فسیل تقریباً سالمی از یک دایناسور در کانادا کشف شد

به گزارش مجله تار و سه تار، این فسیل دایناسور متعلق به 110 میلیون سال پیش است و بقدری سالم مانده است که بیشتر شبیه به یک مومیایی است. بیش از 800 کیلو از وزن 1000 کیلویی این موجود سالم مانده است.

فسیل تقریباً سالمی از یک دایناسور در کانادا کشف شد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

در سال 2011 معدنکارانِ معدن Millenium در کانادا به صورت کاملاً تصادفی فسیلی از یک نودوزوروس کشف کردند که در نوع خود به بهترین شکل ممکن باقی مانده بود. نکته مهم در رابطه با فسیل مذکور که قرار است به زودی در معرض دید عموم قرار بگیرد، جزئیات زیاد و سلامت فسیل بوده که برای دیرینه شناسان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلیل سالم ماندن این فسیل، سرعت بالای فرآیند فسیل شدن در کف اقیانوس است. دیرینه شناسان معتقدند این دایناسور گیاهخوار احتمالاً در یکی از رودخانه های غرب کانادا جان سپرده و جسدش به واسطه هجوم باکتری ها پر از گاز شده و روی آب شناور مانده است.

این جسد سپس به وسیله رودخانه به اقیانوسی که در آن موقع پهنه وسیعی از کانادا را در بر می گرفت راه یافته و با وزش باد به نواحی شرقی این سرزمین رسیده است. بدن دایناسور در اثر نور آفتاب گازهای موجود در خود را از ست داده و به اعماق اقیانوس فرو رفته و در آنجا تبدیل به فسیل شده است.

فسیل یافت شده گونه جدیدی از نودوزوروس، خویشاوند آنکیلوزوروس است که در انتهای دم، زائده گرز شکلی برای دفاع از خود ندارد. این موجودات 110 الی 112 میلیون سال پیش و تقریباً در میانه های دوره کرتاسه، در غرب کانادای امروزی می زیستند که در آن موقع سرزمینی گرم و مرطوب بوده است.

نمونه کانادایی اطلاعات جدیدی درباره زره نودوزووس در اختیار دانشمندان قرار داده است چرا که معمولاً فلس های این جانوران در مراحل اولیه فساد پس از مرگ فروریخته و پراکنده می شوند؛ اما در نمونه موجود همه چیز در جای خود به جامانده و پژوهشگران می توانند به راحتی آن را مطالعه نمایند.

این فسیل هم اکنون در موزه Royal Tyrrel نگهداری شده و قرار است در ماه جاری به عنوان جدیدترین خانواده از فسیل های کشف شده در مناطق صنعتی کانادا رونمایی گردد.

منبع: خبر فوری
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 749

به "فسیل تقریباً سالمی از یک دایناسور در کانادا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فسیل تقریباً سالمی از یک دایناسور در کانادا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید