ورق مبارکه چیست ؟ انواع و کاربرد ورق مبارکه

به گزارش مجله تار و سه تار، در پاسخ به سوال ورق مبارکه چیست باید بگوییم که منظور از این عبارت ورق هایی است که از طریق کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می شوند.

ورق مبارکه چیست ؟ انواع و کاربرد ورق مبارکه

به گزارش خبرنگاران بنابر اعلام کاویان، این کارخانه که حدود 40 سال از ساخت آن می گذرد در یکی از شهرهای جنوب زرین شهر یعنی شهر مبارکه در استان اصفهان واقع شده است.

بررسی ورق مبارکه

این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت خصوصی صنعتی و همچنین بزرگترین کارخانه تولید فولاد در ایران شناخته می شود. این شرکت در طی 3 دهه پیروز به کسب جوایز زیادی مانند 11 دوره رتبه نخست در زمینه تعالی سازمانی و 6 دوره جایزه رتبه اول شرکت دانشی در ایران را کسب کرده است.

از دیگر افتخارات شرکت فولاد مبارکه اصفهان می توانیم به حضور پیدا کردن در جمع شرکت های دانشی برتر آسیا و در کنار شرکت هایی مانند سامسونگ و تویوتا در سال های 2015 و 2017 اشاره کنیم. این کارخانه نقش مهمی در صنعت فولاد کشور ایفا می کند, تا جایی که حتی لقب مادر صنعت فولاد کشور ایران را به این کارخانه اعطا کرده اند. برای اینکه درک درستی از گستردگی فعالیت های این کارخانه داشته باشید بهتر است بدانید که کارخانه مبارکه در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز حدود 3000 شرکت, کارخانه و تولیدی را در سراسر کشور تامین می کند. این مواد اولیه در زمینه صنایعی مانند پتروشیمی, نفت, گاز, ساخت لوازم خانگی و موارد بسیار بیشتری هستند.

مساحت این کارخانه حدود 35 کیلومتر مربع است که تنها 17 کیلومتر مربع آن به بخش تولیدی اختصاص پیدا کرده است. میزان تولید سالانه این کارخانه حدود 10.3 میلیون تن است که شامل محصولات فولادی مانند ورق سیاه, ورق گالولانیزه, ورق آجدار و… می شود. مجموعه فولاد مبارکه تنها به کارخانه آن در اصفهان محدود نمی شود و در شهرهای مختلف کشور هفت شرکت صنعتی مرتبط با این مجموعه در حال فعالیت هستند که بیش از 20.000 نفر در این مجموعه ها در حال کار هستند. در ادامه تاریخچه کارخانه مبارکه اصفهان و ویژگی های ورق های تولیدی از طریق این کارخانه را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه ورق مبارکه چیست ؟

همانطور که ذکر شد کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در سال 1360 ساخته شد و در سال 1371 به بهره برداری رسید. البته اولین کوره قوس الکتریکی این کارخانه که در بخش فولاد سازی آن احداث شد, در سال 1370 نصب گشت و یک سال بعد کل کارخانه با حضور رئیس جمهور وقت کشور افتتاح شد. با وجود ورق مبارکه اصفهان و عرضه محصولات دیگر این شرکت در بازار ایران, حدود بیش از 4 میلیون تن از تقاضای موجود در کشور به فولاد تامین می شود. ظرفیت تولیدی فولاد مبارکه در سال 98 حدود 8 میلیون تن بود و این شرکت برنامه ریزی کرده است که تا 4 سال دیگر ظرفیت تولیدی خود را به 25 میلیون تن در سال برساند.

در واقع آمارها نشان می دهند که حدود نیمی از فولاد مورد نیاز ایران یعنی 50 درصد از محصولات فولادی موجود در بازار از طریق کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود. همچنین این شرکت در حال حاضر به کشورهای متعددی محصولات خود را صادر می کند و ظرفیت صادر کردن محصولات فولادی را به بیش از 38 کشور جهان دارد.

کاربرد ورق مبارکه

اگر می خواهید بدانید که کاربرد ورق مبارکه چیست باید اشاره کنیم که کاربردهای محصولات تولیدی از طریق کارخانه مبارکه بسیار گسترده هستند. در زیر می توانید کاربردهای محصولات فولادی و ورق های مبارکه را در صنایع مختلف مشاهده کنید :

  • استفاده در صنعت لوله سازی و ساخت پروفیل
  • ساخت انواع محصولات فلزی سبک و سنگین
  • استفاده در صنایع نفت, پتروشیمی, گاز و خودرو سازی
  • کاربرد بسیار گسترده در صنعت ساختمان سازی
  • استفاده از ورق های فولادی در کشتی سازی و منطقه ها دریایی
  • کاربرد ورق ها در ساخت تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی
  • ساخت مخزن های تحت فشار

انواع ورق مبارکه

ورق های تولیدی از طریق کارخانه فولاد مبارکه اصفهان انواع مختلفی دارند. این کارخانه در حال حاضر محصولاتی مانند ورق های تولید شده از طریق نورد گرم و سرد, ورق اسیدشویی, تختال و… تولید می کند. در ادامه می توانید ویژگی های برخی از محصولات این کارخانه را مشاهده کنید :

1. ورق سیاه مبارکه

2. ورق رنگی

3. ورق گالوانیزه

4. ورق آجدار

5. ورق قلع اندود

استاندارد ورق مبارکه چیست ؟

ورق مبارکه اصفهان بر اساس استانداردهای بین المللی تولید می شود. برخی از این استانداردها شامل DIN17100, DIN1614, DIN17155, EN10130 و JIS313 هستند.

نکات قبل و بعد خرید ورق مبارکه

قبل از خرید ورق مبارکه اصفهان باید اطلاعات کافی در مورد نوع محصولی که قصد خریداری آن را دارید داشته باشید. این اطلاعات شامل ابعاد, ضخامت, شکل, کاربرد و… است.

بعد از خرید ورق مبارکه باید بررسی کنید که روش تخلیه محصولات خریداری شده چگونه است و هزینه حمل و نقل و بارگیری بر عهده مشتری است یا کارخانه.

قیمت ورق مبارکه

در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که عوامل موثر بر قیمت ورق مبارکه چیست. این عوامل شامل موارد زیر هستند :

  • نوع ورق خریداری شده (ورق سیاه مبارکه, ورق قلع اندود, ورق گالوانیزه, ورق آجدار و…)
  • میزان عرضه و تقاضای محصولات
  • نوسانات بازار بورس
  • ابعاد محصولات
  • روش تولید محصولات فولادی

فولاد کاویان ارائه دهنده انواع آهن آلات در بازار آهن تهران 02166317808

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1864

به "ورق مبارکه چیست ؟ انواع و کاربرد ورق مبارکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورق مبارکه چیست ؟ انواع و کاربرد ورق مبارکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید