ابزارهای مقدار گیری در شیرینی پزی ؛ همه چیز درباره پیمانه، ترازو و&amphellip

به گزارش مجله تار و سه تار، پیمانه های میزان گیری در دو نوع پلاستیکی و فلزی موجود است و برای میزان گیری حجم مواد به کار می رود. یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در شیرینی پزی، میزان گیری دقیق و صحیحه! آماده کردن و میزان گیری مواد اولیه که اولین قدم در تهیه دستور هاست باید در کمال دقت و وسواس انجام بشه. پیمانه های میزان گیری (Measuring cup) یکی از متدوال ترین ابزارهای میزان گیری هستند. یکی از دلیل های رایج بودن استفاده از پیمانه های میزان گیری مقرون به صرفه تر بودن اونها نسبت به ترازوی آشپزخانه است.

ابزارهای مقدار گیری در شیرینی پزی ؛ همه چیز درباره پیمانه، ترازو و&amphellip

قاشق های مخصوص هم مانند پیمانه ها، در دو نوع پلاستیکی و فلزی موجود هستند که برای میزان گیری حجم مواد بکار میروند. معمولا پیمانه و قاشق ها همراه هم هستند اما در بعضی مدل ها، پیمانه ها و قاشق ها ازهم جدا هستن. تعدادی از مواد اولیه مثل نمک، بکینگ پودر، وانیل و …. همواره در مقیاس کم استفاده میشن و پیمانه های میزان گیری برای این مواد، بزرگ و غیر قابل استفاده هستند. برای این دسته از مواد از قاشق میزان گیری استفاده میشه.

1 پیمانه250 میلی لیتر
1/2 پیمانه125 میلی لیتر
1/3 پیمانه80 میلی لیتر
1/4 پیمانه60 میلی لیتر
1 قاشق سوپ خوری15 میلی لیتر
1 قاشق مربا خوری5 میلی لیتر
1/2 قاشق مربا خوری2.5 میلی لیتر
1/4 قاشق مربا خوری1.25 میلی لیتر

نکته: گاها در بعضی دستور ها در مواد اولیه میزان مواد، سه چهارم ذکر میشه و این سوال در فکر افراد مبتدی ایجاد میشه که چرا پیمانه سه چهارم نداریم؟ در این موارد شما باید پیمانه یک چهارم رو سه بار پر کنین تا میزان سه چهارم رو بدست بیارید. در قاشق های میزان گیری هم وقتی گفته میشه سه چهارم قاشق چایخوری، باید قاشق یک چهارم رو سه بار میزان بگیرید تا سه چهارم رو بدست بیارید.

روی همه پیمانه ها و قاشق ها (البته اکثرا در نوع پلاستیکی و بعضی از پیمانه های فلزی) تقسیم بندی و علامت گذاری شده مثلا روی پیمانه بزرگ که یک پیمانه محسوب میشه، دو تا تقسیم بندی صورت گرفته: هم یک دوم پیمانه و هم یک چهارم پیمانه. مثلا روی پیمانه یک چهارم، قسمت یک هشتم رو هم تعیین کردن. (عکس سمت چپ) و در پیمانه دو سوم، میزان یک سوم مواد هم تعیین شده (عکس سمت راست).

چطور به یاری پیمانه و قاشق های میزان گیری، دقیق میزان بگیریم؟

برای مواد پودری مثل انواع آرد، نشاسته، شکر، پودر کاکائو، سبوس، قهوه و .. به این صورت عمل کنین:

  • همواره قبل از میزان گیری، مواد رو با قاشق هم بزنین! مهم نیست مواد در چه ظرفی نگهداری بشن (داخل پاکت یا ظرف). مواد آردی معمولا بعد از مدتی حالت فشرده به خودشون میگیرن و اگه هم نزنین، حجم بیشتری از مواد داخل پیمانه قرار میگیره و میزان گیری شما رو غیر دقیق میکنه.
  • به هیچ وجه پیمانه رو داخل ظرف آرد یا شکر و… فرو نکنید؛ وقتی پیمانه رو داخل ظرف فرو میکنیم و مواد رو باهاش برمیداریم، مواد به حالت فشرده تر و بیشتر از حد نیاز داخل پیمانه قرار میگیرن و میزان گیری شما رو غیر دقیق میکنن. روش درست و غلط پر کردن پیمانه در عکس زیر تعیین شده.
  • بعد از پر کردن پیمانه با ماده پودری مورد نظر، مثلا پودر کاکائو با یاری یک چاقو یا پالت روی پیمانه رو صاف کنین تا میزان اضافی روی پیمانه بریزه. حالا میتونین موادتون رو به ظرف دیگه انتقال بدین.
  • برای میزان گیری مواد مرطوب مثل کره، شکر قهوه ای، کره بادوم زمینی، نوتلا، پیمانه رو با قاشق پر کنین و با پشت قاشق یا لیسک، روی مواد رو فشار بدین. مواد مرطوب باید به صورت فشرده میزان گیری بشن.
  • برای میزان گیری بعضی مواد مثل ماست یا خامه، علاوه بر فشرده کردن چند بار، به آرومی پیمانه رو روی سطح کار میرنیم تا هوای داخل مواد خارج بشه.
  • برای میزان گیری مواد مرطوب و چسبناک؛ مثل عسل یا گلوکز، برای راحتی کارتون پیمانه یا قاشق رو با روغن مایع چرب کنین تا موادراحت از قاشق یا پیمانه تون جدا بشه.
  • نحوه میزان گیری با قاشق های میزان گیری خیلی راحته. برای مواد خشک با همون قاشق مواد رو هم بزنید و بعد قاشق رو در ظرف فرو کنید، پرش کنید و بعد سرش رو صاف کنید.
  • برای میزان گیری مایعات، قاشق مورد نظرتون رو انتخاب کنید و به راحتی با مواد پرش کنید. از پارچ های مدرج هم میتونید بهره ببرید.

انواع پارچ مدرج:

پارچ مدرج برای میزان گیری مایعات بکار میره و در دو نوع پلاستیکی و شیشه ای موجوده؛ برای رسپی هایی که میزان مایعات رو به میلی لیتر نوشتن کار رو آسون میکنه و میتونیم از این پارچ استفاده کنیم. روی بعضی از پارچ های مدرج علاوه بر میلی لیتر میزان پیمانه ها هم تعیین شده که میتونین برای میزان گیری مایعات استفاده کنین. (از این پارچ هرگز برای میزان گیری مواد جامد استفاده نمیشه).

  • کار با پارچ مدرج خیلی سادست. اول پارچ رو روی سطح صاف مثل میز کار بذارید و بعد مایع رو داخل پارچ بریزید و پارچ رو تا درجه گفته شده پر کنید.

ترازو:

ترازو جهت میزان گیری وزن مواد از 1 گرم تا5 کیلوگرم به کار میره؛ در دو نوع مکانیکی و دیجیتال در بازار موجوده که استفاده از ترازو های دیجیتال راحت تر و دقیق تره. ترازوی دیجیتالی ظاهری جمع و جور، ساده و سبک داره و استفاده از آن بسیار آسان است. شما می تونید در واحد گرم و کیلوگرم مواد غذایی را میزان گیری کنید. ترازوی دیجیتال کاملا دقیق هست و وزن رو با اعداد دیجیتالی نمایش می ده. آنها برای تامین انرژی به باتری نیاز دارند. در حال حاضر این دسته از ترازوها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. بعضی از آنها امکانات مضاعفی نظیر کارت حافظه نیز دارند. در هنگام خرید، علاوه بر توجه به نوع و به دقت میزان گیری، به برند سازنده اون هم توجه کنید.

پیمانه بهتره یا ترازو؟

در جواب باید بهتون بگیم: استفاده از ترازو باعث میشه درصد اشتباه در میزان گیری خیلی پایین بیاد و در نتیجه کارتون بهتر از پخت بیرون بیاد؛ مخصوصا در شیرینی ها که میزان گیری در اون ها حساسه و اشتباه در میزان گیری باعث خراب شدن کارتون میشه. اما استفاده از پیمانه ها هم برای خیلی از افراد آسون تره و بعضی افراد به ترازو دسترسی ندارن! در رسپی هایی که میزان مواد به پیمانه ذکر شده، شما خیلی راحت میتونین از پیمانه هاتون استفاده کنین ولی توصیه ما اینه که که برای مواد اولیه ای که به گرم ذکر شده حتما از ترازو استفاده کنین. با این حال برای مواقعی که به ترازو دسترسی ندارین میتونین مقادیری که به گرم ذکر شده رو به پیمانه تبدیل کنین: (ما سعی کردیم پر کاربردترین مواد رو در شیرینی پزی بر حسب گرم و پیمانه بنویسیم).

پیمانهگرم
یک پیمانه آرد125 گرم
یک پیمانه نشاسته ذرت 125 گرم
یک پیمانه آرد ذرت150 گرم
یک پیمانه کره200 گرم
یک پیمانه شکر200 گرم
یک پیمانه شکر قهوه ای210 گرم
یک پیمانه پودر کاکائو100 گرم
یک پیمانه پودر قند120 گرم
یک پیمانه روغن مایع224 گرم
یک پیمانه ماست240 گرم
یک پیمانه شکلات چیپسی170 گرم
یک پیمانه بادوم، گردو، فندق خرد شده100 گرم
منبع: اُکالا
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1843

به "ابزارهای مقدار گیری در شیرینی پزی ؛ همه چیز درباره پیمانه، ترازو و&amphellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزارهای مقدار گیری در شیرینی پزی ؛ همه چیز درباره پیمانه، ترازو و&amphellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید