نیروگاه هسته ای در زمین فوتبال! ، وستینگهاوس از رآکتور هسته ای کوچک خود رونمایی کرد

به گزارش مجله تار و سه تار، شرکت وستینگهاوس الکتریک آمریکا از رآکتور هسته ای کوچک AP300 خود رونمایی کرد. با این رآکتور، نیروگاه هسته ای در یک زمین فوتبال جا می گردد.

نیروگاه هسته ای در زمین فوتبال! ، وستینگهاوس از رآکتور هسته ای کوچک خود رونمایی کرد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیو اطلس، شرکت وستینگهاوس الکتریک از رآکتور هسته ای کوچک AP300 (SMR) خود که فناوری رآکتور نسل سه پلاس را با مقدار کوچک تر و ارزان تر ترکیب می نماید، رونمایی کرد.

رآکتورهای هسته ای کوچک در سال های اخیر به عنوان جایگزینی برای سیستم های شکافت معمولی غول پیکر که ساخت آن ها بسیار کند و پرهزینه است، توجه زیادی را به خود جلب نموده اند و به مذاق مخالفان سیاسی که بهره برداری از رآکتورها را سخت می نمایند، خوش آمده است.

ایده پشت یک رآکتور هسته ای کوچک (SMR) این است که به جای ساخت یک رآکتور بزرگ، می توان تعدادی رآکتور کوچک ساخت که احتیاجهای محلی را پوشش دهند. با فراوری انبوه رآکتورهای کوچک، قیمتشان هم ارزان تر درمی آید. هزینه های ساخت و ساز با کاهش بسیاری از کارهای عمرانی رآکتورهای متعارف مورد احتیاج کاهش می یابد و با نصب رآکتور در زیر زمین می توان مخزن بتن سنگین را حذف کرد.

به گفته وستینگهاوس، AP300 یک راکتور آب تحت فشار 300 مگاواتی است که دارای عمر مفید 80 ساله است و بر اساس راکتور AP1000 یک گیگاواتی این شرکت ساخته شده است. با استفاده از 18 سال تجربه کار AP1000، رآکتور نو از بهبود زنجیره تامین، ساخت و ساز، سوخت رسانی و روش های عملیاتی بهره برده است. این فناوری بعلاوه قبلا در ایالات متحده، بریتانیا و چین تایید شده و با استانداردهای الزامات ابزارهای اروپایی (EUR) مطابقت دارد، که در بعضی زمینه ها صدور مجوز را سرعت می بخشد.

بیشتر بخوانید:

  • فرآیند شگفت انگیز خروج الماس از اعماق زمین! | فوران های آتفشانی کیمبرلیت چطور عمل می نماید؟

رآکتور کوچک AP300 به مقدار ای کوچک است که تا به راحتی در یک زمین فوتبال قرار می گیرد. این رآکتور کوچک طراحی ساده ای دارد که هدف آن ایمن سازی تا حد امکان است. در لوله ها، سوپاپ ها، موتورها و سایر نقاط احتمال خرابی کمتری وجود دارد و در مواقع اضطراری، سیستم های خاموش و خنک نماینده تابعند و به جای موتورها و پمپ های دیزلی، به گرانش، گردش طبیعی و فشار گاز متکی هستند. علاوه بر این، سیستم هایی برای نظارت بر رآکتور و محافظت از آن در برابر نوسانات خطرناک و سیستمی برای پر کردن محفظه رآکتور با مقادیر زیادی آب برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد هسته در صورت بروز حادثه وجود دارد.

AP300 هم برای فراوری برق و هم برای کاربردهای دیگر، مانند گرمایش، و خدمات فراوری نفت و گاز و سایت های صنعتی در نظر گرفته شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2172

به "نیروگاه هسته ای در زمین فوتبال! ، وستینگهاوس از رآکتور هسته ای کوچک خود رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروگاه هسته ای در زمین فوتبال! ، وستینگهاوس از رآکتور هسته ای کوچک خود رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید