طرح معمار معروف ایتالیایی برای انتقاد از رژیم شاه در ایران

به گزارش مجله تار و سه تار، معمار معروف ایتالیایی در سال 1977 طرحی را برای کتابخانه ملی تهران طراحی نموده بود که در آن با استفاده از نمادها و اجزای مختلف هنری به انتقاد از رژیم شاه پرداخته بود.

طرح معمار معروف ایتالیایی برای انتقاد از رژیم شاه در ایران

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش خبرنگاران، سفارت ایتالیا در تهران مستندی را درباره طرح معمار معروف ایتالیایی در انتقاد از رژیم شاهنشاهی در ایران را منتشر کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس این گزارش، گاتانو په شه، معمار معروف ایتالیایی در سال 1977 طرحی را برای پروژه کتابخانه ملی تهران ارائه کرد. در آن موقع برای دریافت طرح های مختلف، رقابتی تدارک دیده شده بود.

طرح په شه برای کتابخانه ملی تهران شامل نقدها جدی به سیستم سیاسی آن موقع و حکومت شاه بود؛ هر چند که کمیته داوران این طرح را انتخاب نکرد.

طرح په شه شامل یک جعبه بود که نمایانگر قدرت بود و جنس و نمادهای استفاده شده در آن، سرکوب اقشار مختلف جامعه را به تصویر می کشید.

جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران در مراسم انتشار مستند مربوط به این طرح که به مناسبت روز ملی طراحی در ایتالیا رونمایی شد، گفت: هر چند طرح په شه اجرا نشد، اما پروژه او باید به عنوان یک اثر برجسته در تاریخ معماری لحاظ گردد.

طرح های اصلی کار په شه الان در مرکز معماری کانادا در مونترال در معرض نمایش است.

در طرح این معمار ایتالیایی در بخش خروجی کتابخانه، قسمتی شبیه پیکر انسان تعبیه شده بود که افراد برای خروج باید از روی آن راه می رفتند. این معمار هدف از این طرح را نشان دادن سرکوب مردم عنوان نموده بود.

در این طرح همچنین از بعضی اعضای بدن نیز استفاده شده بود که برای نشان دادن شکنجه توسط سیستم سیاسی زمان طراحی شده بود.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1184

به "طرح معمار معروف ایتالیایی برای انتقاد از رژیم شاه در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح معمار معروف ایتالیایی برای انتقاد از رژیم شاه در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید