تور ارزان یونان: طرز تهیه آوگولمونو؛ سوپ خامه ای یونانی با طعم لیمو

به گزارش مجله تار و سه تار، در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای دنیا به آن کشور سفر می کنیم. امروز با طرز تهیه سوپ لذیذ و مقوی آوگولمونو، به سرزمین زیبا و جادویی یونان سفر خواهیم کرد.

تور ارزان یونان: طرز تهیه آوگولمونو؛ سوپ خامه ای یونانی با طعم لیمو

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

هوس یک غذای تازه و بین المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از برترین و انرژی بخش ترین فعالیت هایی است که می توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

خبرنگارانقصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره ها کند. امروز قرار است به کشور یونان سفر کنیم و سوپ محبوب و سنتی آوگولمونو (avgolemono) یا سوپ تخم مرغ و لیمو را بپزیم؛ سوپی که جایگاهی ویژه در غذاهای میز عید پاک دارد؛ زمانی که تمام اعضای خانواده برای بزرگ ترین جشن سال، گرد هم می آیند.

آوگولمونو چیست؟

آوگولمونو در زبان یونانی به معنای تخم مرغ-لیمو است. این کلمه به تعداد زیادی از سس ها و سوپ ها در یونان اطلاق می گردد که با استفاده از یک تکنیک مشابه به خلق غذایی خامه ای، تند، خوشایند، لطیف و وسوسه نماینده منجر می شوند. بعضی از افراد اعتقاد دارند که ردپای آوگولمونو به یهودیان سفاردی برمی گردد که در سال 1492 پس از تبعید از کشور اسپانیا، به یونان مهاجرت کردند.

برای قرن ها، یهودیان این منطقه غذایی مشابه به نام آگریستادا (agristada) یا سالسا بلانکا (salsa blanca) را با استفاده از آبغوره، آب سیب ترش، آب انار یا آب پرتقال تلخ درست می کردند. لیمو به عنوان یک چاشنی ترش مدیترانه ای در قرن دهم به این غذا اضافه شد.

مواد لازم

برای 6 نفر

  • 1 مرغ کامل به وزن حدودی 1.5 کیلوگرم
  • 1 عدد پیاز
  • 1 عدد هویج پوست کنده
  • نیم لیوان برنج دانه کوتاه
  • 3 عدد تخم مرغ
  • 1 عدد لیموترش آب گرفته
  • نمک و فلفل سیاه تازه سابیده شده به میزان لازم

دستور پخت

1. مرغ را با دقت زیر آب بشورید و سپس در یک قابلمه بزرگ قرار دهید. پیاز و هویج را به آن اضافه کنید و به قدری آب بریزید تا 2 سانتی متر بالاتر از آن را بپوشاند.

2. در قابلمه را بگذارید و روی حرارت زیاد، آب آن را به جوش بیاورید. سپس حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید که مرغ به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت بپزد. کف ها و چربی هایی که روی آب جمع می گردد را با قاشق بردارید و دور بریزید. مرغ باید تا جایی بپزد که گوشت آن به راحتی از استخوان جدا گردد.

3. مرغ را به یک کاسه بزرگ انتقال دهید. وقتی به میزان کافی سرد شد، گوشت را از استخوان جدا نموده و تکه تکه کنید.

4. آب مرغ را خالی نموده و هویج و پیازها را از آن جدا کنید. سپس آب مرغ را دوباره به قابلمه برگردانید و برنج را به آن بیفزایید. کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه آن را بپزید تا برنج ها کمی ترد و نرم شوند. گاز را خاموش کنید.

5. تخم مرغ ها را در یک کاسه بزرگ بشکنید و هم بزنید تا کف نمایند. آب لیمو را در حین هم زدن به آن ها اضافه کنید.

6. یک ملاقه از آب مرغ داغ را به آرامی به تخم مرغ ها اضافه کنید و در همین حین با سرعت تخم مرغ ها را هم بزنید تا دلمه نشوند. به تدریج یک ملاقه دیگر از آب مرغ را با تخم مرغ ها هم بزنید تا مخلوط تخم مرغ گرم گردد.

7. مخلوط تخم مرغ و آب مرغ را داخل قابلمه بریزید و به سرعت هم بزنید. کمی نمک، فلفل سیاه و آب لیمو به آن اضافه کنید.

8. گوشت مرغ تکه شده را به سوپ اضافه نموده و آن را سرو کنید.

نکته مهم

پس از افزودن ترکیب تخم مرغ و لیمو، به هیچ وجه سوپ را نجوشانید، زیرا غذای شما خراب خواهد شد. اگر خواستید به جای مانده سوپ را برای وعده بعدی گرم کنید، این کار را روی حرارت کم بدون جوشاندن انجام دهید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به یونان با طعم آوگولمونو

هفته مقدس، 40 روز پس از چله روزه (Lent) شروع شده و به عید پاک ختم می گردد. مسیحیان اورتدوکس یونان، هفته آخر زندگی مسیح یا هفته مقدس را در این کشور، جشن می گیرند.

در روز پنجشنبه مقدس، تخم مرغ ها جوشانده شده و با سایه قرمزرنگ تیره ای رنگ آمیزی می شوند تا نمادی از خون مسیح باشند. در نیمه شب پس از رستاخیز مسیح در شنبه شب، بازی سنتی جنگ تخم مرغی بین اعضای خانواده برگزار می گردد و آوگولمونو با طعمی خامه ای، تند و خوشایند در کنار ماگیریتسا (magiritsa)، سوپ سنتی عیدپاک به سر میز آورده می گردد.

سوپ یونانی ماگیریتسا با تکه های گوشت روده، دل، کبد و کله بره، بسته به سلیقه خانواده تهیه می گردد. برای طبخ این سوپ در واقع از تکه هایی از گوشت استفاده می گردد که قابل سیخ زدن و کباب کردن نیستند. جشن هفته مقدس با کباب کردن گوشت بره در یکشنبه عید پاک به اتمام می رسد.

شما می توانید در بخش نظرات این مقاله، از تجربیات خود درباره این غذا یا سایر غذاهای یونانی برای خواننندگان خبرنگاران بنویسید و اگر تا به امروز پیروز شده اید هریک از غذاهای بین المللی ارائه شده در مجموعه 50 غذای خوشمزه جهان را طبخ کنید، از غذاهای خود عکس بگیرید و با تگ کردن خبرنگاران در اینستاگرام ([email protected])، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1889

به "تور ارزان یونان: طرز تهیه آوگولمونو؛ سوپ خامه ای یونانی با طعم لیمو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان یونان: طرز تهیه آوگولمونو؛ سوپ خامه ای یونانی با طعم لیمو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید