کمیته حقیقت یاب عراق: نیروهای امنیتی 149 معترض را کشتند، اغلب با شلیک مستقیم به سر

به گزارش مجله تار و سه تار، این گزارش توصیه می نماید که فرمانده عملیات بغداد و ده ها مقام ارشد امنیتی دیگر برکنار و محاکمه شوند.

کمیته حقیقت یاب عراق: نیروهای امنیتی 149 معترض را کشتند، اغلب با شلیک مستقیم به سر

یک کمیته دولتی حقیقت یاب در عراق که درباره موج اخیر ناآرامی ها در این کشور تحقیق می نماید، خاطرنشان کرد در این آشوب ها، 149 غیرنظامی کشته شدند که دلیل آن استفاده نیروهای امنیتی از زور و شلیک گلوله برای خاموش کردن اعتراض ها بوده است.

به گزارش خبرنگاران، در این گزارش آمده است که سر یا سینه 70 درصد کشته شده ها به طور مستقیم مورد هدف قرار گرفته است.

یورونیوز در ادامه نوشت: این گزارش تاکید می نماید مقام های ارشد حکومتی و نخست وزیر عراق فرمان شلیک به معترضان را صادر نکرده اند و نظامیان ارشد مسئولیت این فرمان را برعهده دارند.

تظاهرات در عراق، در روز نخست اکتبر در اعتراض به بیکاری، خدمات عمومی ضعیف و فساد شروع شد که سرکوب شدید امنیتی را در پی داشت.

این کمیته در گزارش خود گفته است که آن ها دریافته اند افسران و فرماندهان در زمان اعتراض ها کنترل نیروهای خود را از دست داده اند و این موضوع باعث هرج و مرج شده است.

طبق این گزارش، هیچ دستور رسمی از سوی مقام های عالی رتبه به نیروهای امنیتی داده نشده که به سمت معترضان شلیک نمایند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، این کمیته را برای آنالیز اتفاق های یک هفته ناآرامی در عراق شکل داد و همچنین قول داده است که با تغییرات در کابینه و انجام اصلاحات از جمله گام هایی در مبارزه با رشوه گیری و اختلاس و ایجاد مشاغل دولتی بردارد.

اما منتقدین می گویند که رفتار نخست وزیر مبهم است و بعید به نظر می آید که خشم عمومی درباره فساد را خنثی کند.

این گزارش توصیه می نماید که فرمانده عملیات بغداد و ده ها مقام ارشد امنیتی دیگر برکنار و محاکمه شوند. این توصیه پیش از اینکه وارد روند قضایی گردد باید به تایید عبدالمهدی برسد.

گزارش کمیته حقیقت یاب دولتی عراق

این گزارش همچنین به هشت کشته از نیروهای امنیتی در یک هفته آشوب در عراق اشاره دارد. بر اساس این گزارش، تک تیراندازها از ساختمانی در مرکز بغداد معترضان را هدف قرار می دادند.

در این گزارش آمده است: کمیته حقیقت یاب در تحقیقات میدانی خود داخل یک ساختمان متروکه در نزدیک پمپ بنزین در مرکز بغداد یک اسلحه مورد استفاده تک تیراندازها را یافته است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 453

به "کمیته حقیقت یاب عراق: نیروهای امنیتی 149 معترض را کشتند، اغلب با شلیک مستقیم به سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیته حقیقت یاب عراق: نیروهای امنیتی 149 معترض را کشتند، اغلب با شلیک مستقیم به سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید