نماینده تبریز: باید در حوزه درمان ناباروری هزینه کنیم

به گزارش مجله تار و سه تار، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی تبریز بازدید کرده و در جریان خدمات و تجهیزات و همچنین چالش های این مرکز درمانی قرار گرفت.

نماینده تبریز: باید در حوزه درمان ناباروری هزینه کنیم

به گزارش خبرنگاران، محمداسماعیل سعیدی در این بازدید اظهار کرد: اقدامات جهاددانشگاهی استان در حوزه درمان ناباروری بسیار قابل تقدیر بوده و این مجموعه حرکتی جهادی و روبه جلو در این رابطه دارد.

وی با بیان این که جهاددانشگاهی با جهاد علمی طی 40 سال منشأ خدمات بسکمک بوده است، اضافه نمود: باید برای کمک و حمایت از این مجموعه همه دست به دست هم دهیم، البته این مجموعه در مقابل کمبود امکانات متوقف نشده و فعالیت هایش را در مرکز درمان ناباروی، مجاهدانه پیش می برد، از این رو بسکمک از دستگاه ها باید از این مرکز درس گرفته و بدانند که محدویت امکانات مانع فعالیت نمی شود.

کننده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه به هزینه های درمان ناباروی در کشور اشاره کرد و گفت: مردم مطالباتی در این رابطه دارند و حتی برخی مطرح می کنند اگر هزینه های درمان ناباروری خانواده تأمین نشود، زندگی شان دچار فروپاشی خواهد شد، از این رو توجه به این حوزه بسیار ضروری است.

وی با بیان این که خانواده در جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان مهم جامعه است، اضافه نمود: برای تقویت پایه های این رکن باید در حوزه درمان ناباروری هزینه کنیم، البته هزینه در این حوزه به مثابه سرمایه گذاری است و فواید بسکمک برای جامعه دارد.

سعیدی با بیان این که طرح تعالی جمعیت در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، اضافه نمود: بخشی از مفاد طرح بررسی شده اما بخش هایی از آن مانده که می توانیم از نطر فکری از تجربیات و اطلاعات جهاددانشگاهی استفاده کنیم و همچنین یک سری تبصره و مفادی باید بدان اضافه شود تا دولت مکلف به تأمین بخشی از هزینه های درمان ناباروری شده و حمایت های مالی و بیمه ای برای متقاضیان درمان ناباروری ارئه دهد.

وی با بیان این که آموزش و فرهنگ سازی نیز در این رابطه اهمیت دارد، چرا که رابطه معناداری بین افزایش سن ازدواج و ناباروری وجود دارد، گفت: آمار ناباروری در کشور قابل تأمل بوده و باید با برنامه ریزی و فرهنگ سازی این میزان را به حداقل برسانیم. تمام دستگاه های متولی نیز باید مکلف به فعالیت در این رابطه شده و این موضوع باید در نظام آموزش کشور جای گرفته و همچنین بحث های مشاوره ای برای جوانان در خصوص سن مناسب ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد.

کننده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای تشویق جوانان به ازدواج اخیراً مصوبه ای با 40 ماده در مجلس بررسی شد که یک مورد آن ارائه مشوق به جوانانی که زیر 22 سال (دختران) و زیر 24 سال (پسران) ازدواج می کنند، بود.

وی اضافه نمود: در این رابطه بحث کارشناسی بسکمک در مجلس شد؛ برخی هم این موضوع را تشویق به کودک همسری تعبیر کردند، در حالی که در قانون ما ازدواج برای افراد نابالغ و دختران زیر 15 سال ممنوع است.

وی در ادامه با تاکید بر این که وضعیت رشد جمعیتی در کشور نامناسب است، گفت: برخی کارشناسان مطرح کردند که ایران در ده سال آینده پیرترین کشور دنیا خواهد بود، از این رو باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز در این بازدید اظهار کرد: در دهه 80 که مؤسسه رویان به عرصه آمد، ما نیز برای راه اندازی چنین مجموعه ای در استان تلاش کردیم تا به شهروندان خود این خدمات را ارائه دهیم، چرا که بسکمک از مردم استان جهت دریافت خدمات به تهران مراجعه می کردند.

وی با بیان این که میزان ناباروری در دنیا 15 درصد بوده اما در کشور ما 22 درصد است، اضافه نمود: در استان نیز هرچند مطالعاتی در این رابطه انجام نشده اما با توجه به تراکم جمعیتی شمالغرب، احتمال می دهیم حداقل میزان ناباروری 22 درصد باشد.

وی بالارفتن سن ازدواج را یکی از پارامترهای دخیل در ناباروری بیان کرد و گفت: کودک همسری به ازدواج و بارداری زیر 15 سال اطلاق می شود و تشویق جوانان به ازدواج از سن 18 سال به بعد مناسب بوده و کودک همسری محسوب نمی شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان در ادامه به وضعیت رشد جمعیتی کشور اشاره کرد و گفت: این حوزه دارای وضعیت مناسبی نیست و باید فکری در این رابطه شود.

وی در ادامه به تکنیک های درمان ناباروری اشاره کرد و اضافه نمود: امروزه افراد خواهان استفاده از روش های نوین درمان ناباروری زیاد شده است، البته تعدادی از زوجین با یک دوره درمان به نتیجه نمی رسند و دو الی سه بار پروسه درمان را طی کرده و در این رابطه نیز متحمل هزینه هایی می شوند، چرا که درمان ناباروری پوشش بیمه ای بسیار پایینی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای برخی زوجین نیز که با روش های عادی امکان بارداری ندارند، از طریق اهدا جنین و اجاره رحم به صاحب فرزند شدن آنها کمک می کنیم؛ در این رابطه یک سری مسائل قانونی و حقوقی وجود دارد که از طریق دادگاه خانواده مجوزهای لازم را دریافت می کنیم. اما هنوز در قسمتی از این موضوع خلأ قانونی وجود داشته و ما فعلاً این مباحث را بر اساس فتاوای موجود پیش می بریم.

محسنی با بیان این که بخشی از علل عدم موفقیت روش های درمان ناباروی از ناهنجاری ژنتیکی جنین ها نشأت می گرفت، گفت: در سال 97 مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی را مجهز به سیستمی کردیم که ژنتیک جنین را بررسی می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: مراکز درمان ناباروری به هر میزان که از حیث امکانات و تجهیزات پیشرفته تر شوند، شانس موفقیت درمان نیز در این مراکز بالا می رود.

وی در ادامه اضافه نمود: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز از سال 90 شروع به کار کرده و دارای کادر تخصصی مجرب در سطوح مختلف است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: در سال 97 نزدیک 18 هزار زوج از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی خدمات دریافت کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در شمالغرب کشور مرکز تشخیص و درمان سرطان سینه وجود ندارد، اضافه نمود: یک نفر از هر هشت خانم در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار دارند؛ میزان شیوع این بیماری نیز در دنیا بالای 55 سال بوده اما در ایران بین 40 تا 45 سال است که با توجه به اینکه این بیماری در سن پایین گریبان مادران خانواده را می گیرد مقابله با ان بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به این حوزه تاکید کرد: جهاددانشگاهی استان مطالعاتی در این رابطه انجام داده تا مجموعه ای در استان در خصوص پیشگیری و درمان سرطان پستان راه اندازی کند، البته بخشی از تجهیزات هم خریداری شده که به تکمیل نیازمند است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 142

به "نماینده تبریز: باید در حوزه درمان ناباروری هزینه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده تبریز: باید در حوزه درمان ناباروری هزینه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید