه به ثبت رسیده است. این در حالی است که در 28 اردیبهشت بیشترین رشد هفتگی هزینه وام مسکن به ثبت رسیده که برابر با 12.8 درصد بوده است پس از آن افت هفتگی قیمتها شروع شده و درنهایت در هفته اخیر به بیشترین افت خود از ابتدای اردیبهشت تا کنون رسیده است.

در آنالیز آمار وام مسکن از ابتدای سال 1400 تا الان اما مشاهده می گردد در نیمه فروردین ماه رشد هفتگی قیمت وام در نازل ترین سطح خود قرار داشت و اندازه هفتگی کاهش قیمت ها هنوز به حد بیشترین افت ثبت شده در ماه نخست امسال که برابر با 13.8 درصد بود نرسیده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1682

به "بیشترین افت هفتگی هزینه وام مسکن طی یک ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین افت هفتگی هزینه وام مسکن طی یک ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید