خـداقوت پاکبان محله!

به گزارش مجله تار و سه تار، انتخاب پاکبانان به عنوان چهره های منتخب مردمی از سوی شهردار تهران حکایت از توجه ویژه مدیریت شهری به نقش و خدمات ارزنده این قشر در این روزهای سخت است؛

خـداقوت پاکبان محله!

خبرنگاران- فاطمه عسگری نیا: پاکبانانی که در طول 6 ماه گذشته پا به پای کادر پزشکی به صورت شبانه روزی فعالیت کردند و با ضدعفونی معابر شهری و وسایل حمل ونقل عمومی اجازه ندادند سلامت شهروندان بیش از این به خطر بیفتد. آقا صفی الله باغچقی یکی از این پاکبانان زحمتکش و جوان در محله راه آهن است که اهالی محله تصمیم گرفتند با هدیه ای از این پاکبان محلی خود قدردانی نمایند.

بعد از اینکه شهردار تهران پاکبانان را به عنوان چهره مردمی انتخاب کرد و از نقش مؤثر آنها در روزهای کرونایی بر سلامت و بهداشت شهر گفت، نگاه ها اندکی به سمت پاکبانان شهر جلب شد، اما در محله راه آهن ماه هاست شهرداری ناحیه 4 منطقه 11 با همکاری شورایاری محله یک روز در هفته پای درددل پاکبانان می نشینند و ضمن شنیدن مسائل و مسائل این گروه می کوشد تا از بهترین پاکبان های محله قدردانی نمایند.

همزمان با اعیاد ذی الحجه، اهالی محل تصمیم گرفتند در یک همدلی و همراهی صمیمی از آقا صفی الله باغچقی یکی از پاکبانان جوان محله خود که از 2 سال پیش تا به امروز در محله راه آهن مشغول به کار است، قدردانی و تشکر نمایند. او اصالتا بجنوردی است، اما بعد از ازدواج به همراه همسرش ساکن تهران شده است. صفی الله می گوید: 11 سال است در تهران زندگی می کنم و قبل از اینکه در شهرداری مشغول به کار شوم به عنوان پیک موتوری در محله فعالیت می کردم.

وقتی صفی الله موتورسیکلت خود را در جریان یک زورگیری از دست می دهد، به سمت پاکبانی روی می آورد. او در این باره می گوید: ابتدا ذهنیت خوبی نسبت به این شغل نداشتم، اما کم کم عقیده و نظرم تغییر کرد.

صفی الله از شب هایی برایمان می گوید که مجبور است در خیابان وحدت اسلامی به نظافت خیابان بپردازد. او کارش را نوعی عبادت می داند و معتقد است: کار شبانه خستگی و سختی های خودش را دارد، اما وقتی محصول این شب زنده داری، شهری پاکیزه و تمیز است، دل ما هم آرام می گردد.

آقا صفی 34 ساله و جوان دارای 3 فرزند است و نکته قابل توجه احترام خانواده او به شغل شریف پدرخانواده است.

اعظم امینی همسر آقا صفی می گوید: از روزی که همسرم لباس پاکبانی را به تن کرد، تأثیرات این شغل را کم کم در زندگی خودمان هم احساس کردیم. توجه به تفکیک از مبدأ زباله ها در خانه و توصیه به این امر به تمامی اقوام و خویشان، پرهیز از ریختن زباله در فضاهای شهری و رعایت نظافت شهری موضوعاتی است که به طور جدی دنبال می کنیم، چرا که می دانیم پاکبانان با درآمد اندکی که دارند، چه زحماتی برای شهر و شهروندان می کشند.

همسر این پاکبان محله راه آهن با تشکر از قدردانی اهالی محله از خدمات همسرش می گوید: چنین رفتارهایی باعث قوت قلب خانواده پاکبانان می گردد.

  • پاکبانان، رکن اصلی نگهداشت شهر

ارتباط محبت آمیز و صمیمی مردم محله با پاکبان محله و شهر، از قدیم در فرهنگ شهری ایرانی ها وجود است و در گذشته پاکبانان امین مردم محله هم بودند. علی اصغر فراهانی دبیر شورایاری محله راه آهن با بیان این مطلب می گوید: ما در تلاشیم تا پاکبان را به مردم محله، مردم محله را به شورایاری و شورایاری را به شهرداری ناحیه وصل کنیم، چراکه ایمان داریم تنها در این صورت است که می توان امید داشت مسائل و مسائل شهری هر محله به موقع شناسایی و حل گردد.

او با اشاره به طرح قدردانی از پاکبانان محله راه آهن در امسال می گوید: از ابتدای سال تا به امروز به صورت هفتگی از پاکبانان فعال در محله راه آهن با هدایایی قدردانی نموده ایم. همین برنامه را هم برای آقا صفی داشتیم که از زمان حضورش در خیابان وحدت اسلامی تا به امروز باعث تغییرات چشمگیری در نظافت این نقطه شده است. اما وقتی متوجه شدیم او قصد خرید اقساطی یک دستگاه ماشین لباسشویی را دارد، همه اهالی محله و مدیران شهری ناحیه دست به دست دادند تا این ماشین لباسشویی را برای قدردانی از زحماتش به او هدیه نمایند. فراهانی می گوید: پاکبانان رکن اصلی شهرداری تهران هستندکه نبودشان فاجعه ای عظیم در شهر رقم خواهد زد. او با بیان اینکه در طول 6 ماه گذشته پاکبانان و کارگران خدمات شهری دوشادوش کادر درمان برای حفظ سلامت شهر و جامعه بی دریغ زحمت کشیده اند، گفت: به درستی که چهره های منتخب مردم همین پاکبانان هستند و باید از زحمات این قشر به طور شایسته قدردانی کرد.

  • کلافگی مشتریان و اهالی

ساکنان محله راه آهن هم معتقدند پاکبانان شهرچهره مردمی منتخب خواهند بود. زهره اشتری یکی از اهالی محله راه آهن می گوید: پاکبانان زحمتکش ترین اقشار جامعه اند که با درآمد کمی که دارند، بیشترین تأثیر را بر زندگی هریک از شهروندان می گذارند. او هم معتقد است پاکبانان چهره های منتخب مردم در شهر هستند؛ افرادی که زحماتشان کمتر دیده می گردد. این شهروند ادامه می دهد: ما اهالی محله در پویش مجازی زیست محیطی که در محله راه آهن به راه انداخته ایم، با همراهی یکدیگر می کوشیم تا به بهانه های مختلف از زحمات پاکبانان زحمتکش محله قدردانی کنیم. پوریا یکی دیگر از اهالی محله راه آهن هم می گوید: پاکبانی یکی از شغل های مهم و ضروری در شهر است، اما صندلی واقعی این شغل در جامعه ما معین نیست. این مسئله ریشه در نوع نگاه مدیریت شهری به پاکبانان دارد. اگر در مدیریت شهری برای زحمتکشان این حوزه امکانات معیشتی مشابه کارمندان در نظر گرفته می شد، چه بسا بسیاری از جوانان بیکار ما به سمت این شغل می رفتند. ما امروز به همان اندازه که به پزشک، مهندس و پرستار و... احتیاج داریم، به پاکبانان هم احتیاج داریم. کافی است یک روز پاکبانها کار را تعطیل نمایند تا ضرورت و اهمیت این شغل در شهر به چشم آید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1087

به "خـداقوت پاکبان محله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خـداقوت پاکبان محله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید