تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک در تسکین خستگی و افسردگی بیماران ام اس

به گزارش مجله تار و سه تار، رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو، رژیمی است که بر گوشت، چربی ها و سبزیجات غیرنشاسته ای تمرکز دارد.

تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک در تسکین خستگی و افسردگی بیماران ام اس

محققان می گویند رژیم کم کربوهیدرات ممکن است به کاهش افسردگی و خستگی در افراد مبتلا به بیماری ام اس یاری کند.

رژیم کتوژنیک ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری ام اس بی خطر باشد و حتی ممکن است به آن ها یاری کند کمتر احساس خستگی و افسردگی نمایند.

مطالعه تازه در پی آنالیز این موضوع است که چگونه یک رژیم غذایی با تاکید بر کربوهیدرات و حتی قند کمتر، می تواند به کاهش وزن، بهبود سلامت روانی و حتی کاهش علائم بیماری های خاص یاری کند.

رژیم کتو پرچرب و کم کربوهیدرات برای اولین بار در دهه 1920 برای یاری به بچه ها مستعد تشنج مورد مطالعه و توسعه نهاده شد؛ زیرا بدن را به حالت کتوز یا حالت ناشتا قرار می دهد. یعنی به جای قند، چربی موجود را به انرژی تبدیل می نماید.

از آن موقع، رژیم کتو برای یاری به مدیریت مسائلی نظیر چاقی و دیابت تا مسائل مرتبط با التهاب مانند ام اس مورد آنالیز نهاده شد.

تازهترین مطالعه که به وسیله محققان دانشگاه ویرجینیا انجام شد، شامل 65 فرد مبتلا به ام اس عودنماینده که شایع ترین شکل این بیماری است، بود.

به شرکت نمایندگان دستور داده شد که دو تا سه وعده غذایی کتوژنیک در روز به مدت 6 ماه مصرف نمایند. این شامل یک یا 2 وعده تخم مرغ، ماهی یا گوشت با حداکثر 4 قاشق غذاخوری کره، روغن، آووکادو، خامه غلیظ، همراه با یک تا 2 فنجان سبزیجات غیرنشاسته ای، مانند سبزیجات برگ دار، خیار یا گل کلم بود.

شرکت نمایندگان در مطالعه حداکثر مجاز به مصرف 20 گرم کربوهیدرات در روز بودند که پایبندی آن با آزمایش ادرار روزانه تعیین می شد.

محققان می گویند با استفاده از پرسشنامه، شرکت نمایندگان نمرات سلامت جسمی و روانی بهتری را گزارش کردند. آن ها با استفاده از آزمایش رایج پیشرفت بیماری ام اس بهبودی 17 درصدی را گزارش کردند و توانستند به طور میانه 30 متر بیشتر از آغاز مطالعه راه بروند.

دکتر جی نیکلاس برنتون، نویسنده مطالعه از دانشگاه ویرجینیا، با اذعان به این که هنوز احتیاج به تحقیقات بیشتری در خصوص این موضوع وجود دارد، گفت: مطالعه ما شواهدی را ارائه می دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است واقعاً بی خطر و مفید باشد؛ چرا که کاهش بعضی علائم برای افراد مبتلا به ام اس، در صورت استفاده در یک دوره 6 ماهه مشاهده شد.

منبع: هلث لاین

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1953

به "تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک در تسکین خستگی و افسردگی بیماران ام اس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک در تسکین خستگی و افسردگی بیماران ام اس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید