عکاسی فقط شاتر زدن نیست

محسن یاوری - کرمانشاه- خبرنگار: بهزاد فرجی عکاس مطرح کرمانشاهی، چند سالی است که عکاسی را به صورت حرفه ای دنبال می کند.

عکاسی فقط شاتر زدن نیست

وی هم به عنوان عکاس خبری و هم به صورت آزاد در زمینه عکاسی طبیعت و... در استان مشغول به فعالیت است. گفت وگوی خبرنگاران را با این عکاس در ادامه می خوانید.

  • چه شد که به عکاسی رو آوردید؟

علاقه من به عکس دریافت و ثبت لحظات تصویری بازمی شود به زمان بچگی ام. البته چون عکاسی حرفه اصلی ام نبود و از طرفی شرایط مالی اجازه نمی داد که این عشق نهفته نمود پیدا کند، نمی توانستم دوربین بخرم و همواره با حسرت به دوربین های پشت ویترین های مغازه ها نگاه می کردم.

پس از ازدواج و با حمایت های همسرم یک دوربین آنالوگ خریدم. خوب یادم هست که بی بهانه و با بهانه پشت هم فیلم نگاتیو می گرفتم و از هر موضوع جذابی عکس می گرفتم و ظاهر می کردم. بعد از مدتی که با دوربین آنالوگ عکاسی کردم یک دوربین دیجیتال پاورشات خریدم. این دوربین پرزرق و برق من را با دنیای جدی از عکاسی دیجیتال آشنا کرد.

مضاف بر علاقه شخصی، همسایگی کاری من با نشریه آوای کرمانشاه و خبرگزاری موج و دوستی با اهالی مطبوعات و رسانه، کنجکاوی من را برای سرک کشیدن به این دنیای ناشناخته بیشتر کرد. این که می دیدم بچه های مختلفی از دیدگاه ها و فرهنگ های متفاوت دورهم جمع می شوند و مدت زیادی را صرف بیرون آمدن نوشتارهای متعدد و منسجمی در چند صفحه واحد می کنند، برایم بسیار جذاب بود و دلم می خواست که این دنیا را در کنار منبع درآمد همیشگی ام کشف کنم. برای همین هم آرام آرام آموزش های اولیه حرفه ای عکاسی خبری و خبر را یاد گرفتم و امروز به عنوان یک عکاس خبری در خدمت شما هستم.

  • عکاسی خبری چه فرقی با گونه های دیگر عکاسی مثل عکاسی طبیعت دارد؟

عکاسی از طبیعت فارغ از استعداد و علاقه ذاتی، به یک صبر و ممارست ویژه نیاز دارد. از این جهت که گاه ثبت و ضبط یک اثر طبیعی مثل رویش یک گل، پرواز پروانه ها، حرکت ابرها و... به ساعت ها، روزها یا شاید ماه ها صرف وقت نیاز دارد. یعنی زمان آن چنان که در خلق و ضبط یک عکس طبیعی معنایی ندارد اما در عکاسی خبری زمان و انتخاب ثانیه حرف اول را می زند، یعنی فتوژورنالیست در کنار نگاه تیز، نکته سنج آغشته به هنر باید زمان مناسب و دقیق را حتی در ثانیه ها رعایت کند.

کما این که روزهای اول عکاسی خبری برای من به این شکل بود. در اکثر بازدیدها و نشست های خبری سعی می کردم که هنرمندانه و با آرامش در سوژه یابی تمرکز کنم، اما واقع امر این است که لحظه ربایش سوژه خبری در میان ده ها لنز دیگر از قضا اغلب هم حرفه ای هستند و در کسری از ثانیه حتی در موقعیت مکانی از آنها جا خواهی ماند، بسیار سخت است. از طرفی نگاه و لنز ثبت اثر هنری در عکاسی در یک سوژه واحد، برای هر عکاس منحصربه فرد است، اما در عکاسی خبری، سرعت سوخت سوژه حتی به کمتر از 10 دقیقه در میان رسانه های دیگر می رسد و این جاست که آن سرعتی که گفتم بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر در عکاسی از طبیعت و... با آرامش و صبر بیشتری می شود عکاسی کرد که خیلی راحت تر است.

  • به عنوان یک عکاس دوست دارید مردم چه چیزی را در عکس های شما ببینند؟

به لطف گوشی های هوشمند در دنیای امروز عکس دریافت و ثبت تصویر برای همه آسان تر شده و افراد در کمترین زمان تمام لحظات خوب و بد و خود را بدون دید حرفه ای به عکاسی با یکدیگر به اشتراک می گذارند. نگاه مردم به این هنر بسیار سطحی شده است. خیلی دلم می خواهد علاقه مندان به این حرفه کمی بیشتر روی عکس ها مکث کنند و روی سوژه عکس ها و زاویه هایی بیشتر تامل کنند؛ عکس هایی که برای خلق آنها یک عکاس شاید هزینه های مادی و معنوی زیادی داده باشد.

امروزه با وجود گوشی های هوشمند دسترسی به دوربین عکاسی آسان شده؛ با این شرایط آیا می توان نتیجه گرفت که عکاسی هم آسان و عمومی شده است؟

واقعیت این است که امروزه موبوگرافی جزئی از عکاسی شده است، ولی به نظر من اصول و قواعد حرفه ای در هنر عکاسی فارغ از این موضوع است. دستیابی به این تجربه علمی نیازمند یادگیری است. در واقع عکاسی تنها در فشار دادن شاتر دوربین و گوشی ختم نمی شود و باید حداقل اصول اولیه عکاسی را بلد بود که بتوان لقب عکاس گرفت. کما این که همه عکاسان حرفه ای همواره در این جهت یک هنرجو و طالب یادگیری هستند.

  • جایگاه هنر عکاسی را در استان کرمانشاه چطور ارزیابی می کنید؟

در حوزه عکاسی خبری، عکاسان شناخته شده ای چون بهمن زارعی، عبدالله مرادی، رضا رحیمی، فرزاد منتی را در استان داریم و من به شخصه از این دوستان چیزهای زیادی یاد گرفته ام و از این نظر استان کرمانشاه مثال زدنی است. متاسفانه به رغم وجود این همه استعداد که خودشان به تنهایی می توانند مدرسان خوبی برای اشاعه عکاسی حرفه ای باشند، انجمن ها و گروه های عکاسی آن طور که باید و شاید نتوانسته اند کار مفید انجام دهند.

  • برای عکاسان جوان چه توصیه ای دارید؟

تنها چیزی که می توانم بگویم این است که صبر و ممارست در علاقه ای که دارند، به عنوان پاشنه آشیل در کسب موفقیت است. از قدیم نیز بر این ضرب المثل معروف تاکید داشته اند که یک شبه نمی توان ره صد ساله را رفت. به صرف خرید یک دوربین نمی توان عکاس شد. دوربین باید جزئی از وجود فرد باشد و در هیچ شرایطی از عکاس جدا نشود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 14 شهریور 1398 شناسه مطلب: 209

به "عکاسی فقط شاتر زدن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکاسی فقط شاتر زدن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید