ایستگاه بعد آستارا! در این شهر چه کنیم؟

به گزارش مجله تار و سه تار، همه آنچه که باید درباره آستارا بدانید

به نظر می رسد آستارا از ترکیبی در زبان تالش گرفته شده و ریشه این واژه آسته رو در زبان تالشی است. درباره این که چرا این نام را برای این شهر انتخاب نموده اند گفته اند که کاروانان و مسافران، زمانی که به این منطقه مردابی و ساحلی می رسیدند، ناچار به حرکت آهسته تر می شدند و از همین رو، واژه آسته رو آهسته رو تالشی به مرور تبدیل به آستارا شده است.

ایستگاه بعد آستارا! در این شهر چه کنیم؟

آستارا یکی از منطقه ها بسیار خوش آب و هوا در شمال ایران است، که بسیاری از گردشگران فصل گرم سال برای سرگرمی و خرید به سوی آن می فرایند. اما در این شهر چه کنیم؟ با خبرنگاران باشید تا بیشتر از آستارا بدانید.

آستارا را می توان یکی از گردشگری ترین شهرهای ایران دانست که به خاطر سواحل زیبای صدفش شناخته شده است تا جایی که در واقع ساحل صدف این شهر از بکرترین سواحل دریای خزر است. بکر بودن این ساحل باعث می گردد تا هر ساله گردشگران زیادی از هر جای ایران خود را به آن جا برسانند، البته این ساحل در 10 کیلومتری آستارا به سمت رشت قرار گرفته است و با یک رانندگی چند دقیقه ای می توان راحت به آن جا رسید.

در این ساحل می توانید به امکنات متفاوتی دسترسی داشته باشید و سرگرمیات عالی را تجربه کنید، از قدم زدن در یکی از دست نخورده ترین سواحل شمال کشور گرفته تا شنا در آب های سالم و تمیز، کمپینگ در منطقه کنار ساحل، اقامت در پلاژها و… اگر دوست دارید تا سرگرمیی کمی متفاوت تر داشته باشید می توانید ماهیگری را امتحان کنید. جایی عالی و از برترین جاذبه های آستارا که به راحتی می توان چند روز خوش را در آن گذراند.

جغرافیای امروزی آستارای

آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان طوالش در استان گیلان محدود شده است. آستاراچای، آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا می سازد. این شهر از نظر ارتباطی بر سر یک سه راهی مهم قرار گرفته است؛ راه جنوبی آن به بندر انزلی و رشت، راه شمالی آن به آستارای جمهوری آذربایجان و باکو و راه غربی آن نیز که از گردنهٔ حیران می گذرد، به اردبیل و تبریز منتهی می گردد. آستارا در سطح استان و کشور نقش معین کننده ای در اقتصاد بر عهده گرفته و از نظر مسافر پذیری و جذب گردشگر در سطح استان گیلان دارای رتبهٔ نخست را به خود اختصاص داده است. شهری گردش پذیر با پذیرش سالانه شش میلیون مسافر داخلی و 800 هزار مسافر خارجی! خوب است بدانید آستارا اولین بندر خصوصی در ایران بوده است.تا اینجا درباره ویژگی های جغرافیایی و مالی آستارا صحبت کردیم اما بگذارید کمی درباره جاذبه های آستارا صحبت کنیم.

اماکن تاریخی و جاذبه های آستارا

از مهم ترین آثار و جاذبه های آستارا می توان به قلعه شیندان، قلعه تک آغاج، بقعه پیرقطب الدین، بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی، بقعه سیدمحمد دوست، امامزاده ابراهیم و قاسم، مسجد جامع آستارا، آبشارلاتون، خانه هایی با بام های سفالین در کنار مرداب آستارا، تالاب استیل، خانه ای روستایی در آستارا و… اشاره نمود. حالا به معرفی بعضی از آن ها می پردازیم:

آرامگاه امامزاده قاسم و ابراهیم در 7 کیلومتری جادهٔ آستارا به سمت تالش و در روستای کانرود از توابع بخش لوندویل واقع شده است. قرار گرفتن در کنار شبستان، کاروان سرا، بازار از ویژگیهای خاص آرامگاه این امامزادها می باشد. هر ساله هزاران زائر برای زیارت و پرداخت نزورات به آنجا می فرایند.

بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی مربوط به سده های اولیه دوران های تاریخی پس از اسلام ایلخانان است، و در 6 کیلومتری جاده اصلی آستارا به اردبیل واقع شده، این اثر در تاریخ 5 شهریور 1352 با شمارهٔ ثبت 951 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه پیرقطب الدین که در میان مردم محلی توربه پیرقوب شناخته می گردد، از مکان های زیارتی شهرستان و حومه محسوب می گردد که در 3 کیلومتری راه آستارا به اردبیل، داخل قبرستان باغچه سرا، روی تپهٔ نسبتاً بلند قرار گرفته است.

این بنا آجری که طولش بیشتر از 11 و عرضش 6 متراست. پیشینهٔ بقعهٔ پیرقطب الدین به دوره قاجاریه می رسد. ورودی بنا در قسمت جنوبش قرار گرفته است که به کفش کن هم راه پیدا می نماید. بقعه پیر قطب الدین زیارتگاه اهالی اطراف است. داخل بقعه، سنگ مرمر سفید رنگی به طول 122، عرض30 و قطر 16 سانتی متر وجود دارد.

کنار در ورودی بقعه، سنگ سیاه تو خالی بزرگی به صورت سنگ قبر دیده می گردد که نقش های زیبایی در چهار طرف آن حک شده است. در محوطهٔ اطراف بقعه، تعدادی سنگ تراشیده ظریف به صورت پلکان نصب شده که سنگ قبر سیاهی در قسمت کفش کن دیده می گردد و کتیبه ای دارد که متأسفانه به سبب فرسودگی، نوشته هاش خوانا نیست.

قلعهٔ تک آغاج یا مریدلر یا دربند در منطقهٔ عباس آباد آستارا و از بقایای قلاع ساخته شده به دوران سلاجقه می رسد که تیمور لنگ در آنجا اتراق نموده و به سنجر آباد قشون برده است. در سال 1326ه. ش الی 1329 ه. ش مرکز نور افکن مرزبانی آستارا بوده است.

با ما باشید تا در ادامه بعضی از اماکن مهم آستار را معرفی کنیم. در سفر به آستارا پیشنهاد می کنیم زمانی را صرف تماشا جاذبه های زیر کنیم:

اماکن تاریخی

قلعه شیندان قلعه تک آغاج کتابخانه آستارا مدرسه حکیم نظامی گذرگاه مرزی آستارا

اماکن مذهبی

امامزاده ابراهیم و قاسم بقعه پیرقطب الدین بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی بقعه سیدمحمد دوست

اماکن سرگرمیی

بازار بزرگ ساحلی آبشار لاتون حیران تله کابین حیران پارک جنگلی بی بی یانلو باغ پرندگان کوته کومه ساحل صدف

جغرافیای طبیعی

کوه شیندان کوه اسپیناس آستاراچای رود قره سو رود چلوند رود دربند رود لوندویل مرداب آستارا

اماکن طبیعی تحت حفاظت

پناهگاه حیات وحش لوندویل، تالاب استیل

خوب امیدواریم درسفر به آستارا و تماشا جاذبه ها و طبیعت زیبای آستارا خبرنگاران را همراهی کنید و لذت یک سفر شیرین را برای خود رقم بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1941

به "ایستگاه بعد آستارا! در این شهر چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایستگاه بعد آستارا! در این شهر چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید