استقبال سرد هندی ها از پیشنهاد جدید ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران: درحالی که شرکت های هندی از پیشنهاد جدید ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد ب استقبال نکرده اند رئیس مرکز مدیریت منابع هند گفت: هرگونه قرارداد با ایران بر روابط ما با آمریکا تاثیر می گذارد اما ظاهرا هند مایل به پرداخت این هزینه است.

استقبال سرد هندی ها از پیشنهاد جدید ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی لایو مینت، ایران به منظور توسعه میدان گازی فرزاد ب در بلوک فارسی این کشور، به شرکت های هندی پیشنهاد انعقاد قراردادهای سهم بری در فراوری یا مشارکت در فراوری را ارائه داده است.

اما به رغم اینکه پیشنهاد انعقاد چنین قراردادهایی از سوی ایران، از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور بی سابقه است، شرکت های هندی به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران تمایلی به همکاری با ایران ندارند.

ایران میخواهد با ارائه این قالب جدید قراردادی، شرکت های خارجی را به سرمایه گذاری در بخش انرژی خود جذب کند.

ایران اولین بار چنین قراردادی را به یک کنسرسیوم هندی پیشنهاد نموده است که در سال 2002 توانست برای فعالیت در بلوک فارسی ایران، از شرکت ملی نفت این کشور مجوز بگیرد. هرچند که این گروه حق مالکیت ندارد، اما قرار است 15 درصد میزان مبلغ سرمایه گذاری به این کنسرسیوم بازگردانده گردد.

یک مدیر نفتی در شرکت هند نفت که نخواست نامش فاش گردد در این باره گفت: هیچ تصمیمی در زمینه پیشنهاد جدید ایران گرفته نشده و موضوع همچنان معلق است... اگر بخواهیم بی پرده سخن بگوییم، باید بگویم که به دلیل تحریم های آمریکا ما قصد داریم از این پروژه خارج شویم. ما پیش از این در آمریکا نیز سرمایه گذاری نموده ایم و تمایل به فعالیت بیشتر در آنجا داریم.

دو شرکت هند نفت و نفت هند سال گذشته مشترکا 30 درصد سهام شرکت کاریزو اویل اند گاز را در کلرادو خریداری نموده اند.

یکی از مقامات شرکت نفت هند نیز که نخواست نامش فاش گردد گفت: ایرانی ها برای اولین بار قرارداد سهم بری از فراوری را پیشنهاد داده اند. این یک پیشنهاد خوب از سوی آنهاست... باید ببینیم که چگونه می توان از گرفتار شدن در تحریم ها امتناع کرد. این مهم است، زیرا هرکس که در آنجا (ایران) فعالیت می نماید در جاهای دیگر هم تحت تحریم قرار می گیرد. اگر این موضوع قابل حل نباشد، ممکن است ما این قرارداد را امضا نکنیم. باید ببینیم چه می گردد.

یک مقام دیگر شرکت نفت هند با تایید پیشنهاد ارائه شده از سوی ایران گفت: مشارکت در چنین قراردادی تبعاتی برای ما خواهد داشت... این یک قرارداد ساده و عادی نیست.

لیدیا پاول، رئیس مرکز مدیریت منابع هند در دهلی نو گفت: هرگونه قراردادی که با ایران امضا گردد، بر روابط هند با آمریکا و اتحادیه اروپا تاثیر خواهد گذاشت. اما ظاهرا هند مایل به پرداخت این هزینه برای تضمین دسترسی نسبتا ارزان به نفت و گاز ایران است.

وزیر نفت ایران، ماه گذشته با سفر به هند، در خصوص موضوعات مختلفی چون خرید نفت هند از ایران، بیمه محموله های نفتی، بیمه اتکایی پالایشگاه های هندی و تامین نفتکش لازم برای حمل نفت ایران به این کشور با مسئولان هندی مذاکره کرد.

دو کشور در 27 می با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: دو طرف توافق کردند تا در زمینه مسائل مهم مرتبط با توسعه میدان گازی فرزاد ب با هم به بحث و گفتگو بپردازند.

110

منبع: تسنیم
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 524

به "استقبال سرد هندی ها از پیشنهاد جدید ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال سرد هندی ها از پیشنهاد جدید ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید