ماجرای شرکت هایی که به بهانه گارانتی مشتریان را سرکیسه می نمایند! ، فروشندگان از عرضه لوازم خانگی فاقد گارانتی منع شده اند

به گزارش مجله تار و سه تار، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: اتحادیه به صورت جدی فروشندگان را از عرضه لوازم خانگی فاقد ضمانت و قاچاق منع نموده است.

ماجرای شرکت هایی که به بهانه گارانتی مشتریان را سرکیسه می نمایند! ، فروشندگان از عرضه لوازم خانگی فاقد گارانتی منع شده اند

گروه مالی خبرنگاران، با گذشت حدود 4 سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به علت جلوگیری از خروج ارز از کشور در شرایط تحریمی و بعلاوه حمایت از فراوری داخلی، کماکان برندهای خارجی در این بازار حضور پررنگی دارند. تصور این که لوازم خانگی خارجی از دوران قبل از ممنوعیت واردات این کالا ها تا بحال در انبارها و بازار به جای مانده باشند، غیرمنطقی به نظر می رسد بنابراین می توان گفت که لوازم خانگی خارجی موجود در بازار به صورت غیرقانونی و عمدتاً به وسیله قاچاق سازمان یافته وارد کشور می گردد.

جالب اینجاست که بعضی عرضه نمایندگان هنگام فروش لوازم خانگی خارجی به مشتریان خود تأکید می نمایند که این کالا دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است! حال این سؤال به وجود می آید که کالایی که ورود غیرقانونی و قاچاق آن محرز است و حتی برند فراورینماینده به علت تحریم حاضر به صدور قطعات و مواداولیه به کشورمان نیست، چگونه خدمات گارانتی به مشتریان خود ارائه می دهد؟!

پاسخ این سؤال ساده است. از قرار معلوم بعضی از شرکت های داخلی با سوءاستفاده از اعتماد مردم و با دریافت هزینه جداگانه ای، کالا را به ظاهر گارانتی کرده و برخلاف قانون تعهد ارائه خدمات پس از فروش را به مصرف نماینده می دهند؛ اما به محض اینکه مسئله ای برای تجهیزات خریداری شده به وجود می آید، به بهانه های واهی از ارائه خدمات سر باز می زنند و یا برخلاف اصول اولیه گارانتی، بابت ارائه خدمات مجدداً از خریدار وجه اضافی دریافت می نمایند.

گارانتی های فیک و تقلبی باعث شده است تا بسیاری از مصرف نمایندگان در فرآیند استفاده از خدمات پس از فروش متضرر شده و اعتماد عمومی مردم نسبت به کالای دارای گارانتی از بین برود و حتی برای خرید کالای فراوری داخل هم نسبت به گارانتی آن بی توجه باشند.

مدیریت شرکت های گارانتی به وسیله سامانه های الکترونیکی

شرایط آشفته ارائه خدمات پس از فروش و نارضایتی خریدارانی که به ندرت از این حق مسلم خود بهره می برند، نشان از ضرورت انجام اقدامات لازم از سوی نهادهای نظارتی برای سامان بخشی به نحوه ارائه این خدمات دارد. به همین دلیل مسئولان سازمان حمایت از مصرف نمایندگان از راه اندازی سامانه جامع گارانتی از تیرماه سال 97 خبر می دهند.

به گفته حسین مولاخواه؛ سرپرست اداره کل نظارت و خدمات سازمان حمایت از حقوق مصرف نمایندگان، خریداران لوازم خانگی و یا تلفن همراه می توانند با مراجعه به سامانه جامع گارانتی و ثبت کد رهگیری مربوط به کالای خریداری شده، از اطلاعات مربوط به کالا نظیر مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی نماینده، نحوه فعالسازی گارانتی، تاریخ آغاز و مدت اعتبار گارانتی، اطلاع یابند.

فروشندگان از عرضه لوازم خانگی قاچاق منع شده اند

در همین زمینه، محمدحسین اسلامیان؛ نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ارتباط تلفنی با رادیو اقتصاد با بیان اینکه فروش لوازم خانگی دارای ضمانت معتبر، برای فروشندگان هم حائز اهمیت است، گفت: الزاماتی برای فروشندگان در اتحادیه لوازم خانگی تدوین شده است که آن ها را از فروش لوازم خانگی فاقد گارانتی معتبر و قاچاق منع می نماید.

وی اضافه کرد: مصرف نمایندگان در زمان مراجعه به واحد صنفی و قبل از خرید، می توانند با شماره گیری کد دستوری #7777*4* به راحتی مشخصات محصول از قبیل گارانتی و مشخصات فنی آن را استعلام کرده و با اطمینان نسبت به کالای مورد نظر خود، اقدام به خرید نمایند.

اسلامیان ادامه داد: در حال حاضر فهرست شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش در این سامانه موجود است. بعلاوه در سایت اتحادیه لوازم خانگی هم اسامی شرکت های معتبر ارائه نماینده لوازم خانگی و خدمات آن درج شده است.

وی با اشاره به بهبود شرایط خدمات پس از فروش لوازم خانگی نسبت به سال های گذشته گفت: علاوه بر این، افزایش کیفیت کالاهای داخلی موجب شده تا مراجعه شهروندان به نمایندگی ها برای دریافت خدمات پس از فروش کاهش یابد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی گفت: حدود 4 سال است که کشور واردات لوازم خانگی ندارد. این شرایط موجب ایجاد مشکلاتی در ارائه خدمات پس از فروش شده است و آن دسته از قطعاتی که وارداتی است، به سختی در بازار یافت می گردد.

مردم سامانه گارانتی را نمی شناسند

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، نابسامانی خدمات پس از فروش و وجود گارانتی های نامعتبر در بازار لوازم خانگی پس از گذشت 3 سال از راه اندازی سامانه جامع گارانتی نشان می دهد که علاوه بر عدم کنترل مبادی ورودی کشور برای جلوگیری از قاچاق، فروش لوازم خانگی بی اصالت در بازار ادامه یافته است. متأسفانه بیشتر متقاضیان خرید لوازم خانگی، موبایل و بعضی دیگر از کالا ها هنوز اطلاعات کافی درباره امکانات سامانه گارانتی و نقش آن در جلوگیری از عرضه کالا قاچاق و بی کیفیت ندارند.

استعلام گارانتی و اصالت کالا به وسیله درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir، به وسیله اپلیکیشن سامانه جامع تجارت و یا شماره گیری کد دستوری #7777*4* امکان پذیر است و خریداران با استفاده از این 3 روش می توانند از اصالت و بعلاوه اطلاعات مربوط به گارانتی کالای خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

پیش از این عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، در نشست با انجمن های لوازم خانگی گفته بود که واحدهای فراوریی لوازم خانگی اگر در سامانه گارانتی عضو نباشند، محصولاتشان به اسم قاچاق محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1640

به "ماجرای شرکت هایی که به بهانه گارانتی مشتریان را سرکیسه می نمایند! ، فروشندگان از عرضه لوازم خانگی فاقد گارانتی منع شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای شرکت هایی که به بهانه گارانتی مشتریان را سرکیسه می نمایند! ، فروشندگان از عرضه لوازم خانگی فاقد گارانتی منع شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید