یمن ، تداوم تنش در عدن؛ اختلافات متحدان ریاض و ابوظبی پا بر جاست

به گزارش مجله تار و سه تار، همزمان با شروع اجرای توافقنامه ریاض امضا شده بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات، تنش بار دیگر به شهر عدن در جنوب یمن بازگشت.

یمن ، تداوم تنش در عدن؛ اختلافات متحدان ریاض و ابوظبی پا بر جاست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شاهدان عینی و ساکنان محلی و منابع امنیتی و نظامی در شهر عدن گفتند که این شهر از آدینه شب (دیشب) شاهد تنش و استقرار بی سابقه نیروهای امنیتی و نظامی است.

در شهر خور مکسر واقع در مرکز عدن پست های نظامی و نیروهای امنیتی در بیشتر خیابان ها، محله ها و کوچه های شهر از جمله خط ساحلی منتهی به فرودگاه عدن کار گذاشته شده و همه این نیروها مجهز به سلاح و خودروهای زرهی و نظامی اماراتی هستند.

عدن از کمتر از یک سال گذشته شاهد اختلاف و درگیری متحدان سعودی با متحدان اماراتی است. عربستان کوشش کرد این اختلاف را با توافق ریاض حل نماید اما درگیری ها هر از گاهی سر باز می نماید.

طبق گزارش وبگاه عربی 21، شبه نظامیان وابسته به امارات نیز به فرودگاه عدن یورش برده و با تحویل فرودگاه به نیروهای جدیدی که تحت نظارت عربستان و در چارچوب توافقنامه ریاض آموزش دیده اند، مخالفت کردند.

همچنین نظامیان دیگری نیز در دیگر شهرهای جنوبی به ویژه المنصوره، شیخ عثمان، دارسعد، البریقه، المعلا و التواهی مقر فرماندهی شورای انتقالی مستقر شدند.

این تحرکات پس از آن شروع شد که چند تن از مسئولان شورای انتقالی تحت حمایت امارات از جمله ناصر الخبجی و اعضای کمیته انتقالی و نیز شلال علی شایع مدیر مستعفی امنیت عدن پس از سفر به اردن، از ورود به شهر عدن منع شدند.

بعضی منابع و شاهدان عینی نیز گفتند که این تنش ها تنها امنیتی و نظامی نیست بلکه شهروندان استان های شمالی نیز از ورود به عدن منع شده و صدها خودروها و اتوبوس در ایست های بازرسی مستقر در شهر زنجبار واقع در استان أبین و شهر عدن و لحج تا الضالع و مرز تعز همگی توقیف شده و از تردد آن ها ممانعت به عمل آمده است.

یک منبع در منطقه نظامی چهارم نیز گفت که کوشش هایی برای ناکام گذاشتن اجرای توافقنامه ریاض در دو بُعد نظامی و امنیتی در جریان است که در راستای به چالش کشیدن ائتلاف عربی به خصوص عربستان سعودی انجام می گیرد و بعضی طرف های بانفوذ در شورای انتقالی برای مقابله با عربستان به کار گرفته می شوند.

عربستان سعودی نوامبر گذشته، دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات را وادار کرد که توافق ریاض را امضا نمایند.

در توافق ریاض، بر ضرورت بازگشت دولت مستعفی به عدن، بازگشت همه نیروهای به تحت فرماندهی وزارت دفاع و فعال سازی نهادهای دولتی در این شهر تأکید شده و دو ماه برای اجرای توافقنامه زمان مشخص شده بود اما تا کنون بیشتر مفاد آن اجرا نشده است.

طبق این گزارش، شورای انتقالی و شبه نظامیان وابسته به آن از سلاح ها و تجهیزات سنگین امارات برای به شکست کشاندن توافقنامه ریاض استفاده می نمایند.

یک مسئول دولت مستعفی یمن درباره نقش امارات در تنش های عدن و بقیه مناطق جنوبی گفت: هیأتی که پس از اتمام سفر اردن از ورود به شهر عدن منع شدند در امارات بوده اند و معروف است که رهبران شورای انتقالی دائما از امارات به عدن در رفت و آمد هستند، پس چرا این بار هواپیماهای اختصاصی امارات آن ها را منتقل نکردند؟ و چرا تصمیم برای منع ورود آن ها به عدن به آن ها ابلاغ نشده بود؟ همین امر امارات را با اتهامات روبرو نموده است، این تنش از قبل برنامه ریزی شده بود و موضوع سفر این هیأت به اردن و سپس ابلاغ منع ورود آن ها به عدن تنها بنامه ای برای مقابله با اجرای مفاد توافقنامه ریاض بوده است.

او اضافه نمود که اجرای توافقنامه ریاض به نفع نیروهای تحت حمایت امارات نیست و به شورش در شهر عدن انتها می دهد.

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به شورای انتقالی گفت که اگر امارات تصمیم به مقابله با عربستان و مخالفت با اجرای توافقنامه ریاض را دارد، در آن صورت با دشواری روبرو خواهد شد چرا که پرونده یمن در دست عربستان است و این کشور درباره سرنوشت جنگ و صلح در یمن تصمیم گیری می نماید.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 785

به "یمن ، تداوم تنش در عدن؛ اختلافات متحدان ریاض و ابوظبی پا بر جاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن ، تداوم تنش در عدن؛ اختلافات متحدان ریاض و ابوظبی پا بر جاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید