گردشگری پردردسر و بدون زیر ساخت در سرخنگ

به گزارش مجله تار و سه تار، سرخنگ، روستایی در دهستان قهستان بخش قهستان شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. این روستا از توابع شهرستان درمیان بوده که به دلیل طبیعت بکر و آبشار زیبا، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید، اما نبود زیرساخت ها باعث بروز مشکلاتی برای حضور گردشگران و نارضایتی مردم محلی شده است.

گردشگری پردردسر و بدون زیر ساخت در سرخنگ

روستای سرخنگ شهرستان درمیان از جمله روستاهایی است که با وجود چندین قنات در سال های خشکسالی هنوز هم طراوت و شادابی خود را در کویر تفتیده حفظ نموده است. از شهر قهستان چند کیلومتری که بالاتر می رویم روستایی زیبا با باغستان های انبوه در حصار کوه ها، واقع شده است. نام این روستا سرخنگ است.

تنگل سرخنگ هر چند سرانجام یک راه محسوب می گردد، اما نقطه هدف و آغاز گردشگران و مسافران زیادی است که با یک بار دیدن صفای کوچه باغ ها و دامن سبزی که طبیعت پهن نموده، بخواهند ساعاتی را زیر سایه سار درختان گردو، سپیدار و چنار این روستا دور از دغدغه های زندگی ماشینی سپری نمایند.

روزهای تعطیل و سرانجام هفته، دیگر جای سوزن انداختن در سرخنگ نیست، همه می آیند تا به جبران سیلی دردناکی که نامهربانی آسمان در این 2 دهه به طبیعت خراسان جنوبی زده است ساعاتی را میهمان این قطعه از شمال استان باشند.

مردم سرخنگ مهربانانه از این میهمانان ناخوانده میزبانی می نمایند و هیچگاه از حضورشان ابراز نارضایتی ننموده اند، اما عدم رعایت عده ای که به نام گردشگر وارد روستا می شوند در کنار نبود زیرساخت های اولیه سبب شده که کاسه صبر اهالی سرخنگ لبریز و به واسطه رئیس شورای اسلامی روستا فریادشان را به گوش مسئولان برسانند.

رئیس شورای اسلامی روستای سرخنگ در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بعضی افراد به عنوان گردشگر روزهای تعطیل به باغ ها و املاک مردم تعرض نموده و با برداشت غیر مجاز میوه از باغ ها به صاحبان آن خسارت وارد می نمایند.

محمد اشرفی ادامه داد: حداقل های زیرساخت گردشگری در روستای سرخنگ فراهم نیست و افراد حتی برای سرویس بهداشتی هم مشکل دارند که گاهی شاهد صف طولانی پشت در یک چشمه سرویس بهداشتی عمومی در وسط روستا هستیم.

وی تردد شمار زیادی وسیله نقلیه در کوچه های باریک روستا را یکی دیگر از مسائل فعلی بیان نمود و اضافه نمود: با وجود اینکه ورودی روستا تابلو ورود ممنوع نصب نموده اما گردشگران بدون توجه با وسیله نقلیه وارد کوچه های باریک می شوند که عملاً با صفی تشکیل شده از خودروها، کوچه های روستا به طور کامل قفل شده و امکان تردد وسیله دیگری نیست.

رئیس شورای اسلامی روستای سرخنگ بیان نمود: در این مواقع اگر احتیاج به حضور آمبولانس یا آتش نشانی باشد، تکلیف چیست؟ چطور باید این صف خودروها را در کوچه های باریک شکست و به روستا امدادرسانی کرد؟

وی با بیان اینکه ساخت پارکینگ مناسب قبل از ورودی روستا یک الزام در بحث گردشگری سرخنگ است گفت: مردم خواهان راه اندازی یک بازار برای محصولات محلی خود هستند تا مجبور نباشند دائم از باغ ها در برابر تعرض عده ای که نام خود را گردشگر می گذارند مراقبت نمایند.

اشرفی با اشاره به وجود یک سایت گردشگری با چند آلاچیق در حوالی روستای سرخنگ گفت: متأسفانه جانمایی اشتباه و نبود حداقل های زیرساختی از جمله سرویس بهداشتی، آب و برق در این سایت هیچ استقبالی برای اسکان گردشگران نمی گردد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون گردشگری جز دردسر برای اهالی روستای سرخنگ نداشته، ادامه داد: بارها پیشنهاد نموده ایم که مسئولان با انتقال زیرساخت های مناسب به مجتمع فرهنگی- مذهبی روستا از بروز این مسائل جلوگیری نمایند، اما هیچ مرجعی به درخواست شورا توجهی ننموده است.

آتش عدم رعایت به جان چنار 500 ساله سرخنگ

رئیس شورای اسلامی روستای سرخنگ با بیان اینکه مجتمع فرهنگی مذهبی راه دسترسی جداگانه از خود روستا دارد، گفت: اگر به این مکان توجه گردد تا گردشگران به جای اطراق زیر درختانی که مالکیت خصوصی دارد به طرف این مکان هدایت شوند قطعاً مسائل فعلی کمتر خواهد بود.

وی از وجود درخت چناری با قدمت حدود 500 سال در روستای سرخنگ یاد کرد و اضافه نمود: همین اواخر به خاطر بی ملاحظگی بعضی گردشگران و روشن کردن آتش زیر درخت بخشی از برگ ها سوخته است.

اشرفی یکی دیگر از مسائل را برداشت بی رویه آب قنات روستا از سوی گردشگران بیان نمود و یادآور شد، بارها مشاهده شده که با وانت تعداد زیادی گالن آب می نمایند یا خودروهایشان را با آب قنات شستشو می دهند و هیچ توجهی به سهم آب باغ های تشنه نمی نمایند.

سایت گردشگری سرخنگ بدون متولی

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان نیز با اشاره به ماهیت گردشگری روستای سرخنگ به خبرنگار ایرنا گفت: گرچه سرخنگ آثار تاریخی شاخصی ندارد، اما وجود یک آبشار زیبا، باغ ها، مراتع سرسبز و درخت چنار که نزدیک به 500 سال قدمت دارد چشم گردشگران ورودی به این روستا را خیره می نماید.

اسماعیل شهسواری اضافه نمود: یکی از اقداماتی که چند سال قبل در راستای رونق گردشگری روستا اجرا شده، احداث سایت گردشگری در مجاور سرخنگ بوده است.

وی اضافه نمود: متأسفانه به خاطر نداشتن متولی بعد از مدتی شیرآلات سرویس بهداشتی به سرقت رفت و همچنان در بحث آب و برق این سایت مشکل دارد.

همکاری مردم راه چاره خروج سرخنگ از بن بست گردشگری

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان با بیان اینکه برنامه ریزی برای واگذاری این سایت اجرا شده، گفت: در کوشش هستیم با واگذاری سایت گردشگری سرخنگ به بهزیستی از آن به عنوان یک اردوگاه استفاده کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با سرمایه گذاری بهزیستی و به کار دریافت اشخاصی برای نگهداری از سایت، وضع موجود به نفع مردم روستا و گردشگران تغییر کند.

شهسواری با بیان اینکه در چند سال پیش 150 میلیون تومان برای ساخت این سایت گردشگری هزینه شده، ادامه داد: به خاطر کمبود فضا در شهر قهستان و روستای سرخنگ مجبور به جانمایی این سایت در مکان فعلی شدیم.

وی بیان نمود: به دلیل اینکه اعتبار مورد احتیاج تأمین نشده سرویس های بهداشتی این سایت گردشگری بدون آب و برق همچنان بلااستفاده مانده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان یکی از راه چارههای خروج سرخنگ از بن بست مسائل زیرساختی را همکاری مردم و شورای اسلامی روستا دانست و گفت: در صورتی که مکان مناسبی برای ایجاد سایت گردشگری از سوی دهیاری و شورا واگذار گردد آماده سرمایه گذاری هستیم، اما اعتباری برای خرید ملک نداریم.

وی ساخت پارکینگ برای خودروها را احتیاجمند همکاری بنیاد مسکن در واگذاری زمین بیان نمود و اضافه نمود: از آنجایی که فقط یک راه دسترسی به داخل روستا است حضور گردشگران باعث ترافیک در کوچه ها می گردد که باید برای جانمایی پارکینگ قبل از ورود به روستا اقدام کرد.

پیشگیری از تعرض به باغ ها احتیاجمند فرهنگسازی و ایجاد بازار محلی

شهسواری در مورد فرهنگسازی برای عدم تعرض به باغ های روستاییان نیز گفت: کسانی که از ما برای رفتن به این روستا یا دیگر روستاهای هدف گردشگری هدایت می گیرند، توصیه های لازم ارائه می گردد که حق تعرض به باغ و املاک شخصی را ندارد، اما عده ای خودسرانه به این روستاها سفر می نمایند که ما از وجود آن ها بی اطلاع هستیم.

وی راه اندازی بازار محلی را یک راه چاره برای پیشگیری از این قبیل تعرض ها دانست و ادامه داد: در صورتیکه مکان مناسب برای بازار محصولات بومی ایجاد گردد هم برای روستاییان منبع درآمد خواهد بود و هم گردشگران به جای برداشت بدون اجازه میوه ها، فرصتی برای خرید محصولات محلی دارند.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان اضافه نمود: یا هر مالک می تواند قسمت ورودی باغ با نصب یک تابلو و اعلام شماره تماس از گردشگران درخواست کند در صورت احتیاج به محصولات کشاورزی تماس بگیرند.

چنار 500 ساله سرخنگ در راه ملی شدن

وی در مورد لزوم حفاظت از درخت چنار با قدمت حدود 500 سال در روستای سرخنگ نیز گفت: این درخت در فهرست ثبت آثار ملی واقع شده است، لذا برای این منظور حفاظت آن بسیار مهم است و اگر آسیبی ببیند، روند ملی شدن آن متوقف خواهد شد.

شهسواری ادامه داد: تا زمانیکه پرونده ثبت ملی درخت چنار سرخنگ تأیید نگردد، میراث فرهنگی عملاً نمی تواند برای حفاظت از آن کاری انجام دهد و زمانی که ثبت ملی شد نیز یاری ها بیشتر در مورد حفاظت نباتی آن از جمله مراقبت در مورد کود، آبیاری و شستشوی برگ ها است لذا مالک خصوصی باید حفاظ فیزیکی آن را بر عهده داشته باشد.

وی توضیح داد: در مجموع نگهداری از این درختان کهنسال احتیاج به فرهنگ سازی نیز دارد و نباید انتظار داشت اداره میراث فرهنگی با 2 نیرو از تمام این آثار به تنهایی حفاظت کند.

روستای سرخنگ در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان از عجایب طبیعی در کویر خراسان جنوبی است و فرصتی را برای مسافران فراهم می آورد تا ساعاتی را در دامان طبیعت از نعمات خدادادی استفاده نمایند، اما آنچه انتظار می رود این است که مسافران نیز از این نعمت های طبیعی به درستی استفاده نمایند و با حضور خود آسیب به طبیعت زیبای این روستا نرسانند.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 219

به "گردشگری پردردسر و بدون زیر ساخت در سرخنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری پردردسر و بدون زیر ساخت در سرخنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید