ژاپن در جست و جوی رازهای سالمندی سالم

به گزارش مجله تار و سه تار، اگر سال های اضافی عمر در کهنسالی در تختخواب سپری گردد زندگی طولانی تر و عمر بیش تر فایده چندانی نخواهد داشت.

ژاپن در جست و جوی رازهای سالمندی سالم

به گزارش خبرنگاران به نقل از اکونومیست، بیشتر مردم عمر طولانی تر را یک موهبت قلمداد می نمایند با این وجود، پیر شدن در بیشتر اوقات منظره کم تر جذابی را پیش روی مان قرار می دهد. اگر روزهای کهنسالی همراه با سفر و دنیاگردی در کنار همسر و یا استراحت در کنار نوه باشد می گوییم بله لطفا آن کهنسالی را می خواهم، اما اگر همراه با سال هایی سرانجام ناپذیر و طاقت فرسا در تختخواب باشد می گوییم خیر، متشکرم!

بیشتر افرادی که به میزان کافی خوش شانس هستند پیر می شوند، اما دست کم سال های زندگی ناسالمی را در آینده سپری خواهند کرد. بر اساس گزارش سازمان دنیای بهداشت، شکاف دنیای بین امید به زندگی و امید به زندگی سالم (HLE) معیاری است که نشان می دهد چه مدت یک فرد بدون مسائل سلامتی که مانع فعالیت روزمره می گردد زندگی می نماید و این شکاف نزدیک به ده سال برآورد شده است.

چنین شکافی به میزان کافی برای افراد و خویشاوندان فرد کهنسال خبر بدی خواهد بود، اما برای کشورهای از نظر جمعیتی مسن که جمعیت بزرگ سالمندان شان بخش عمده منابع اقتصادی عمومی و دولتی را به خود اختصاص می دهند نگران نماینده تر است. در ژاپن، قدیمی ترین کشور دنیا مردان به طور میانه 81.6 سال و زنان به طور میانه 87.7 سال عمر می نمایند. با این وجود، در سال 2019 میلادی آخرین سالی که داده های مربوط به آن در دسترس است بخش های سالم این زندگی به طور میانه برای مردان 9 سال و برای زنان حدود 12 سال کوتاه تر بوده است.

بنابراین، کاهش این شکاف به یک هدف مهم برای دولت ژاپن تبدیل شده است. در این دیدگاه، سالم ماندن برای مدت زمان طولانی تر افراد را شادتر می سازد و فشار کمتری بر سیستم های پزشکی و بودجه دولت وارد می نماید.

آکیاما هیروکو از موسسه کهنسال شناسی دانشگاه توکیو می گوید: برای مدت زمانی طولانی ژاپن کوشش جمعی برای افزایش امید به زندگی را انجام داد. زمانی که میانگین سنی به 80 سالگی نزدیک شد تفکر درباره آن چه بدان دست یافته ایم را شروع کردیم همزمان، اما متوجه شدیم که بسیاری از سالمندان، بستری شده در تختخواب هستند و بسیاری از افراد 60ساله دچار کم کاری هستند.

وزارت بهداشت ژاپن توسعه امید به زندگی سالم را به عنوان ستون اصلی سیاست خود قرار داده است. جایزه سالانه بیایید امید به زندگی سالم را افزایش دهیم! از سوی آن وزارتخانه به کسانی که در این کوشش مشارکت دارند اهدا می گردد.

برای مثال، از جمله برندگان اخیر این جایزه می توان به فعالان استان فوکوئی در شمال کیوتو برای برنامه Sneaker Biz اشاره نمود که شرکت های محلی را تشویق می نماید تا به کارمندان اجازه دهند کفش های کتانی در محل کار خود بپوشند که منجر به افزایش چشمگیر تعداد قدم ها می گردد و گروهی در اوزاکا که ساختمان های متروکه را به کافه تریاهایی برای ایجاد فضایی به منظور گردهم آمدن جمعیت های مختلف تبدیل می نماید.

کافه تریاهای محلی باید برنامه هایی را برای توسعه امید به زندگی سالم داشته باشند. ابتکار عمل در ژاپن از طیف وسیعی از ایده های آرمانگرایانه تا عملگرایانه را در بر می گیرند. برای مثال، در اویتا در جزیره جنوبی کیوشو اپلیکیشنی راه اندازی شده که تعداد قدم های فرد را می شمارد و برحسب تعداد قدم ها امتیازاتی را برای تخفیف خرید از مغازه ها و استفاده از امکانات محلی به فرد کسب نماینده امتیاز ارائه می دهد.

آئوموری یک استان سردسیر شاقتصادی یک بخش قند خون بالا را ایجاد کرد که هدف آن افزایش آگاهی در خصوص دیابت است. کوشش های آن شامل مسابقه ای برای برترین سنریو با مضمون دیابت است که شکلی از شعر شبیه به هایکو، اما با تمرکز بر ضعف های انسانی است.

در یامانشی بسیاری از متخصصان بهداشت عمومی به انجمن موجین اشاره می نمایند انجمنی که به چیزی شبیه به باشگاه های اجتماعی ارتقا یافته است. دولت از چنین انجمن هایی حمایت می نماید چرا که حضور فعال در آن باعث تقویت مکانیسم دفاعی بدن افراد می گردد. حضور در چنین انجمن هایی سبب می گردد تا افراد به غیبت عزیزان شان و اتفاقات بد گذشته فکر ننمایند.

ناگازاکی کوتارو فرماندار یاماناشی که اخیرا ارائه یارانه را به این انجمن محلی را شروع نموده می گوید: تنها بودن مضرترین چیز برای سلامت افراد است. راز یک زندگی سالم شبیه به راز یک زندگی شاد است: مشغول بودن و تماشا منظم دوستان حتی به بهانه نوشیدن یک نوشیدنی.

منبع: فرارو
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1931

به "ژاپن در جست و جوی رازهای سالمندی سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپن در جست و جوی رازهای سالمندی سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید