انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع می گردد

به گزارش مجله تار و سه تار، محرابیان از قطع انشعاب آب مشترکان پرمصرفی که از دو برابر الگو بیشتر مصرف می نمایند، اطلاع داد.

انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع می گردد

علی اکبر محرابیان با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور گفت: کشور در سال آبی 99 - 1400 رتبه سوم خشکسالی را در طول 50 سال گذشته و سال آبی 1400 - 1401 که شهریورماه به انتها رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.

او با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی درخصوص پاییز کم بارش سال جاری، گفت: بارندگی های سال جاری نسبت به شرایط نرمال 70 درصد کاهش داشته است.

وزیر نیرو ادامه داد: در این شرایط موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم، ما بر روی سدها و آب های زیر زمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسئولین حوزه های وزارت نیرو برنامه ریزی های دقیقی را با رعایت اصول علمی برنامه ریزی در این حوزه استخراج نموده اند و کوشش می کنیم که این اعداد و ارقام دقیق رعایت گردد.

محرابیان اضافه نمود: گرمایی که داریم تجربه می کنیم نسبت به شرایط فصلی درجه حرارت بالایی است و ما در طول مهرماه نسبت به شرایط نرمال یک و هشت دهم درجه افزایش گرما داریم این یعنی مصرف آب بیشتر.

او گفت: در شرایط موجود ما از مردم عزیز درخواست می کنیم که با ما همکاری نمایند، آب پشت سدها متعلق به مردم است و از مردم می خواهیم الگو را رعایت نمایند. حتی کسانی که زیر الگو هستند، تا می توانند صرفه جویی نمایند.

محرابیان گفت: آب هر چقدر پایدار باشد برای خود مردم است و ما مشابه الگوی صنعت برق را پیش بینی کردیم و عزیزانی که اقدام به صرفه جویی نمایند در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن ها پاداش صرفه جویی می دهیم.

وزیر نیرو اضافه نمود: تقریباً هر متر مکعب آب به طور میانه حدود 600 تومان قیمت مشخص شده است و پنج برابر آن، سه هزار تومان می گردد. یعنی هر کدام از مشترکین یک متر مکعب آب صرفه جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می گیرد؛ و با اندک صرفه جویی قبوض مشترکین رایگان می گردد و اگر بیشتر صرفه جویی نمایند بستانکار می شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا به حال مشترکین قبض رایگان داشتیم یا خیر؟ گفت: برای اولین بار در صنعت آب از این روش استفاده و در صورت رعایت الگوی مصرف قبض مشترکین رایگان می گردد.

وی درباره مطالبه مردم در مورد بدمصرف ها و پرمصرف ها نیز اضافه نمود: به طور مثال ما کسانی را داریم که اقدام به شستشوی گسترده خیابان، کوچه، ماشین، استخر و یا فضای سبز بسیار وسیع که دارند را با آب تصفیه شده که کیفیت این آب ها تقریباً در حد آب معدنی است اقدام می نمایند. یک بطری آب معدنی قیمتش چند هزار تومان است و این آب را برای شستشوی حیاط، فضای سبز وسیع و یا پر کردم استخر صرف می نمایند و مردم معترض هستند که ما صرفه جویی می کنیم چرا اجازه می دهید تعدادی اسراف را نمایند.

محرابیان گفت: البته تعداد این افراد نسبت به مشترکین ما خیلی کم است، ولی این مصرف اضافه، هم دیگران را نگران می نماید و هم اینکه از عدالت و انصاف به دور است.

وی ادامه داد: الان شرایط فصل به گونه ای است که اغلب جاهای کشور کشت ندارد مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم اگر واقعاً فردی رعایت نکند و از آب های جاری و آب های چاه ها مصرف بی فایده بکند حتماً با این ها برخورد می گردد و آب آن ها قطع می گردد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بعد از قطع اولیه دوباره الگوی مصرف رعایت نگردد برنامه ای دارید و شدت برخورد وزارت نیرو با این افراد تا چه حدی است؟ اضافه نمود: ما اطمینانمان به همکاری مردم است و نمونه آن را در تابستان سال جاری شاهد بودیم که چقدر همکاری های مردم خوب بود از طرفی اگر فردی باشد اطلاعی نداشته باشد و ضرورت داشته باشد ما توجیه شأن می کنیم و درصورت لزوم تعهد می گیریم و اگر دوباره الگوی مصرف رعایت نگردد اقدامات سطح بالاتر انجام می گردد.

وزیر نیرو گفت: ما در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تأمین آب روبرو هستیم که با مدیریت و همکاری مردم عزیزمان با این الگوی پاداش صرفه جویی و با برنامه ای که قطع موقت برای مشترکان بدمصرف تنظیم کردیم امیدواریم مصارف تنظیم گردد و مطابق شرایط روز بتوانیم تأمین آب مردم را به نحوه مطلوب انجام بدهیم به گونه ای که نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.

وی اضافه نمود: آب تصفیه شده فقط مربوط به شبکه بهداشتی شهرها و مصرف در حد الگو مصرف محاسبه شده که اعداد الگوی ما هم نسبت به همه جای جهان بالاتر است یعنی شما اگر مقایسه کنید با دیگر کشورها می بینیم همین الگویی که تدوین و ابلاغ شده نسبت به کشورهای مختلف یک مصرف خیلی خوبی است.

خبرنگاران مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2084

به "انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید