5 علت که باعث می گردد درست تصمیم گیری نکنیم

به گزارش مجله تار و سه تار، برای همه ما بارها در زندگی پیش آمده است که در تصمیم گیری دچار مشکل شده ایم. فرقی نمی نماید که سن شما چقدر است؛ برخی اوقات شرایطی پیش می آید که تصمیم گیری را سخت می نماید و انجام درست آن بستگی به شما دارد که تا چه حد بتوانید شرایط و احساسات خود را کنترل کنید. همواره این سوال در فکر ما بوده است که چرا در برخی مواقع نمی توانیم به درستی تصمیم گیری کنیم و آیا این مساله ناشی از مشکل روحی و روانی ما یا چیز دیگری است؟ ما در این مقاله از مجله خبرنگاران به شما بیان می کنیم که چرا در برخی مواقع شما قادر به تصمیم گیری نیستید و به عبارتی دیگر چه عواملی برای انجام یک تصمیم درست باید در نظر بگیریم. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

5 علت که باعث می گردد درست تصمیم گیری نکنیم

تعریف تصمیم گیری

تعاریف متعددی برای تصمیم گیری در کتاب های روانشناسی نوشته شده است؛ اما اگر بخواهیم یک تعریف ساده برای آن بیان کنیم، می توان گفت:

انتخاب یک راه، روش، تکنیک برای انجام یک کار و مساله از بین روش ها و راه های متعدد را تصمیم گیری خواهند گفت.

تصمیم گیری به صورت ناخودآگاه از نوزادی در همه ما وجود دارد. از انتخاب بین توپ و بازی کردن در کودکی گرفته تا انتخاب در مورد انجام معاملات عظیم و کارها در زندگی خود مانند سربازی، ازدواج، از نمونه های شاخص تصمیم گیری است. مهم ترین مساله، تصمیم گیری درست و بجا است. شناخت عواملی که بر تصمیم گیری می تواند تاثیر منفی داشته باشد، به شما در انجام صحیح آن یاری بسیاری خواهد نمود.

بیشتر بخوانید:

عوامل منفی در تصمیم گیری

عوامل زیر از جمله دلایلی هستند که در درست تصمیم نگرفتن شما نقش دارند.

1- بدون هیچ گونه دانشی تصمیم گیری کنید

برای تصمیم گیری صحیح، اول از همه باید دانش خود را در مورد موضوع مورد بحث زیاد کنید. تا زمانی که دانش و اطلاعاتی در آن خصوص نداشته باشید، نه تنها نمی توانید تصمیم گیری کنید، بلکه ممکن است که دچار اشتباه شوید. برای مثال، شما زمانی که قصد انتخاب رشته در دانشگاه را داشته باشید، اول از همه باید توانایی و استعدادهای خود را شناسایی کنید و سپس به مطالعه رشته های دانشگاهی بپردازید و در مورد هر کدام و آینده آن ها اطلاعات و دانشی را کسب کنید تا بهتر بتوانید یک رشته مناسب با توانایی های خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: فاکتورهای مهم تصمیم گیری در انتخاب ایمیل مارکتینگ

2- پرسیدن از افراد متعدد

هر کسی نظر شخصی خود را دارد. یاری گرفتن از نظر دیگران هیچ اشکالی ندارد؛ اما متاسفانه برخی اوقات نظر دیگران باعث گمراهی شما در تصمیم گیری شما می گردد. شما بهتر است که نکات مناسب مشورت با دیگران را یادداشت کنید و در تصمیم گیری نهایی خود آن را لحاظ کنید.

3- فقط یک نفر را قبول داشته باشید

همه ما در زندگی یک نفر را بیشتر از بقیه قبول داشته باشیم. این شخص ممکن است همسر، مادر، پدر، برادر یا دوست باشد. همه ما در قدم اول درتصمیم گیری از آن ها یاری می گیریم؛ اما آن ها مانند دیگران نظر و ارزش متفاوتی با ما دارند. برای همین نباید نظر آن ها را به صورت کامل در تصمیم خود صددرصد دخیل کنیم و باید شرایط خودمان را هم در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید:

4- استرس؛ دشمن تصمیم گیری درست

تصمیم گیری همواره با استرس همراه است، به خصوص اگر پای یک موضوع مهمی هم باشد. استرس، دستپاچگی، ترس از جمله عوامل و احساسات است مانع تمرکز شما برای فکر و تصمیم گیری می گردد. استرس در هنگامی که تجربه کافی نداشته باشید، بیشتر از دیگر حالت ها است و این تاثیر منفی بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

5- با لجباز بودن تصمیم درست نمی توانید بگیرید!

هیچ چیزی مانند لجبازی در کاری نمی تواند آن را خراب کند، به خصوص آنکه قرار باشد در مورد موضوعی مهم تصمیم گیری کنید. لجبازی باعث می گردد که شما نظر دیگران را به هیچ وجه گوش نکنید و به اتفاقات افتاده هیچ توجهی نکنید و فقط در پی یک نظر باشید.

نوشته های مرتبط

با چه کسانی مشورت نکنیم | از این 7 نفر هرگز مشاوره نگیرید

6 نکته کاربردی راه های افزایش تمرکز و تقویت حافظه

ارتباط روانشناسی شخصیت با افسردگی زمستانی در مردان و زنان

10 علت که نشان می دهد شما در هر سنی به رشد شخصیت احتیاج دارید

منبع: افق کوروش
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1706

به "5 علت که باعث می گردد درست تصمیم گیری نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت که باعث می گردد درست تصمیم گیری نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید