خلق اثر هنری کاربردی رومیزی به شیوه نقاشی باتیک در کارگاه هنرهای سنتی

به گزارش مجله تار و سه تار، به منظور درک هنر گل و مرغ در دوره قاجار و حفظ امانت در انتقال زیبایی های آن، انتقال این هنر از جلد کتاب به پارچه، منجر به خلق اثر هنری کاربردی رومیزی به شیوه نقاشی باتیک در کارگاه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شد.

خلق اثر هنری کاربردی رومیزی به شیوه نقاشی باتیک در کارگاه هنرهای سنتی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز شنبه 10 خرداد 99 با اعلام این خبر گفت: این اثر توسط مریم گشاده رو هنرمند رشته نقاشی روی پارچه به اجرا در آمده است.

او هنر نقاشی روی پارچه به شیوه مقاوم سازی (باتیک) را از زمینه های هنری عمیقی دانست که ضمن داشتن پیغام از لحاظ زیبایی شناسی و صورت، دارای جایگاهی والا و پتانسیل بالای کاربرد، آنالیز و یادگیری است.

شریف زاده توضیح داد: هنرمند باتیک باید در نحوۀ اجرای تکنیک های باتیک توانمند و خلاق باشد و بداند رنگ ها، نقوش و طرح های مختلف را چگونه اجرا کند زیرا که از ویژگی های مهم باتیک غوغای رنگ است.

او گفت: با توجه به نقش حاکم در این اثر (گل و مرغ دوره قاجار) که از شاخه های نقاشی ایرانی است، بی شک حضور رنگ نقش مهمی در فراوری اثر دارد که در این تجربه رنگ های قهوه ای، طلایی، سبز، زرد، نارنجی و طیف قرمز بیشتر استفاده شده اند.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه گفت: از آنجا که در دوره قاجار درون مایه گل و مرغ جنبه کاربردی در وسایل تزیینی و کاربردی داشته است، در این پروژه سعی شده تا انتقال گل و مرغ از جلد کتاب به پارچه و اثر هنری کاربردی رومیزی به شیوه نقاشی باتیک اجرا و تأثیر شیوۀ اجرای آن مورد مشاهده قرار گیرد.

او درک هنر گل و مرغ در دوره قاجار و حفظ امانت در انتقال زیبایی های آن، معرفی ارزش های هنری باتیک و توسعه آن با ارتقای طرح گل و مرغ و فراوری اثر هنری کاربردی رومیزی با ابعاد 105 در 105 و پاسخ به نیازهای هنری، آموزشی و پژوهشی را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 969

به "خلق اثر هنری کاربردی رومیزی به شیوه نقاشی باتیک در کارگاه هنرهای سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلق اثر هنری کاربردی رومیزی به شیوه نقاشی باتیک در کارگاه هنرهای سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید