خبرنگاران بازگشت از فرودگاه با وجود صدور بلیط برای مبتلایان کرونا

به گزارش مجله تار و سه تار، تهران- خبرنگاران- رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از دسترسی نداشتن دفاتر فروش بلیط به لینک بیماران کرونایی اطلاع داد و گفت: بلیط برای همه افراد صادر می گردد اما بعضی از ایرلاین ها مسافران مبتلا به کرونا را از فرودگاه به خانه بر می گردانند.

خبرنگاران بازگشت از فرودگاه با وجود صدور بلیط برای مبتلایان کرونا

حرمت الله رفیعی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی با اعلام این خبر گفت: دفاتر آژانس های هوایی و سامانه های فروش آنلاین بلیط هواپیما دسترسی به بانک اسامی وزارت بهداشت بیماران کرونایی ندارند و هر فردی می تواند اقدام به خریداری بلیط هواپیما نمایند.

وی افزود: فرد مبتلا به کرونا می تواند بلیط بخرد و برای سفر به فرودگاه برود اما بعضی از ایرلاین ها در فرودگاه امکان سفر به فرد مبتلا به کرونا نمی دهند و وی را به خانه باز می گردانند. اما همه ایرلاین ها هنوز به لینک بیماران کرونایی وزارت بهداشت دسترسی ندارند.

رفیعی با اشاره به فرایند صدور بلیط برای سفر هایی که احتیاج به ویزا دارند، گفت: فرد متقاضی باید برای صدور بلیط نتیجه تست منفی آزمایش کرونایش را نشان دهد سپس اقدام به صدور بلیط می کنیم و فرایند کنونی برای بلیط داخلی نادرست است.

رفیعی با اشاره به این که هنگامی برای فردی بلیط صادر می گردد، حق استفاده از آن برای وی وجود دارد، گفت: باید فرد مبتلا به کرونا امکان خرید بلیط نداشته باشد نه این که پس از خرید و رفتن به فرودگاه به خانه بازگردانده گردد.

وی ادامه داد: اگر قرار است از تردد فرد مبتلا به کرونا گرفته گردد باید از ابتدا این اتفاق بیفتد. زیرا فرد مبتلا می تواند تا آمدن به فرودگاه و حتی محوطه فرودگاه بسیاری از افراد را مبتلا کند.

به گزارش خبرنگاران، چند هفته پیش دکتر علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در نامه ای به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، رئیس سازمان راهداری، مدیرعامل شرکت راه آهن و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم اجتناب از هر گونه جابجایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا تاکید نمود.

در نامه رییسی آمده بود: در راستای اجرای بند هفت مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابجایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا، از تاریخ 28 آبان هرگونه جابجایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.

بدین منظور با توجه به پیاده سازی بستر فنی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ضروری است با هماهنگی آن سازمان نسبت به برقراری ارتباط با بستر دولت الکترونیک آن سازمان اقدام و از این طریق استعلام لازم از پایگاه داده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام گردد.

بخشنامه ای که وزارت بهداشت 21 آبان ماه ابلاغ کرد و چند روز بعد از آن منتشر شد، حاوی اطلاعات کلی است که فقط تاکید می نماید جابه جایی مسافران مبتلا به کرونا به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست ممنوع است.

البته ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بعدها شرح دادند که ضرورتی برای ارائه نتیجه منفی تست کرونا هنگام سفر و جابه جایی نیست و فقط افرادی که اطلاعات آن ها در سامانه وزرات بهداشت ثبت شده است تا 14 روز اجازه جابه جایی ندارند، اما جزئیات بیشتری درباره چگونگی دسترسی مراکزی مثل شرکت های مسافرتی و حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی و مراکز اقامتی به بانک اطلاعاتی بیماران شناسایی شده را هنوز مشخص ننموده است.

هفته پیش ولی تیموری معاون گردشگری کشور از ارسال نامه ای به معاون وزارت بهداشت برای دسترسی مراکز فروش بلیط و البته دیگر تاسیسات گردشگری به لیست بیماران کرونایی خبر داده بود.

در نامه تیموری به معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: در مورد دستورالعمل ممنوعیت جابه جایی مسافران مبتلا به کروناویروس بدون اخذ تست کووید 19، با توجه به این که درحال حاضر تمام تاسیسات گردشگری اقامتی و پذیرایی در بستر سامانه جامع نظارت و اطلاعات این وزارتخانه موسوم به سامانه جانا فعالیت می نمایند:

در چارچوب بند 1 و سایر مفاد دستورالعمل فوق الذکر با عنایت به این که سرویس برخط استعلام الکترونیکی وضیعت ابتلا به کرونا از سوی آن وزارتخانه با استفاده از رابط نرم افزاری (وب سرویس) و براساس پارامتر (کد ملی و تاریخ سفر) نتیجه شرایط ابتلای افراد را مشخص می نماید، پیشنهاد می گردد دسترسی لازم به این وزارتخانه اعطا گردد تا تاسیسات گردشگری اعم از هتل، متل، مهمانپذیر، واحدهای پذیرایی و ... از شرایط مسافران مبتلا به کرونا اطلاع پیدا نموده و ضمن رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، تمهیدات لازم را در این خصوص به عمل آورند و با قطع زنجیره از گسترش و شیوع بیشتر بیماری جلوگیری به عمل آید.

تیموری در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام این که وزارت گردشگری تمام تلاشش را برای همکاری با وزارت بهداشت در راستای قطع زنجیره کرونا در کشور می نماید، گفت: باید در تمام سامانه های مرکزی ارائه خدمات مسافربری و همچنین درگاه های فروش بلیت اینترنتی، پارامترهای مطروحه به ازای هر شخص متقاضی دریافت و استعلام برخط برای فرد انجام گردد و چنان چه نتیجه استعلام الکترونیکی براساس تاریخ سفر مثبت اعلام شد، خدمتی ارائه نگردد.

وی با بیان این که نامه اش به معاون وزارت بهداشت نیز به همین دلیل بوده است، گفت: نه تنها آژانس های هوایی، بلکه باید دیگر تاسیسات گردشگری همچون هتل ها، بوم گردی و دیگر تاسیسات گردشگری این امکان را داشته باشند.

تیموری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چرا تا به امروز این دسترسی ها ایجاد نشده و در حال حاضر با وجود این محدودیت های اعمال شده، فرد مبتلا به کرونا همچنین امکان سفر و مبتلا کردن دیگران به بیماری را دارد، گفت: ما اعلام آمادگی کردیم و بزودی این امکان مهیا می گردد.

وی افزود: این فرایند یعنی قرار دادن این لینک در اختیار تاسیسات گردشگری زمان بر نیست و کار فنی زمان بری ندارد و بزودی و در روزهای آینده از تردد بیماران کرونایی جلوگیری می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1274

به "خبرنگاران بازگشت از فرودگاه با وجود صدور بلیط برای مبتلایان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازگشت از فرودگاه با وجود صدور بلیط برای مبتلایان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید