رئیس مجلس آذربایجان با رئیس جمهور ازبکستان در تاشکند ملاقات کرد

به گزارش مجله تار و سه تار، رئیس مجلس آذربایجان در سفر به تاشکند با رئیس جمهور ازبکستان ملاقات و بر توسعه همکاری های دوجانبه تاکید شد.

رئیس مجلس آذربایجان با رئیس جمهور ازبکستان در تاشکند ملاقات کرد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، صاحبه غفارآوا رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان که به تاشکند نموده است با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان ملاقات کرد.

رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در این ملاقات ضمن تشکر از رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی، سلام و برترین آرزوهای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان را به وی ابلاغ نمود.

در این ملاقات تاکید شد که ریشه های مشترک تاریخی، زبان، دین، فرهنگ، سنن و ارزشها پایه مشارکت راهبردی دو کشور است. با تکیه به این پایه محکم در سال های اخیر در توسعه همکاری های دوجانبه نتایج قابل ملاحظه ای به دست آمده است.

وی ادامه داد: همکاری های دو کشور در زمینه های مالی، سیاسی، بین مجلسی، فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش توسعه پیدا نموده است، تبادلات با هیئت های سیاسی، نمایندگان تجارت و محافل اجتماعی در همه سطوح انجام می گیرد.

در این ملاقات عنوان شد: طی سال های اخیر با وجود پاندمی مبادلات بازرگانی 4 برابر افزایش یافته است. تجارت از بدو امسال میلادی 25 درصد افزایش یافته است.

برقراری روابط نزدیک و همه جانبه بین مجلس های ازبکستان و جمهوری آذربایجان نیز در توسعه همکاری های دو کشور نقش مهمی ایفا نموده است.

تاکید شد که با هدف توسعه بیش از پیش همکاری های متقابل باید همکاری های منظم سازمان های قانون گذاری دو کشور را تقویت کرد.

در این زمینه مجلس ها به عنوان نمایندگان مستقیم مردم ازبکستان و جمهوری آذربایجان باید در پیشبرد دیپلماسی مردمی از جمله به وسیله تحکیم روابط بین منطقه ها ازبکستان و جمهوری آذربایجان، حمایت از طرح های مالی و فرهنگی نقش کلیدی ایفا نمایند.

هم اکنون آذربایجان یکی از همکاران بزرگ ازبکستان می باشد. مبادلات بازرگانی ازبکستان و آذربایجان در 10 ماه سال 2021 میلادی در سطح 61 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است.

امروز در ازبکستان 195 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران آذربایجانی از جمله 69 شرکت مشترک در زمینه های بازرگانی، ماشین سازی، فلزسازی، دارایی و بیمه، انرژی، خدمات، فراوری و تعمیر جواهرات، بخش غذایی، صنایع سبک فعالیت می نمایند.

جمهوری آذربایجان استقلال این کشور را در تاریخ 19 اکتبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 اکتبر سال 1995 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1987

به "رئیس مجلس آذربایجان با رئیس جمهور ازبکستان در تاشکند ملاقات کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس مجلس آذربایجان با رئیس جمهور ازبکستان در تاشکند ملاقات کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید