چگونه در گرما خودمان را خنگ نگه داریم؟ نکات علمی اثبات شده

به گزارش مجله تار و سه تار، این هفته احتمالا گرم ترین هفته سال خواهد بود و یکی دو روز پیش در خصوص اندازه گرما و نیز مصرف انرژی در این آخر هفته هشدار هم داده شده.

چگونه در گرما خودمان را خنگ نگه داریم؟ نکات علمی اثبات شده

اما اگر نمی توانید خودتان را داخل خانه یا ساختمان های دارای تهویه مطبوع حبس کنید، در اینجا چند نکته با پشتوانه علم وجود دارد که می تواند به شما یاری کند، این گرما را تاب بیاورید.

1) لباس سبک و مقدار و متناسب بپوشید

مکانیسم طبیعی خنک شدن این است که وقتی گرم می شویم، عرق می کنیم و با تبخیر شدن آن عرق، انرژی گرمایی از پوست گرفته می گردد.

بنابراین برترین راه برای خنک ماندن در صورت دوری از نور مستقیم خورشید و لباس متناسب پوشیدن است.

وقتی متناسب با شرایط کاری و دیگر ملاحظات باید لباس رسمی یا کامل بپوشید، لباس های گشاد بپوشید که اجازه می دهدن هوا روی پوست جریان داشته باشد و تبخیر سریع تر گردد. بعلاوه سعی کنید از لباس هایی با رنگ روشن بهره ببرید، زیرا این لباس ها نسبت به لباس های تیره، نور خورشید را کمتر جذب می نمایند.

اگر در گرما هم ورزش می کنید، لباس های ورزشی با تکنولوژی بالا بپوشید که از پارچه های رطوبت گیر استفاده می نمایند. این پارچه ها عرق را از پوست به لایه های بیرونی مواد منتقل می نمایند، جایی که می تواند پخش گردد و تبخیر گردد.

2) آب و نوشیدنی زیاد بخورید

با تعریق زیاد، مقدار زیادی آب از دست می رود و شما باید تمام آبی را که از دست می دهید جایگزین کنید. یکی از راه های فهمیدن مقدار مناسب آب بدن یا هیدراته بودن، آنالیز رنگ ادرار است. اگر مثل شفاف است، پس احتمالاً بدن شما مقدار کافی آب دارد، اما اگر حجم ادرار شما خیلی کم شده یا به خیلی پررنگ شده، یعنی به مقدار کافی آب نخورده اید.

وقتی کم آب می شوید، بدن سرعت تعریق خود را کاهش می دهد تا مایعات را ذخیره کند و شما حتی گرم تر می شوید. بنابراین یک نوشیدنی می تواند به شما آبرسانی کند و به خنک شدن شما یاری کند.

آب خنک خوب است، اما از الکل پرهیز کنید. الکل حجم ادراز را زیاد می نماید و مقدار مایع بدن را د روزها گرم کم می نماید.بعلاوه باعث گشاد شدن رگ های خونی در پوست شما می گردد و باعث می گردد احساس گرما کنید.

3) همه پنجره ها را باز نکنید

برای ایجاد نسیمی با طراوت در یک روز خفه نماینده تابستان، به طور تصادفی پنجره ها را باز نکنید. در عوض، با باز کردن پنجره های طبقه پایین که در سایه هستند و پنجره های طبقه بالا که در زیر نور خورشید هستند، یک جریان هوا ایجاد کنید.

از آنجایی که هوای گرم بالا می آید، اتاق های آفتاب گیر طبقه بالا گرمتر از اتاق هایی که در طبقه پایین در سایه هستند، خواهند بود. این باعث ایجاد اختلاف فشار می گردد و با باز کردن هوشمندانه پنجره ها در این اتاق ها نسیمی ایجاد می کنید که هوای خنک و تازه را از طبقه پایین می کشد و هوای گرم را از خانه خارج می نماید. شما می توانید این اثر را با استفاده از فن های نصب شده روی پنجره برای مکش هوا در طبقه پایین و دمیدن هوا در طبقه بالا افزایش دهید.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2031

به "چگونه در گرما خودمان را خنگ نگه داریم؟ نکات علمی اثبات شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در گرما خودمان را خنگ نگه داریم؟ نکات علمی اثبات شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید