پلنگ ابری ، گربه ای که طعنه به پلنگان جنگل می زند !

به گزارش مجله تار و سه تار، گربه سانی میانه الجثه، که در مقابل گربه سانان بزرگ اندازه ای نسبتاٌ کوچکی دارد و اغلب در جنگل های بارانی جنوب شرق آسیا یافت می شود. نام این حیوان در زبان مالزی به معنای ببر درختی و در زبان چین به معنای پلنگ نعنایی است زیرا این گونه تصور می شود که لکه ها و خال های نا منظم روی بدنش شبیه برگ های نعنا هستند. اما در ایران به پنگ ابری (clouded leopard) نامیده می شود.در ادامه برای جواب پلنگ ابری چیست پاسخی خواهیم یافت.

پلنگ ابری ، گربه ای که طعنه به پلنگان جنگل می زند !

گونه ای از گربه سانان

این جانور بر خلاف نامی که دارد هیچ نسبتی با پلنگ ندارد. یک نظریه درباره این گربه سانان جنگلی وجود دارد و آن هم این است که در واقع پلنگ ابری حلقه اتصال بین گربه سانان کوچک و بزرگ هستند.این گونه جانوری یکی از زیباترین نمونه حیوانات در میان خانواده و سیع گربه سانان است. طول بدنشان از 60 سانتی متر تا 110 سانتی متر قابل تغییر است. همچنین بازۀ تغییرات طول دم این گونه از 60 سانتی متر تا 90 سانتی متر ثبت شده است که در واقع این بازه در بالاترین حد خود با طول بدن انسان برابری می کند. پاهای نسبتاٌ کوتاه و پنجه های پهن و بزرگ یکی از ویژگی هایی است که در این حیوانات نجیب جنگل جالب توجه است. آنان توانایی این را دارند که مشابه سایر گربه سانان دیگر(به جز چیتا) به منظور تیز ماندن پنجه های خودآن ها را درون پای خود فرو نمایند و از معرض دید سایرین خارج نمایند. این عمل باعث می شود در زمان دویدن و عبور از سطوح نا هموار پنجه ها از هرگونه آسیب در امان بماند.

رنگ پوست پلنگ ابری

اینکه بدانیم پلنگ ابری چیست باید بگوییم که رنگ پوست بدن آنان زرد رنگ است که لکه های بزرگ با شکل های نا منظم وجه تسمیه نام ابری هستند که رنگ آن ها نیز در سطح بدن دچار تغییر می شود به گونه ای که رنگ این لکه ها در حاشیه سیاه و یا قهوه ای تیره هستند و در وسط کمرنگ می شوند. رنگ زرد علاوه بر گستردگی روی سطح بدن این گربه سان جنگلی به داخل چشم های آن نیز نفوذ کرده است.سینه و شکم این جانداران رنگی روشن مایل به سفید دارند و تعداد معدودی خال بر روی این قسمت ها دیده می شود. این لکه ها در پشت و ناحیه گردن کشیده است. در ناحیه دم این لکه ها به صورت حلقه های سیاه شکسته دیده می شود.

محل سکونت پلنگ ابری

پلنگ ابری چیست ؟این پلنگ دارای جمجمه ای کشیده است که با تمام گربه های دیگر فرق دارد و آن را به تنهایی در رده ای جداگانه از گربه سانان قرار می دهد. به علاوه دندان های نیش آن نسبت به جثه اش از تمام هم سانان خود بزرگتر است و تا 4/5 سانتی متری می رسد به همین دلیل است که لقب دندان خنجری امروزی به آنان داده شده است.پلنگ ابری گوشتخوار است و برای تأمین خوراک خود به شکار سایر حیوانات روی می آورد البته نوع شکار آنان با توجه به اقلیم و موقعیت منطقه ای محل سکونتشان فرق دارد. گوزن، بز، سنجاب، جوجه تیغی، میمون، پرندگان و گوسفندان و حتی بچۀ سایر درندگان از جمله شکارهای این گربه های خاص می باشند. عمل شکار در زمان های پایانی روز و معمولا به صورت شبانه انجام می شود و پس از رسیدن به شکار مورد نظر و خوذدن غذا، برای استراحت به بالای شاخۀ درختان می رود تا غذایشان هضم شود.برای سوال پلنگ ابری چیست ؟ باید گفت پلنگ های ابری بر خلاف نام پر ابهتی که دارند جزو حیوانات خجالتی جنگل محسوب می شوند به همین دلیل است که اغلب رااز خود را بر روی درختان در عمق جنگل های استوایی و منلطق باتلاقی دور از سکنه زندگی می نمایند.

زیستگاه پلنگ ابری

زیستگاه این گونه در جنوب شرقی آسیا از جنگل های نپال به طرف شرق تا تایوان و جنوب چین و از برمه تا جاوه کشیده شده است. همچنین در اندونزی، مالزی، جزایر سوماترا و بورنئو نیز پلنگ های ابری یافت می شود.توله های پلنگ ابری در ماه های گرم سال به دنیا می آیند. تعداد هر توله هایی که در هر زایمان به دنیا می آیند برابر 3 تا 5 توله است. بچه ها معمولاٍ پس از 86 روز تا 95 روز به دنیا یعنی از اویل اسفند ماه تا نیمه مرداد ماه به دنیا می آیند. هنگام به دنیا آمدن وزن هر توله پلنگ ابری برابر 150 تا 280 گرم است. توله های این گربه سانان در روز دهم تا دوازدهم پس از تولدشان چشم هایشان باز می شود. رنگ بدن بچه ها در زمان تولد زرد خاکستری است اما تا شش ماهگی الگوی بدن افراد بالغ در آن ضاهر می شود.

نگهداری نوزادان

مادر تا پنج ماهگی از توله های خود مراقبت می کند و بعد از آن به تدریج آن ها را از شیر می گیرند و خوراک گوشتی جایگزین آن می شود. و البته لازم به ذکر است که طول عمر این حیوانات 17 سال تخمین زده شده است.امروزه این گونه در رده حیوانات آسیب پذیر جنگل ثبت شده است. این بدان معناست که این حیوانات در حال حاضر در زیستگاه خود در معرض آسیب های مختلف است و اگر شرایط حاکم بر محیط زندگی آنان به همین منوال ادامه پیدا کند در خطر انقراض می گیرند. جمعیت حال حاضر پلنگ ابری در حدود کمتر از ده هزار قلاده تخمین زده شده است که این کاهش چشم گیر نسبت به ده های قبلی به دلیل کشش و علاقه جوامع انسانی به پوست زیبای آنان است. برای تولید یک کت از پوست پلنگ ابری لازم از حدود 25 قلاده از این گونه شکار شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2118

به "پلنگ ابری ، گربه ای که طعنه به پلنگان جنگل می زند !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلنگ ابری ، گربه ای که طعنه به پلنگان جنگل می زند !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید