شروع مرحله دوم مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان

به گزارش مجله تار و سه تار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از شروع مرحله دوم گنبد نفیس مسجد شیخ لطف الله اصفهان اطلاع داد.

شروع مرحله دوم مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی گروه حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الله کمک مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز 10 شهریور با اعلام این مطلب اضافه نمود: پس از آغاز مرمت بخش گریو (کمربند) گنبد مسجد و به دلیل آسیب دیدگی و فرسودگیهای تزئینات گنبد مسجد شیخ لطف الله، عملیات مرمت کاشیهای گنبد در بخش فوقانی گنبد (از بخش آمدگاه تا تیرده) در دستور کار نهاده شد و کار مرمت این گنبد آغاز شد.

او اضافه نمود: اقدامات عملیات مرمتی گنبد که در 8 ترک (بخش) صورت می پذیرد، شامل: جمع آوری کاشی های قدیمی، پاکسازی و مرمت کاشیها و نصب مجدد کاشیهای قدیمی است.

الله کمک گفت: کارشناسان برای مرمت هر ترک از گنبد مبلغ 3 میلیارد ریال اعتبار برآورد نموده اند، با این وصف در صورت تامین اعتبار می توان این طرح مرمتی را حداکثر به مدت یک سال به اتمام رساند.

مسجد تاریخی شیخ لطف الله در ضلع شرقی مجموعه دنیای میدان امام (ره) (نقش دنیا) واقع شده و متعلق به دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی است.

کتیبه های موجود در سر در مسجد و داخل شبستان اصلی مسجد حاکی از این است که سال آغاز ساخت بنای این مسجد منحصر به فرد تاریخی 1011 هجری قمری و سال اتمام آن 1028 هجری قمری است.

این مسجد زیبا و منحصر به فرد تاریخی دارای یکی از زیباترین تزئینات هنر کاشی کاری هفت رنگ، معرق و معقلی در عصر صفوی است، به گونه ای که تزئینات زیبای کاشی کاری گنبد این مسجد تاریخی به نوعی تبلور عرفان اسلامی در معماری مکتب اصفهان در سده یازدهم هجری قمری را نمایان می سازد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 278

به "شروع مرحله دوم مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مرحله دوم مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید