آئین جهانی نوروز در برج میلاد برگزار گردید

به گزارش مجله تار و سه تار، برگزاری آئین جهانی نوروز

چندی پیش در خبری اعلام نموده بودیم که قرار است آئین بین المللی و جهانی نوروز به همت سازمان جهانی یونسکو و با حضور 12 کشور خارجی برگزار گردد. این آئین روز پنج شنبه در برج میلاد و با حضور میهمانان خارجی و همین طور جناب آقای ظریف، وزیر امور خارجه برگزار گردید. این آئین با جذابیت های زیادی همراه بود که در ادامه در خصوص آن ها بیشتر صحبت می کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آئین جهانی نوروز در برج میلاد برگزار گردید

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، برگزاری آیین بین المللی جشن نوروز روز پنج شنبه 9 اسفند 97 و تقریبا 20 روز مانده به عید نوروز، در مرکز همایش های برج میلاد برگزار گردید. این همایش با وقفه ای 5 ساله برگزار می شد و یکی از جنبه های قابل توجه این همایش، حضورِ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بود. علاوه بر این، حضور کشورهای خارجی که نوروز را جشن می گیرند هم حال و هوای خاصی به این همایش نوروزی داده بود. هنرمندان افغانستان و گروه های موسیقی مختلف فضایی شاد و جذاب به آئین دنیای نوروز داده بود. کشورهای ایران، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، هندوستان و افغانستان کشورهایی هستند که آئین دنیای نوروز را برگزار می نمایند.

آقای علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش بیان نمود: عید نوروز سنتی تاریخی است که در برابر حوادث متعدد در تاریخ بشریت پایدار بوده و توانسته در آزمون زمان زنده بماند. نوروز قدیمی ترین آئین بشری است که هیچ اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کمرنگ کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در جایی دیگر از سختانش ادامه دادند: نوروز نماد ناسیونالیسم نیست و رنگی از تعصب ندارد، نوروز برای یک قوم خاص نیست و سبب نزدیکی و دوستی مردم و دولت هاست، نوروز سبب وحدت است. نوروز جنبه مالی نیز دارد و بازاری 400 میلیون نفری را در بر می گیرد که در آن صنعت نساجی، حمل و نقل، شیرینی پزی، هتل داری، صنایع دستی و… بهره می برند.

مونسان اظهار کرد: نوروز در یک پرونده مشترک با حضور 12 کشور به ثبت رسیده و ما اکنون فراخوان آیین یلدا، هنر نقره کاری و سوزن دوزی را نیز برای ثبت مشترک در یونسکو اعلام نموده ایم.

تقدیر از نوروز شناسِ شهیر ایرانی

آقای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ظریف هم که در همایش آئین دنیای نوروز در برج میلاد حضور داشتند در سخنرانی ای که داشتند بر صلح دوستی ایرانیان تاکید کردند و خطاب به نمایندگان کشورهای حوزه نوروز گفتند: ما احتیاج داریم تفکر مبتنی بر سلطه و استفاده از سلاح های مخرب را به تفکر گفت و گو و همدلی تبدیل کنیم. نوروز زمان کنار گذاشتن قهرها و دلجویی هاست و کشورهای نماینده نوروز باید به دنبال همدلی باشند. شما نوروز را دنیای کردید، باید پیمان ببندیم که دنیا و سرزمین مان را نیز نوروزی کنیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: نوروز رویدادی طبیعی نیست بلکه یک تحول انسانی است و همان چیزی است که یونسکو در صدر کار خود قرار داده است. نوروز تغییر نگرش و دیدگاه انسان است.

در همایش آئین دنیای نوروز که روز پنج شنبه 9 اسفند در مرکز همایش های برج میلاد برگزار گردید محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، به همراه علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، شهین دخت مولاوردی دستیار سابق رئیس جمهور و دیگر مسئولان حاضر از محمد میر شکرایی نوروزشناس تقدیر کردند.

محمد میرشکرایی در سخنرانی کوتاهی که ایراد کرد در خصوص علاقه اش به فرهنگ نوروز گفت: تمام سال های جوانی ام را برای ثبت دنیای نوروز صرف کردم. خرسند هستم که امروز مردم افتخار می نمایند خودشان را جز سرزمین نوروز بدانند.

تقدیر از ربات کمال الملک

همچنین در گوشه ای از همایش آئین دنیای نوروز از تیم رباتیک دانشگاه خواجه نصیر که پیروز به ساخت ربات نقاش به نام کمال الملک شده بود نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد. این ربات در این همایش چهره محمد جواد ظریف و همین طور آقای علی اصغر مونسان را نیز طراحی کرد.

نشان و تمبر نوروز رونمایی شد

در سرانجام برگزاری آئین دنیای نوروز ، نشان و تمبر ویژه نوروز با حضور میهمانان و مسئولین کشوری رونمایی شد و نمایندگان 12 کشور حوزه نوروز به شکل نمادین این تمبر را امضا کردند.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 880

به "آئین جهانی نوروز در برج میلاد برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آئین جهانی نوروز در برج میلاد برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید