مخاطبان طنز باید تحمل خود را بالا ببرند

به گزارش مجله تار و سه تار، شهر: عباس حسین نژاد، نویسنده درباره شوخی با اشعار بزرگان در طرح متروی تهران گفت: مخاطبان طنز باید تحمل خود را بالا ببرند تا هم فضای خلاقیت در طنز بیشتر شود هم جامعه ای انتقادپذیر و رو به رشد داشته باشیم.

مخاطبان طنز باید تحمل خود را بالا ببرند

عباس حسین نژاد، نویسنده در مصاحبه با خبرنگار شهر درباره پروژه کوویدیه در متروی تهران و برخی نقدها به نحوه اجرای این پروژه در زمینه استفاده از شاعران بزرگ در مقوله طنز و مقابله با کرونا گفت: اگر در این پروژه تنها از تصاویر شاعران که ماسک بر صورت دارند استفاده می شد اتفاق بدی نبود اما برای دستکاری کردن شعر نیاز جدی به مشورت وجود داشت.

او با اشاره اینکه مشورت دریافت از جاهایی مانند دفتر طنز حوزه هنری یا شاعران طنز می توانست این کار را جذاب تر کند، توضیح داد: در صورت مشورت این نوع نقیضه نویسی می توانست خوش تر و دلپذیرتر جلوه کند.

حسین نژاد گفت: شوخی با شعر از قدیم وجود داشته است و با اشعار بزرگان همیشه این شوخی شده است که به آن نقیضه نویسی یا پارودی می گویند. شاید کلمه ماسک در این اشعار به درستی ننشسته باشد اما این شوخی همیشه وجود داشته است.

این نویسنده گفت: در طنزنویسی نیاز جدی به ظرافت داریم و اگر رندی(که در اشعار شاعران بزرگ است موجود است) رعایت نشود منجر به آسیب خواهد شد. در بحث شعر در این پروژه نیز مسأله توهین مطرح نیست و می توان گفت شاید کلمه ماسک به خوبی در طنزسرایی استفاده نشده است.

او ادامه داد: تصاویر (شاعران بزرگی که ماسک بر صورت دارند) اتفاق خوب و قابل توجهی بود ما نیز به دلیل شرایط کرونا به عنوان ناشر در کتابی روزنامه آب و هوا از خاطرات ناصرالدین شاه منتشر کردیم در تبلیغاتش از همین روش استفاده کردیم و روی صورت ناصرالدین شاه ماسک گذاشتیم. در شعر دوستان به دقت خیلی بیشتری نیاز داشتند که نقدها کمتری متوجه طرح می شد.

این فعال فرهنگی در انتها گفت: در هر حال به نظر بنده در مخاطبان طنز باید تحمل خود را بالا ببرند تا هم فضای خلاقیت در طنز بیشتر شود هم جامعه ای انتقادپذیر و رو به رشد داشته باشیم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1348

به "مخاطبان طنز باید تحمل خود را بالا ببرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخاطبان طنز باید تحمل خود را بالا ببرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید