روسیه: آمریکا دانش آموزان روسی را بدون اطلاع به کشور خود می برد

به گزارش مجله تار و سه تار، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته با بیان اینکه ده ها دانش آموز روسی در آمریکا حضور دارند درباره سلامتی آنها اظهار نگرانی کرد.

روسیه: آمریکا دانش آموزان روسی را بدون اطلاع به کشور خود می برد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته از حضور تعدادی از دانش آموزان روسی در آمریکا اظهار نگرانی کرد و گفت وزارت خارجه آمریکا به سفارتخانه روسیه در واشنگتن اعلام نموده که ده ها دانش آموز روسی برای تحصیل به آمریکا آمده اند.

این دانش آموزان از مناطق مختلف روسیه، پاییز سال گذشته برای تحصیل در مؤسسات آموزشی آمریکا به این کشور سفر نموده اند.

ماریا زاخارووا در این باره در بخش خبری سایت وزارت خارجه روسیه نوشت: ما آگاه شده ایم که 74 دانش آموز روسی در مقطع هدایت، طبق برنامه دانش آموزی مدارس هدایت، پاییز سال گذشته به آمریکا سفر نموده اند و تحت نظر وزارت خارجه آمریکا قرار دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به اینکه اکنون این برنامه به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده، اظهار داشت که مؤسسه میزبان این دانش آموزان در آمریکا، هیچ مسئولیتی در قبال این دانش آموزان نمی پذیرد و حتی درباره اینکه آنها کجا زندگی می نمایند، هیچ اطلاعاتی نداده و حتی لیستی از این افراد منتشر ننموده است.

زاخارووا در ادامه نوشت: شهروندان نوجوان روسی دیگری نیز وجود دارند که در برنامه های آموزشی دیگر در آمریکا شرکت نموده اند، این نوجوانان روسی مستقیماً به سفارتخانه روسیه درخواست باز گشت به میهن را داده اند.

اما مسئله مهم دیگر این است که سازمان دهندگان و خانواده هایی که میزبان این نوجوانان بودند، آنها را به منازل خود راه نداده اند.

این سخنگو با تأکید بر اینکه وزارت خارجه روسیه از هیچ گونه برنامه ای مبنی بر فرستادن دانش آموزان روسیه به آمریکا اطلاع نداشت خاطر نشان کرد فرآیند اعزام این دانش آموزان با هیچ کسی هماهنگ نشد، این اعزام بدون اطلاع مقامات روسیه صورت گرفته است.

روسیه اکتبر سال 2014، از یک برنامه تبادل موسوم به فلکس که زیر نظر وزارت خارجه آمریکا اداره می گردد خارج شد.

فلکس (FLEX) سرواژه ای است که از کنار هم قرار دریافت حروف ابتدایی برنامه تبادل رهبران آینده در زبان انگلیسی درست شده است.

وزارت خارجه آمریکا در قالب این برنامه که یکی از بخش های دیپلماسی عمومی آمریکا است زمینه های سفر دانش آموزان مقطع دبیرستانیِ کشورهای منطقه اوراسیا را به ایالات متحده فراهم می آورد.

وب سایت وزارت خارجه آمریکا هدف از راه اندازی این برنامه را تضمین صلح و تفاهم ماندگار میان آمریکا و کشورهای منطقه اوراسیا و قادر ساختن جوانان به یادگیری درباره آمریکایی ها در وهله نخست و آموزش به آمریکایی ها درباره کشورهایشان در وهله بعدی عنوان نموده است.

منتقدان در بعضی از کشورهای جهان این نوع برنامه های دیپلماسی عمومی آمریکا را از جمله ابزارهای این کشور برای نفوذ فرهنگی به سایر کشورها عنوان نموده اند.

سال 2014 یک دانش آموز روسیه ای بعد از سفر به آمریکا در قالب این برنامه جذب گروه های هم جنس بازی شد و درخواست پناهندگی داد. مسکو با بیان این انتقاد که آمریکا بهزیستی یک نوجوان را به خطر انداخته به مشارکت خود در فلکس سرانجام داد.

ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در ادامه نوشت که کشور ما می داند که باید چنین اتفاقاتی را متوقف کند، اما واشنگتن آرام نمی گیرد و پنهان کاری می نماید. وی گفت: این موقعیت حساس (شیوع ویروس کرونا)، حیله و مکر آمریکا را نمایان کرد. ما در حال حاضر به دنبال اطلاعات جامعی درباره این دانش آموزان هستیم؛ نام کامل، موقعیت، شماره تمارس و نام و شماره تماس افرادی که مسئول نگهداری آنان در آمریکا بوده اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه روسیه به دنبال شرح درباره علت فرستادن این افراد به آمریکاست گفت که وزارت خارجه روسیه به دنبال راهی است تا به وزارت خارجه آمریکا و سفارتخانه آمریکا در مسکو دسترسی پیدا کند و علت این کار را جویا گردد؛ اما آمریکایی ها پاسخی نداده اند.

ماریا زاخارووا در خاتمه نوشت: ما بار دیگر تأکید می کنیم که اجرای هر گونه پروژه ای که شامل فرستادن شهروندان کم سن و سال روسی به خارج از این کشور و بدون هماهنگی درست با مقامات روسیه باشد، غیرقابل قبول است. همچنین ما به دنبال تضمین سلامت و امنیت بچه ها کشور مان هستیم؛ که هم اکنون در معرض ویروس کرونا قرار گرفته اند. مسئولیت پیامد های این حیله گری ها و دروغ ها بر دوش کسانی است که این بچه ها را از کشورشان دور نموده اند.

زاخارووا ضمن تشکر از پدر و مادر ها و مدارسی که اطلاعات کافی را به روسیه ارائه می دهند گفت: وزارت خارجه روسیه و نهاد های دیپلماتیک این کشور در آمریکا هرکاری که از دستشان بربیاید انجام می دهند تا این بچه ها را پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 871

به "روسیه: آمریکا دانش آموزان روسی را بدون اطلاع به کشور خود می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: آمریکا دانش آموزان روسی را بدون اطلاع به کشور خود می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید