تور استرالیا ارزان: آمریکا با غنی سازی ایران مشکل دارد اما با زیردریایی اتمی استرالیا نه!

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرگزاری خبرنگاران- میک والاس در انتقاد از استانداردهای دوگانه واشنگتن در توییتی نوشت چطور آمریکا با غنی سازی بیش از 3.67 درصد ایران مشکل دارد اما برای تأمین زیردریایی های اتمی برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می نماید، مسئله ای ندارد.

تور استرالیا ارزان: آمریکا با غنی سازی ایران مشکل دارد اما با زیردریایی اتمی استرالیا نه!

با تور استرالیا ارزان از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، میک والاس نماینده ایرلندی مجلس اروپا در پیامی توییتری با اشاره به برنامه واشنگتن برای تامین زیردریایی اتمی برای استرالیا، از استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال مسائل هسته ای ایران و کشورهای هم پیمان خود انتقاد کرد.

این دیپلمات اروپایی در این خصوص نوشت: ایالات متحده نمی خواهد ایران اورانیوم را بیش از 3.67 درصد غنی کند، اما هیچ مسئله ای در تأمین زیردریایی های اتمی خود برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می نماید، ندارد- آیا این نقض پیمان منع اشاعه هسته ای است؟ آیا نظم بین المللی بر اساس قوانین ایالات متحده و متحدانش قوانین را شکل می دهد؟

اخیراً سران کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا توافقنامه ای را برای همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود.

این معاهده و بعلاوه توافق مذکور در مورد تامین زیردریایی اتمی برای کانبرا واکنش های انتقادی زیادی را برانگیخت. سخنگوی وزارت خارجه چین در همین خصوص گفت پیمان سه جانبه امنیتی میان استرالیا، آمریکا و انگلیس از خلأهای موجود در قوانین بین المللی استفاده نموده تا به صورت آشکار به اشاعه سلاح های اتمی در جهان بپردازد.

این دیپلمات در ادامه اظهاراتش توضیح داد: ضمانت ها و نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی از زیردریایی های اتمی استرالیا بدعت گذار رویه های تازهی خواهد بود که بر حقوق و وظایف تمامی امضا کنندگان پیمان NPT (معاهده منع توسعه تسلیحات اتمی) اثر خواهد گذاشت و تبعات فراگیری برای نظام منع اشاعه بین المللی خواهد داشت. این مسئله به هیچ اسم مسئله ای نیست که دبیرخانه آژانس اتمی با استرالیا، انگلیس و آمریکا به آن بپردازد. این مشکل بایستی با مشارکت تمامی کشورهای مشارکت کننده در این مکانیسم حل و فصل گردد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در مصاحبه ای این توافق که به موجب آن فناوری زیردریایی اتمی در اختیار استرالیا قرار خواهد گرفت را از نظر انجام بازرسی ها، موضوعی بسیار پیچیده توصیف کرد.

این قرارداد از آن جهت حائز اهمیت است که اولین بار است که یکی از طرف های پیمان منع توسعه سلاح های اتمی (ان پی تی) به غیر از پنج کشور دارای سلاح اتمی که به وسیله این پیمان به رسمیت شناخته شده اند شامل ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، زیر دریایی های اتمی دریافت می نماید. هند که ان پی تی را امضا ننموده هم دارای زیردریایی های اتمی است.

پیش تر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مسقر در وین، در توییتی توافق زیردریایی اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا را پرمخاطره توصیف نموده بود.

این دیپلمات روس در توییتی نوشت: احتمالاً آژانس بین المللی انرژی اتمی راه حلی پیدا خواهد نمود. اما در هر صورت رویکرد ابتکاری اوکوس (توافق امنیتی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا) در ارتباط با زیردریایی ها بسیار پرمخاطره است. این امر باعث افزایش تنش در منطقه می گردد و شماری از کشورها را تشویق می نماید تا در پی زیردریایی های اتمی باشند. فکر نمی کنم که برنامه های این توافق به خوبی آنالیز شده باشد.

نیکلای پاتروشف رئیس شورای امنیت روسیه هم هشدار داد توافق نظامی اخیر غرب علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است. به گفته رئیس شورای امنیت روسیه، توافق این سه کشور در نهایت باعث ایجاد یک بلوک نظامی تازه با هدف مهار و مقابله با روسیه و چین خواهد شد.

از نظر این مقام روس، در نتیجه این توافق، آمریکا و انگلیس دانش توسعه و بکارگیری زیردریایی های اتمی را در اختیار استرالیا قرار می دهند و این موضوع، تهدیدی برای کل ساختار امنیتی آسیا است.

علاوه بر چین و روسیه، بعضی کشورهای آسیایی از قبیل اندونزی و مالزی هم درباره اثرات منفی این توافق نظامی بر امنیت این منطقه هشدار دادند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1765

به "تور استرالیا ارزان: آمریکا با غنی سازی ایران مشکل دارد اما با زیردریایی اتمی استرالیا نه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا ارزان: آمریکا با غنی سازی ایران مشکل دارد اما با زیردریایی اتمی استرالیا نه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید