بهبود نقدشوندگی سهام بورس با یاری بازارگردان ها

به گزارش مجله تار و سه تار، مدیر عملیات بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به ظرفیت قانونی موجود برای فعالیت بازارگردان ها در بازار سهام گفت: این بستر و ظرفیت قانونی منجر به بهبود شرایط نقدشوندگی سهام قابل معامله در تابلوهای معاملاتی مختلف در بازار پایه خواهد شد.

بهبود نقدشوندگی سهام بورس با یاری بازارگردان ها

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، سیده هاجر میرخوشحال با اشاره به تبصره 6 بند 11 ماده 10 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، اضافه کرد: بر اساس این تبصره بازارگردان می تواند قیمت مرجع نماد معاملاتی را ضمن اعلام به فرابورس مشخص کند.

میرخوشحال در مورد این تبصره شرح داد: به این معنی که بازارگردان می تواند پس از انجام آنالیز های مقتضی و با درنظر دریافت فاکتورهای موثر و در راستای بهبود شرایط نقدشوندگی سهام موضوع بازارگردانی، اقدام به مشخص قیمت مرجع و اعلام آن به فرابورس کند.

به گفته میرخوشحال مسئولیت مشخص قیمت بر عهده بازارگردان بوده و موظف است مطابق با پارامترهای بازارگردانی اعلامی نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کند.

وی در این باره به دو شرکت بازار پایه ای اشاره نمود و شرح داد: تا کنون در مورد دو شرکت فراوری خاک نسوز استقلال آباده با نماد معاملاتی کباده و بانک گردشگری با نماد معاملاتی وگردش، بازارگردان اقدام به مشخص قیمت مرجع نموده و این موضوع به وسیله اطلاعیه در سایت رسمی فرابورس ایران به عموم اعلام شده است.

میرخوشحال با بیان اینکه به زودی بازارگردان شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان اردبیل با نماد معاملاتی ثتوسا نیز قیمت مرجع مشخص خواهد نمود، گفت: جزئیات این موضوع طی اطلاعیه رسمی در سایت فرابورس درج و به عموم سرمایه گذاران اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، قانون عرضه و تقاضا مشخص نماینده قیمت سهام در بازار است، اما چنانچه به هر دلیلی فرایند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن شرایط معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی گردد، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد.

سازمان بورس اوراق بهادار مسوول ایجاد بازارگردان برای سهم های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است، زیرا گاهی به دلیل هیجان های موجود در بازار، صف های خرید و فروش بدون مبنای مالی ایجاد می گردد و فرایند عادی معامله ها را با مشکل روبرو می نماید.

بر اساس قانون، بازارگردان، معامله گری است که با اخذ مجوزهای لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار مشخص و محدود کردن دامنه نوسان قیمت آن ها به دادوستد اوراق می پردازد. بازارگردان ها کوشش می نمایند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله ها جلوگیری نمایند.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1273

به "بهبود نقدشوندگی سهام بورس با یاری بازارگردان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود نقدشوندگی سهام بورس با یاری بازارگردان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید