تمارین فکری مفید جهت بهبود عملکرد فکر

به گزارش مجله تار و سه تار، مشارکت در بعضی از تمارین ذهنی نه تنها به بهبود عملکرد حافظه شما یاری می نماید بلکه دقت شما را بیشتر خواهد نمود و سرعت کارکرد مغزتان را افزایش می دهد. این مقاله را بخوانید تا به چند تمرین برای تمامی سنین پی ببرید.

تمارین فکری مفید جهت بهبود عملکرد فکر

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

مشارکت در بعضی از تمارین فکری نه تنها به بهبود عملکرد حافظه شما یاری می نماید بلکه دقت شما را بیشتر خواهد نمود و سرعت کارکرد مغزتان را افزایش می دهد. این مقاله را بخوانید تا به چند تمرین برای تمامی سنین پی ببرید.

سلب مسئولیت: این مقاله تنها اهداف آموزشی داشته و به هیچ وجه سعی ندارد تا جایگزین توصیه متخصصین در این زمینه گردد.

بسیاری از افراد صرف نظر از سنشان نمی توانند موضوعات و چیزهای کوچک را به یاد آورند. فکر آن ها به خوبی کار می نماید اما نمی توانند جزئیات موضوع را به خاطر آورند. این یک تصور غلط رایج است که مغز ما مسئول حفظ خاطره ها است. عوامل متعدد دیگری وجود دارند که به ما یاری می نمایند تا خاطرات را به خاطر بسپاریم و در زمان احتیاج آن ها را مجددا به یاد آوریم مانند فرآیندهای فیزیولوژیکی و احساسی، فرآیندهای شناختی و محیطی که در آن زندگی می کنیم. تمامی این عناصر را در کنار هم قرار می دهیم و دستورالعملی به دست می آید که عملکرد فکرمان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

حال، زمانی که یک شخص آغاز به فراموشی موضوعاتی می نماید که در فکرش بوده است، می توان نتیجه گرفت که به دلایل مختلفی مثل خستگی، استرس احساسی، خلق و خو، نحوه تغذیه و بعضی بیماری های معمول باشد. اما دلایل موضوعات فکری تنها محدود به این عناصر یا فاکتورها نمی گردد. برای مقابله با این موضوع، تمارین فکری مخصوصی وجود دارند که می توانید در آن ها شرکت کنید.

تمارینی برای بچه ها

نقاشی روی شن

ابتدا، تصاویر، اعداد، اشکال، حروف، حیوانات و پرندگانی را روی شن بکشید. به کودکتان اجازه دهید تصاویر را ببیند و سپس آن ها را از بین ببرید. یک باریکه چوب بلند به کودکتان بدهید و از او بخواهید که مشابه شکل هایی را که شما یک دقیقه قبل کشیده اید را بکشد. این تمرین یا بازی کودک را سرگرم می نماید، باعث یک بازنگری سریع و به خاطر سپاری می گردد.

من چه چیز می پوشم؟

رو به روی یک کودک بایستید و از او بخواهید تا شما را با دقت بازرسی کند. برای دقیق تر بودن از کودک بخواهید تا آن چه شما پوشیده اید را بازرسی کند و تصویری فکری از همه چیز بسازد. سپس از او بخواهید تا همه چیزهایی را که بخاطر می آورد از سر بند تا کفش ها را بنویسد.

تمرین هایی برای دانشجویان

قدرت کلمه

ممکن است شما از یادگیری متعجب شوید اما مغز ما می تواند میلیون ها مطلب مختلف را در خود ذخیره کند. این کار احتیاجمند این است که به یاد آوردن آن ها به شکل صحیح را بهبود دهید. برای دانشجویان، این کار احتیاجمند تهیه فهرستی از کلمات است، اما نه هر کلمه ای؛ آن ها باید 20 کلمه محسوس، 20 کلمه انتزاعی و 20 کلمه بی معنی را در کمتر از 5 دقیقه بنویسند. فهرستی از 30 کلمه محسوس، 30 کلمه انتزاعی و 30 کلمه بی معنی را بنویسید و 5 دقیقه این کلمات در اختیار آن ها قرار داده گردد. وقتی زمان آغاز می گردد، فهرست را کنار بگذارید و بیشترین تعداد کلماتی را که به یاد می آورند، بنویسید.

چشم های بسته

اگر علاقه دارید تا بدانید چطور حافظه و تمرکز را بهبود بخشید، این تمرین بسیار مفید است. صبح ها در حالی که دوش می گیرید و لباس می پوشید، چشم هایتان را در تمام مدت بسته نگه دارید. این کار، تمرین نوروبیک نامیده می گردد؛ نوعی از یک تمرین هوازی فکری که مغز شما را تمام وقت، فعال نگه می دارد.

تمارینی برای بالغین

پازل کور

یک پازل تهیه کنید و قطعاتش را در مقابل خود قرار دهید. تصویر آن را به دقت آنالیز کنید و چشمان خود را ببندید. قطعات را یکی یکی بردارید تا تصویر کامل گردد. قطعات را با انگشتانتان لمس کنید و سعی کنید آن ها را در جای خود قرار دهید.

تمارینی برای سالمندان

بازی های ویدئویی

بله! بازی های ویدئویی فقط مختص بچه ها نیست. حتی سالمندان هم می توانند آن ها را بازی نمایند که به بهبود حافظه شان یاری خواهد نمود. بازی های متعددی وجود دارند مثل Solitair، Brain Age، Flash Focus و Civilization و ...؛ تمامی این بازی ها سرگرم نماینده، جالب هستند، باعث می گردد سالمندان بر روی رفلکس هایشان تمرکز نمایند و آن ها را فعال نگه می دارد. حتی جورچین، شطرنج می توانند یاری نمایند.

ادامه به خواندن

برنامه ای برای خواندن روزنامه ها، مجلات و کتاب ها به شکل منظم داشته باشید. در طول زمان، این فعالیت شناختی به پیشگیری از فراموشی در آینده یاری می نماید. بعلاوه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید زیرا شما را فعال نگه می دارد.منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1768

به "تمارین فکری مفید جهت بهبود عملکرد فکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمارین فکری مفید جهت بهبود عملکرد فکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید