آزمایشی که می تواند در آینده جایگزین آندوسکوپی گردد

به گزارش مجله تار و سه تار، دانشمندان دانشگاه هیوستون آمریکا نوعی از آزمایش را مورد آنالیز قرار دادند که در صورت نتیجه بخش بودن می تواند در آینده جایگزین آندوسکوپی گردد.

آزمایشی که می تواند در آینده جایگزین آندوسکوپی گردد

به نقل از مدیکال اکسپرس، در دو مقاله ژورنالی، یک محقق زیست پزشکی از دانشگاه هیوستون یک گام رو به جلو در تشخیص بیماری های روده از جمله سرطان روده عظیم، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون با استفاده از پروتئین های مدفوع برداشته است.

استانداردهای فعلی برای آزمایش سرطان روده عظیم خون (هموگلوبین) موجود در مدفوع را مقدار گیری می نماید و آزمایش های بیماری التهابی روده (IBD) اندازه کالپروتکتین، پروتئینی را که التهاب روده را تشخیص می دهد، مقدار گیری می نماید.

چاندرا موهان دانشمند دانشگاه هیوستون آمریکا می گوید: جنبه منحصر به فرد هر دو گزارش تحقیقاتی این است که ما به طور جامع به آنالیز نمونه های مدفوع نه فقط یک یا دو مولکول پرداختیم. در سرطان روده عظیم، آزمایش خون معمولی مدفوع در پی هموگلوبین در نمونه های مدفوع است. در مطالعات موهان، هموگلوبین فقط یکی از بیش از هزار پروتئین شکار شده است.

موهان می گوید ممکن است خون زمانی مشاهده گردد که دیگر برای درمان دیر باشد و از طرفی پروتئین های دیگری هم وجود دارند که در صورت ابتلا به سرطان روده عظیم در مدفوع ظاهر می شوند و ممکن است خیلی زودتر از زمان مشاهده خون ظاهر شوند.

با استفاده از غربالگری مبتنی بر آپتامر، موهان و تیمش 1317 پروتئین را که در پی نشانگر های زیستی پیش ساز سرطان روده عظیم بودند، غربال کردند. فیبرینوژن، میلوپراکسیداز و هاپتوگلوبین به اسم نشانگر های زیستی امیدوار نماینده سرطان روده عظیم شناسایی شدند که از هموگلوبین مدفوع بهتر عمل می نمایند.

آپتامر ها قطعه هایی از DNA هستند که می توانند برای اتصال به سایر مولکول ها انتخاب شوند. آن ها به اسم طعمه عمل می نمایند، اگر پروتئین در مدفوع وجود داشته باشد، به آپتامر موجود متصل می گردد و اگر وجود نداشته باشد، از بین می رود.

به گفته موهان مطالعات طولی برای ارزیابی سودمندی بالینی این نشانگر های زیستی تازه در تشخیص زودهنگام سرطان روده عظیم لازم است.

موهان به نتایج مشابهی در تشخیص زودرس کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دست یافته است و پس از غربالگری 1300 پروتئین، چندین پروتئین را در بیماران اطفال مبتلا به این بیماری افزایش داده است. این پروتئین ها عبارتند از: فریتین، فیبرینوژن، هاپتوگلوبین، هموگلوبین، لیپوکالین-2، MMP-12، MMP-9، میلوپراکسیداز، PGRP-S، پروپردین، مقاومت، سرپین A4 و TIMP-1، همه در کولیت زخم و بیماری کرون.

این تیم نمونه هایی را از بیماران در چهار دوره زمانی مختلف گرفته و به محققان دریچه ای نادر برای پیشرفت بیماری داده است.

بر اساس گفته های موهان با استفاده از نشانگر های زیستی تازه، می توان پیش بینی کرد که بیماری بدتر خواهد شد یا روده ها ملتهب می شوند. پروتئین های مدفوع که در ابتدا مورد آنالیز قرار گرفتند، می توانند نحوه پیشرفت بیماری را در هفته ها و ماه های آینده پیش بینی نمایند.

مطالعه IBD نشان دهنده اولین استفاده از صفحه مبتنی بر آپتامر از نمونه های مدفوع در IBD است که نشان دهنده عظیمترین مطالعه پروتئومیک مدفوع در IBD است.

موهان گفت: ما استفاده از صفحه نمایش های پروتئومیک مبتنی بر آپتامر در شناسایی نشانگر های زیستی تازه بیماری IBD را نشان می دهیم که از استانداردهای فعلی، کالپروتکتین مدفوع پیشی می گیرند.

امید موهان این است که آزمایش آندوسکوپی تهاجمی را با یافتن نشانگر های مدفوع جایگزین کند که می تواند اتفاقات روده را بدون احتیاج به آندوسکوپی پیش بینی کند. آزمایش مدفوع برای پروتئین ها می تواند در خانه و به وسیله پست انجام گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1690

به "آزمایشی که می تواند در آینده جایگزین آندوسکوپی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایشی که می تواند در آینده جایگزین آندوسکوپی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید