درخواست حکیم از کمیساریای انتخابات عراق

به گزارش مجله تار و سه تار، رهبر جریان حکمت ملی عراق از کمیساریای انتخابات این کشور خواست که در تصمیم خود در عدم برگزاری انتخابات در خارج از عراق تجدید نظر کند.

درخواست حکیم از کمیساریای انتخابات عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عمار حکیم رئیس ائتلاف عراقیون با انتشار توئیتی ابراز امیدواری کرد که کمیساریای عالی انتخابات در تصمیم خود در لغو انتخابات در خارج عراق تجدید نظر کند.

وی دلیل این خواسته خود را افزایش میزان مشارکت در فرایند دموکراتیک، افزایش و تقویت مشروعیت انتخابات، برگزاری انتخابات سالم و منصفانه که همه عراقی ها در داخل و خارج از کشور در آن مشارکت داشته باشند، عنوان کرد و گفت: ما خواهان تجدید نظر در تصمیم کمیساریای عالی انتخابات و یافتن راهکار مناسب در این زمینه هستیم.

یادآور می شود که جمانه الغلای، سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق تصریح کرده بود: این شورا در نشست اخیر خود تصمیم گرفت تا انتخابات زودهنگام آینده بنا به دلایل فنی، حقوقی و بهداشتی مربوط به کرونا در خارج از عراق برگزار نشود.

کمیساریای عالی انتخابات عراق در بیانیه ای افزود: بر اساس قانون انتخابات مصوب مجلس، اتباع عراق که در خارج از کشور اقامت دارند، می توانند منحصرا با کارت های هوشمند بایومتریک در انتخابات شرکت کنند، اما کمیساری عالی انتخابات برای تکمیل ثبت نام رای دهندگان عراقی در خارج از کشور در بهترین شرایط به 160 روز زمان نیاز دارد، این در حالی است که تنها 40 روز برای این امر زمان باقی مانده همچنین وزارت امور خارجه از انجام فرایند ثبت نام و رای گیری در سفارتخانه ها و کنسولگری های کشور به دلیل عدم امکام برگزاری انتخابات در شرایط کنونی عذرخواهی کرده است و نیز به دلیل اینکه این انتخابات در اماکنی برگزار می شود که تحت حاکمیت عراق قرار ندارد، دستگاه قضایی عراق صلاحیتی برای رسیدگی به تخلفات احتمالی در آن ندارد.

در این بیانیه آمده است: همچنین برگزاری انتخابات خارج از عراق نیازمند اعزام کارمندان کمیساریای انتخابات به کشورهای دیگر است که در شرایط کنونی شیوع اپیدمی، جان آنان را به خطر می اندازد لذا با توجه به موارد پیش گفته، این کمسیاریا در نشست خود در مورخه 22، 3، 2021 تصمیم به عدم برگزاری انتخابات در خارج از عراق در دهم اکتبر آینده گرفت و زمان برگزاری انتخابات حتمی و از لحاظ حقوقی غیر قابل تغییر است.

علی التمیمی، کارشناس حقوقی عراق بیانیه کمیساریای عالی انتخابات در عدم برگزاری انتخابات برای شهروندان عراقی مقیم خارج از کشور را زیر سوال بُرد.

التمیمی در بیانیه ای بیان نمود: عدم برگزاری انتخابات در خارج از عراق باید بر اساس پیشنهاد کمیساریای عالی انتخابات به هیات دولت باشد و پس از آن، هیات دولت در این باره با مجلس وارد مکاتبه خواهد شد تا در نهایت مجلس به دلیل اپیدمی کرونا و دشواری برگزاری آن در کشورهایی که مانع از حضور تیم های نظارت بر انتخابات می شوند، رای به عدم برگزاری آن در خارج از کشور بدهد.

وی افزود: بر اساس قانون انتخابات، منحصرا مجلس حق لغو انتخابات در خارج از عراق را دارد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پیشتر تصمیم به عدم برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی در خارج از این کشور گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1486

به "درخواست حکیم از کمیساریای انتخابات عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست حکیم از کمیساریای انتخابات عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید