پرش زمانی فیلم انتقام جویان: انتها بازی پیوستگی دنیای سینمایی مارول را خراب کرد

به گزارش مجله تار و سه تار، پیوستگی و تداوم اغلب به عنوان عنصر محبوب طرفداران سرسخت شناخته می شود و در واقع، بخشی اساسی از هر فرانچایز، به ویژه عنصر مرکزی هر جهان مشترکی مانند جهانی سینمایی مارول است.

پرش زمانی فیلم انتقام جویان: انتها بازی پیوستگی دنیای سینمایی مارول را خراب کرد

هشدار: در این متن، داستان قسمت اول سریال شی هالک: وکیل دادگستری (She-Hulk: Attorney at Law) لو می رود

در ابتدایی ترین حالت، می توان پیوستگی و تداوم را ترتیب رخ دادن رویدادها در نظر گرفت. این مفهوم به بینندگان اجازه می دهد تا یک روایت کلی در فکر خود بسازند، چگونگی عملکرد و توسعه طرح ها و مضامین را بفهمند و اعمال و انگیزه های شخصیت ها را به درستی تفسیر کنند. این بدان معناست که جدول زمانی جهانی سینمایی مارول در دیزنی پلاس بسیار فراتر از صرفا یک ترتیب زمانی متناوب است. این جدول زمانی به بینندگان کمک می کند تا رویدادها را در کنار قهرمانان و شروران مورد علاقه خود تجربه کنند و از این طریق از تکامل و رشد جهانی سینمایی مارول لذت ببرند.

جهانی سینمایی مارول پیروز ترین جهان مشترک تخیلی سینما و تلویزیون است. با این حال، به نظر می رسد که استودیوی مارول به طور خاص به پیوستگی آن، چه در مقیاس کوچک و چه در جزئیات بزرگ تر اهمیتی نمی دهد. پرش زمانی پنج ساله فیلم انتقام جویان: پایان بازی با وجود هیجانات آن صدمات زیادی به پیوستگی این جهان مشترک وارد کرده است و تصمیم گیرندگان مارول یا متوجه آن نشده اند یا صرفا اهمیتی به آن نمی دهند.

جدول زمانی جهانی سینمایی مارول همیشه آشفته است

بیشتر بینندگان تا قبل از فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه متوجه عدم پیوستگی جهانی سینمایی مارول نشده بودند. این فیلم هشت سال پس از نبرد نیویورک در فیلم انتقام جویان روایت می شود اما این موضوع چندان با عقل جور درنمی آید. حمله چیتاوری به نیویورک در سال 2012 بود و داستان مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه مستقیما از فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی ریشه گرفت و به صراحت تایید شد که داستان فقط چهار سال بعد از آن اثر اتفاق می افتد. مارول در ابتدا سعی کرد از اعتراف خطای خود خودداری کند اما در نهایت جو و آنتونی روسو، کارگردانان پایان بازی و جنگ ابدیت اذعان کردند که این اشتباه بسیار نادرست و نابه جا بوده است.

این مهم ترین مشکل مرتبط با پیوستگی در تاریخ جهانی سینمایی مارول بود اما تنها مشکل نیست. برای مثال، فیلم مرد آهنی در سال 2008 روایت شد. دیالوگ های مرد آهنی 2 تایید می کنند که رویدادهای این فیلم نیز فقط چند ماه بعد از مرد آهنی اصلی رخ می دهند و این بدان معناست نمایشگاه استارک (حداقل) در سال 2009 برگزار شده است اما مرد آهنی 2 بخشی از هفته بزرگ فیوری است و داستان آن باید همزمان با ثور و هالک شگفت انگیز اتفاق بیافتد. دیالوگ های انتقام جویان تایید می کنند که حمله چیتاوری یک سال پس از اولین تماس بین سازمان شیلد و ثور اتفاق افتاده و بدین ترتیب هفته بزرگ فیوری به طور قطع در سال 2011 اتفاق افتاده است. در واقع توالی رویدادها بدون تغییر است اما زمان دقیق آن ها با یک دیگر مطابقت ندارد.

شاید مارول دوست نداشته باشد این موضوع را اعتراف کند اما پیوستگی جهانی سینمایی مارول همیشه درهم و برهم بوده است. آن ها در سال 2016 و پس از فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی برادران روسو، اهمیت پیوستگی را درک و تلاش کردند ارتباط عناصر مختلف با یک دیگر را در نظر بگیرند. رویکرد آن ها ساده است. هنوز چیزی بر خلاف این موضوع اعلام نشده اما داستان هر فیلم مارول در سال اکران خود اتفاق می افتد. این روش بی نقص نیست و تضادهای زیادی ایجاد می کند اما ساده و کارآمد به نظر می رسد.

پرش زمانی پایان بازی پیوستگی جهانی سینمایی مارول را خراب می کند

برادران روسو اصول اساسی حاکم بر جدول زمانی جهانی سینمایی مارول را ایجاد کردند اما تخریب و شکست این اصول چندان طول نکشید. عامل اصلی، فیلم انتقام جویان: پایان بازی با یک پرش بی سابقه پنج ساله است. این دوره که با نام بلیپ شناخته می شود، زمانی شروع شد که تانوس بشکنی زد و نیمی از موجودات زنده جهان را از صحنه روزگار پاک کرد و این دوران در ادامه، زمانی پایان یافت که انتقام جویان تانوس را شکست دادند و پس از پنج سال همه چیز کهکشان را به حالت سابق بازگرداندند. برادران روسو با این جهش زمانی بر مقیاس و بزرگی اعمال تانوس تاکید کردند و یک فیلم پرفروش ابرقهرمانی ساختند که در آن، اقدامات در واقع عواقبی در پی دارند.

اما متاسفانه به نظر می رسد که بلیپ جهانی سینمایی مارول را در هم شکسته است. فاز 4 پرش زمانی آن فیلم را فراموش می کند و شانگ چی و افسانه ده حلقه و شی هالک: وکیل دادگستری به طور ناخواسته از در نظر گرفتن این وقفه زمانی صرف نظر می کنند. فیلم شانگ چی ارجاعات زیادی به خط زمانی شخصی شخصیت اصلی خود دارد و اگر در سال اکران خود روایت می شد، حس بهتری ایجاد می کرد. اما امکان این اتفاق فراهم نیست، زیرا داستان به طور قطعی در دورانی پس از بلیپ تعریف می شود. بدتر از آن، در قسمت اول شی هالک می بینیم که بروس بنر به 15 سال تجربه خود به عنوان هالک اشاره می کند، در حالی که او در واقع 20 سال پیش این نقش را پذیرفته است و واضحا نویسندگان فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول حرف خودشان را هم فراموش می کنند و پرش زمانی پایان بازی را نادیده می گیرند.

البته پرش زمانی پنج ساله انتقام جویان: پایان بازی به دلایل خاصی چنین تاثیری داشته است. جهانی سینمایی مارول مانند خود کمیک ها، همیشه سعی کرده خود را به عنوان جهانیی نزدیک به مخاطبان ارائه دهد، البته با این تفاوت که دارای خدایان، هیولاها، بیگانگان و جهش یافته های فراوانی است. فرایند اولیه برادران روسو به تثبیت این رویکرد در زمان بندی جهانی سینمایی مارول کمک کرد اما پرش زمانی و در واقع، آسیب جمعی جهان به خاطر بشکن تانوس با این موضوع در تضاد است. صراحتا جای تعجب نیست، چرا که نویسندگان داستان خود را برخلاف اصول اساسی جهانیی که در آن زندگی می کنند به نگارش درمی آورند و مدام پنج سال از دست رفته را فراموش می کنند.

آیا می توان جدول زمانی پس از پایان بازی جهانی سینمایی مارول را به درستی اصلاح کرد؟

همه عناصر برای رفع یک زمینه مشکل ساز تنظیم شده اند. فاز 4 کاملا خارج از چهارچوب اصلی روایت می شود و حتی نویسندگان و عوامل آثار نیز متوجه نمی شوند که آیا فیلم ها و سریال های تلویزیونی آن ها با روایت کلی جهانی سینمایی مارول مطابقت دارد یا خیر. جدول زمانی جهانی سینمایی مارول به رفع این پیچیدگی کمک می کند اما حتی این جدول نیز ناقص است و در واقع فقط گاهی اوقات به کار می آید. این رویکرد بیشتر شبیه یک ابزار بازاریابی و فروش است که مخاطبان را به تعامل با جهانی سینمایی مارول به روش های مختلف ترغیب می کند و شاید عوامل مارول خودشان هم نمی خواهند که جدول زمانی جهانی سینمایی مارول را به درستی تنظیم کنند.

استودیوی مارول به طرز عجیبی پیوستگی و تداوم مکانی و زمانی خود را نادیده می گیرد و این مشکل احتمالا به دلیل حجم انبوه محتوایی که اکنون از طریق مارول منتشر می شود بدتر نیز خواهد شد. این استودیو چند سال پیش مدعی شد که بر روی ساختن چهار فیلم در سال تمرکز کرده است. در حال حاضر، آن ها چهار یا پنج فیلم در سال، علاوه بر چندین سریال تلویزیونی منتشر می کنند. حجم تقاضا برای محتوای آن ها خارق العاده است اما در عوض، پیوستگی و تداوم این آثار قربانی می شود.

چرا مارول چندان به این مسئله اهمیت نمی دهد؟

استودیوی مارول در واقع به عدم تطابق جدول زمانی و حفره های داستانی جهانی سینمایی مارول اهمیتی نمی دهد. این موضوع را می توان از نمایش عبارت هشت سال بعد در فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه متوجه شد. مارول در ابتدا سعی کرد از اعتراف به اشتباه خود جلوگیری کند. در واقع، به نظر می رسد این اولین بار در مارول بود که یک شخص واقعا اذعان کرد که عوامل سازنده به زمان بندی این جهانی سینمایی اهمیت می دهند و فایگی بر اصول کار آثار مارول بر اساس یک جدول زمانی مشخص اشاره کرد اما شواهد و قرائن خلاف این قضیه را ثابت می کنند.

درک این رویکرد آسان است. در واقع عدم پیوستگی و تداوم تاثیر مالی خاصی بر جهانی سینمایی مارول نداشته است. مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه در گیشه پیروز بود و بیش از 880 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. حتی جدول زمانی جهانی سینمایی مارول بر روی سرویس استریم دیزنی پلاس ده ردیف پایین تر از همه آثار قرار گرفته است و مخاطب باید خیلی پیگیر باشد تا آن را با دقت مطالعه کند و این موضوع نشان می دهد که مارول زمان بندی را نه بخش مرکزی جهان مشترک خود، بلکه یک گزینه اضافی اختکمک برای بینندگان وفادار می داند. سازندگان جهانی سینمایی مارول حتی پس از پرش زمانی پنج ساله پایان بازی نیز چندان به این مسائل اهمیت نمی دهند و بعید است که این شرایط تغییر کند.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2064

به "پرش زمانی فیلم انتقام جویان: انتها بازی پیوستگی دنیای سینمایی مارول را خراب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرش زمانی فیلم انتقام جویان: انتها بازی پیوستگی دنیای سینمایی مارول را خراب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید