راه اندازی شعبه شورای حل اختلاف در حوزه گردشگری

به گزارش مجله تار و سه تار، آیین گشایش شعبه 2634 شورای حل اختلاف در محل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان گردی ایران به منظور رسیدگی به اختلافات مربوط به این حوزه با حضور محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدجواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان گردی ایران، محمدرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران و جمعی از اعضای انجمن امروز سه شنبه 21 بهمن ماه 99 در محل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان گردی ایران برگزار شد.

راه اندازی شعبه شورای حل اختلاف در حوزه گردشگری

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک ایام الله دهه فجر، اعلام کرد: هدف ازآنچه در دستگاه اجرایی در بخش سیاست گذاری و نظارت انجام می گیرد، افزایش اعتماد مردم است. گشایش شعبه شورای حل اختلاف قدم مهمی در راستای حل مسائل حوزه گردشگری و ارتقای اعتمادسازی محسوب می شود.

او با تأکید بر اهمیت اعتمادسازی بین مردم، افزود: هرگونه سیاست گذاری نیاز به اعتمادسازی میان مردم دارد و باید در هر جامعه ای مردم به عنوان سرمایه در نظر گرفته شوند.

خیاطیان از افتتاح شعبه حل اختلاف در حوزه گردشگری به عنوان ارتقای این سرمایه اجتماعی نام برد و گفت: این اتفاق موجب اعتماد مردم به حوزه گردشگری می شود و اقدام پسندیده ای است. به نیابت از دکتر مونسان از این اقدام ارزشمند تشکر می کنم.

سرمایه گذاری در گردشگری نشان از اعتماد مردم به این حوزه است

او به 2527 پروژه در حال ساخت مربوط به زیرساخت های گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: این تعداد پروژه در سراسر ایران براساس اقتصاد مردمی و بدون تکیه به نفت و بودجه دولتی در سراسر ایران در حال اجراست که 455هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده است. این مهم به اعتماد مردم برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری مربوط است.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرح داد: در صورت تقویت این اعتماد زیرساخت های گردشگری توسط مردم ارتقا پیدا می کند. یکی از کارهایی که می توان برای این اعتمادسازی انجام داد کاری است که امروز انجام شد.

او تغییر سازمان به وزارت را یکی از دستاوردهای مثبت مجلس شورای اسلامی در دوره پیش دانست و گفت: پیش ازاین بسکمک از تصمیماتی که باید در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می شد جزو شرح وظایف این وزارتخانه نبود و در تدوین شرح وظایف جدید این موضوعات را موردتوجه قرار داده ایم.

او در خصوص تبیین شرح وظایف وزارتخانه و تعریف ساختار بر اساس آن، عنوان نمود: توجه به مباحث حمایتی، اعتمادسازی، آموزشی در حوزه گردشگری از مواردی است که در ساختار جدید به آن توجه شده است و وظایف روشنی براساس آن تعریف شده است.

خیاطیان اعلام کرد: در برخی موضوعات مرتبط به گردشگری پیش ازاین وزارتخانه امکان تأثیرگذاری، تصمیم گیری وسیاست گذاری نداشت که در شرح وظایف جدید به آن توجه شده است.

وزارتخانه به مردم پاسخگوست

او با اشاره به تعامل دولت، مجلس و قوه قضاییه افزود: با وجود اینکه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سیاست گذاری های برخی مسائل مربوط به حوزه گردشگری ازجمله حمل ونقل دارای کرسی نیست و رأیی ندارد، اما در تمامی مسائل مربوط به مردم پاسخگو است و موضوع نظارت و اثربخشی را به طور جدی پیگیری می کند.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حل مسائل مردم توسط صنوف را بهترین راه چاره عنوان نمود و گفت: شورای حل اختلاف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان گردی ایران از جنس مردم هستند و وزارتخانه هرگونه مساعدت در این راستا را وظیفه خود می داند.

او ابراز امیدواری کرد که به زودی دادگاه ویژه ای برای رسیدگی به شکایات مردم در حوزه گردشگری افتتاح شود.

برای حمایت از گردشگری خودمان را موظف می دانیم

در ادامه محمدجواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران با تبریک دهه فجر، انقلاب اسلامی را معجزه قرن دانست و تشکیل شورای حل اختلاف را یکی از برکات انقلاب اسلامی عنوان نمود.

او با اشاره به این که گسترش شوراهای حل اختلاف را وظیفه خود می دانیم، اعلام کرد: گردشگری با توجه به وسعت فوق العاده ای که دارد، یکی از بخش های مهم در این راستا است.

حشمتی شرح داد: حوزه گردشگری نیاز به گسترش شوراهای حل اختلاف تخصصی دارد و ما برای حمایت از این حوزه خودمان را در قوه قضاییه موظف می دانیم، چراکه مدیون این حوزه و آورده آن هستیم.

برای اختصاص شعبه ویژه در دادگستری آمادگی داریم

او هر گردشگر را واجد ارزش عنوان نمود و ادامه داد: نسبت به حل مسائل این حوزه باید متعهد باشیم و هم افزایی کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران به افتتاح مجتمع تخصصی شورای حل اختلاف در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: با کمک وزارتخانه و انجمن، محلی در نظر گرفته شود که ما شعب مختلف شوراهای تخصصی را در این محل مستقر کنیم، فایده این امر خیلی زیاد است. همچنین برای اختصاص شعبه ویژه گردشگری در دادگستری نیز آمادگی را داریم که نهایتا با تلفیق ظرفیت های طرفین شاهد اتفاقات مثبت در حوزه گردشگری خواهیم بود.

او افزود: قوه قضاییه استفاده های مناسبی از شوراهای حل اختلاف برده است. این موضوع که خود مردم وظیفه صلح و سازش بین خلق الله را برعهده بگیرند موضوع مهم و قابل توجهی است.

راه اندازی کمیته وصول مطالبات

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان گردی ایران نیز با اشاره به 64 امین سالگرد تأسیس انجمن در خصوص اهمیت استقرار شعب شورای حل اختلاف برای حل مسائل در حوزه گردشگری، اعلام کرد: درگذشته کمیته صیانت از دفاتر توسط آقای حشمتی راه اندازی شد و بسکمک از مسائل صنفی با کمک قوه قضاییه حل شد.

او با شاره به طلب مردم از ایرلاین ها در زمان شیوع کرونا، افزود: در این مدت ایرلاین ها حدود 4تا 5هزارمیلیارد ریال از مردم پول گرفته اند و با برطرف مسئولیت تا به امروز که یک سال از این جریان می گذرد پول را به مردم پرداخت نکرده اند. شوراهای حل اختلاف با ورود به مسائل این چنینی می توانند مسائل را در حوزه گردشگری برطرف کنند.

رفیعی به راه اندازی کمیته وصول مطالبات اشاره کرد و گفت: در این کمیته به 448 پرونده رسیدگی شده و از این تعداد 303 پرونده در سه ماهه اول وصول شده است.

او بابیان این که در این کمیته مسائل مربوط به ویزا، بلیت، هتل های داخلی و خارجی مورد رسیدگی قرار گرفته است، اظهار داشت: در 10ماهه سال جاری نیز 2046 پرونده رسیدگی شده که در 1166 پرونده طرفین بدون صدور رأی صلح کردند.

ایجاد شعبات صلح و سازش و کاهش پرونده ها

در ادامه، محمدرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با اشاره به دو رسالت تعریف شده برای شورای حل اختلاف، عنوان نمود: ایجاد شعبات صلح و سازش و کاهش پرونده ها از این طریق همچنین ترویج فرهنگ و فرهنگ سازی صلح و سازش در جامعه دو هدف مهم شوراهای حل اختلاف محسوب می شوند.

او به اهمیت استقرار شعب حل اختلاف برای رسیدگی به پرونده صنوف اشاره کرد و افزود: ازآنجایی که امروزه بیشتر مردم در شغل های آزاد فعالیت دارند، رسیدگی به اختلافات و شکایات از طریق صنوف و انجمن های مربوطه بهترین راه چاره برای حل مسائل مردم است. به همین دلیل در سطح تهران برای 30 اتحادیه و صنف شعبی را مستقر کرده ایم.

در سرانجام از سوی محمدجواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران احکامی به اعضای شورا اهدا و شعبه 2634 شورای حل اختلاف مربوط به حوزه گردشگری افتتاح شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1429

به "راه اندازی شعبه شورای حل اختلاف در حوزه گردشگری" امتیاز دهید

1 کاربر به "راه اندازی شعبه شورای حل اختلاف در حوزه گردشگری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی شعبه شورای حل اختلاف در حوزه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید