چرا روز های قرنطینه فروش کتاب در هایپرمارکت ها آزاد است اما در کتابفروشی ها نه؟!

به گزارش مجله تار و سه تار، علی اسماعیلی، مدیر کتابفروشی علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با اشاره به تعطیلی های اخیر کتبافروشی ها که به دستور ستاد ملی مقابله به کرونا انجام شد، مطرح نمود: کتابفروشی ها محل تجمع مردم نبود که باز بودن آن ها مسئله ای برای سلامتی مردم ایجاد کند و از آنجایی که بخش زیادی از کتابفروشان با دغدغه های جدی مالی روبه رو بودند، این تعطیلی ها مسائل آن ها را چند برابر کرد.

چرا روز های قرنطینه فروش کتاب در هایپرمارکت ها آزاد است اما در کتابفروشی ها نه؟!

وی اضافه کرد: بیماری کرونا، طی یک سال اخیر، ضربات زیادی به صنعت نشر زده است و به دلیل پُرمخاطب نبودن کتابفروشی ها، می شد تهمیدی اندیشید که این فروشگا ه ها از تعطیلی، معاف باشند.

اسماعیلی با بیان اینکه بسیاری از هایپرمارکت ها و فروشگاه های عظیم که بخش فروش کتاب دارند به راحتی در این ایام کتاب فروختند، گفت: این مراکز چون فروش مواد غذایی می فروشند مانع فعالیت بخش کتاب آن ها نشدند و بخش کتابی، آن ها فعال بود در حالی که راسته کتاب در خیابان انقلاب و سایر کتابفروشی ها تعطیل بودند.

وی با طرح این موضوع که به دنبال تعطیلی ها هزینه های جاری کتابفروشی ها پابرجاست، بیان نمود: کتابفروشان باید هزینه های جاری خود، شامل اجاره بها، حقوق کارمندان و بیمه ها را پرداخت نمایند و متاسفانه هیچ معافیت و بخشودگی هم در این زمینه، وجود ندارد که همین موضوع شرایط کار را برای هم صنفی ها سخت نموده است.

وی تاکید نمود: طی این یک سال، فعالان صنعت نشری که ضعیف شده بود به مرحله سختی در کار و حرفه خود رسیده اند به طوری که با کاهش شمارگان کتاب و توقف چریان فراوری کتاب، روبه رو هستیم.

اسماعیلی با اشاره به تبعات و اثرات بیماری کرونا بر فعالیت کتابفروشان به ویژه کتابفروشان کتاب دانشگاهی، شرح داد: با تعویق زمان برگزاری کنکور، دانشجویان از آذر ماه، سر کلاس رفتند و تنها بعد از دو سه روزی که مراجعه نماینده و خریدار داشتیم، دوباره تعطیلی های کرونا، بازار کتاب را کساد کرد.

وی ادامه داد: در اسفند ماه و فروردین در عمل بازار خود را از دست دادیم و تابستان هم کتابفروشان شرایط چندان خوبی نداشتند؛ پاییز هم اوضاع به دلیل شرایط قرمز تهران، تعطیل شد؛ مگر ناشر چه سرمایه اندوخته و پس اندازی دارد که بتواند در این شرایط به کسب و کار خود ادامه دهد؛ امیدواریم دولت در این زمینه به یاری کتابفروشان بیاید تا دچار زوال نشوند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1290

به "چرا روز های قرنطینه فروش کتاب در هایپرمارکت ها آزاد است اما در کتابفروشی ها نه؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا روز های قرنطینه فروش کتاب در هایپرمارکت ها آزاد است اما در کتابفروشی ها نه؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید