فراوری نهال پسته با تکنولوژی انکپسولاسیون در دانشگاه رفسنجان

به گزارش مجله تار و سه تار، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، دکتر روح الله صابری رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: فراوری نهال پسته برای اولین بار در ایران با تکنولوژی استفاده از عوامل پروبیوتیک با تکنیک انکپسولاسیون انجام شد.

فراوری نهال پسته با تکنولوژی انکپسولاسیون در دانشگاه رفسنجان

وی اضافه کرد: یکی از مسائل در باغات پسته وجود آلودگی برخی از باغات به یکسری از بیماری ها مثل بیماری گموز یا نماتود است که باعث می گردد درخت در طول زمان بسیار ضعیف و گاهی اوقات منجر به خشکیدگی گردد، به همین علت تصمیم گرفتیم نهالی فراوری کنیم که زمانی به باغ پسته منتقل می گردد اگر آلودگی در باغ وجود داشته باشد این نهال دیگر آلوده نگردد.

صابری ادامه داد: تعدادی از باکتری های مفید را که اصطلاحا به آنها عوامل بیوکنترل مفید می گویند را به فرم انکپسولاسیون در آوردیم که در پوشش یک کپسول قرار می گیرد و در داخل هر کپسول میلیاردها باکتری وجود دارد زمانی که باکتری آزاد می گردد خودش را به اطراف ریشه گیاه می چسباند و اگر در خاک عامل مضری وجود داشته باشد این باکتری با عامل مضر مقابله نموده و نمی گذارد به گیاه خسارت بزند.

وی اضافه کرد: وقتی بذر را کاشتیم دو مرحله تزریق باکتری به داخل نهال ها انجام دادیم و بعد از دو ماه نهال ها کاملا به این باکتری آغشته و در مقابل بیماری هایی که در خاک وجود داشت مصون شدند.

وی بیان داشت: در این تکنولوژی نه تنها نهال پسته نسبت به این بیماری ها می تواند مصون یا مقاوم باشد بلکه در مقابل تنش های زنده و غیرزنده که گیاه را دچار تهدید می نماید مثل شوری و خشکی و عوامل دیگر، گیاه را مقاوم تر می نماید.

صابری متذکر شد: زمانی که نهال به باغ پسته منتقل می گردد ریشه ها به صورت عمودی یا افقی در داخل خاک رشد می نمایند و همزمان باکتری هم رشد می نماید و پس از مدت ها عملا حجم بسیار زیادی ریشه در خاک وجود دارد که کل ریشه به این باکتری آغشته شده و سال های سال می تواند در این شرایط بماند و گیاه را از عواملی که آن را تهدید می نماید محافظت کند.

وی با اشاره به اینکه این استرین باکتری ها را از جایی جدا کردیم که کاملا مقاوم به خشکی و شوری است، یعنی اگر زمانی خشکی یا شوری بیش از حد وجود داشته باشد این باکتری به راحتی از بین نمی رود زیرا خودش به این شرایط مقاوم است، توضیح داد: امیدواریم این تکنولوژی نقطه عطفی برای فراوری نهال نه تنها پسته بلکه در سایر درختان میوه برای بالابردن عملکرد محصولات در کشاورزی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2141

به "فراوری نهال پسته با تکنولوژی انکپسولاسیون در دانشگاه رفسنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نهال پسته با تکنولوژی انکپسولاسیون در دانشگاه رفسنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید