احتمال اقدام نظامی چین در هنگ کنگ

به گزارش مجله تار و سه تار، رئیس دولت هنگ کنگ برای اولین بار از احتمال عملیات نظامی ارتش چین در این منطقه نیمه خودمختار سخن گفته است.

احتمال اقدام نظامی چین در هنگ کنگ

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کری لام رئیس دولت هنگ کنگ در نشستی خبری گفته است در صورتی که اوضاع به دلیل تداوم اعتراضات به وخامت گراید نمی توان احتمال حضور ارتش چین برای حل منازعه در این منطقه خودمختار را رد کرد.

وی افزوده است: اطمینان کامل دارم که ما به تنهایی باید به راه حلی برسیم.

رسانه های چین در مرداد ماه ویدئویی را نشان دادند که حاکی از حضور خودروهای نظامی ارتش چین در نزدیکی مرز منطقه نیمه خودمختار هنگ کنگ بود. این نیروها در شهر شِنژِن که حدود 90 دقیقه با هنگ کنگ فاصله دارد حضور یافته بودند.

روزنامه خلق که ارگان رسمی حزب کمونیست چین است نیز در ماه های قبل اعلام نموده بود ارتش خلق چین آماده مدیریت کردن شورش ها، ناآرامی و فعالیت های مرتبط با تروریسم و جرم و جنایت است.

به گزارش دویچه وله، اقدام رئیس دولت هنگ کنگ در ممنوع کردن استفاده از ماسک، به تحریک اپوزیسیون منجر شد، چرا که تا پیش از اعلام این ممنوعیت، هیچ گردهمایی ای برای آخر هفته گذشته پیش بینی نشده بود. فعال کردن قانون شرایط اضطراری و ممنوعیت پوشاندن چهره در تظاهرات اما منجر به هجوم دوباره هزاران نفر به خیابان ها شد؛ تظاهرات کنندگان با ماسک چهره خود را پنهان نموده بودند. پیغام معترضان برای صاحبان قدرت این بود: نمی توانید ما را بترسانید.

قانون شرایط اضطراری در سال 1922 توسط استعمارگران بریتانیایی تصویب شده و تاکنون دوبار اجرا شده است.

این قانون نخستین بار در سال 1922 برای شکستن اعتصاب ملوانان اجرا شد. برای بار دوم نیز این قانون در سال 1967 برای سرکوب شورش ها و اعتراض های نیروهای هوادار حزب کمونیست علیه حاکمیت استعمارگر بریتانیا به اجرا درآمد.

ریشه این ناآرامی ها در لایحه استرداد مجرمین به چین قرار داشت اما با توجه به تظاهرات و اعتراضات گسترده خانم کری لام، رئیس دولت محلی هنگ کنگ، چندی پیش این لایحه را منتفی خاطرنشان کرد؛ اما این امر نتوانست مانع از نقدها و واکنش های اعتراضی بیشتر گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 285

به "احتمال اقدام نظامی چین در هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال اقدام نظامی چین در هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید