جابجایی باورنکردنی ساختمان 85 ساله در شانگهای!

به گزارش مجله تار و سه تار، در ماه اکتبر سال 2020، ساکنان شهر شانگ های که از منطقه هوانگپو (Huangpu) شرقی عبور می کردند با چشم انداز غیرعادی پیاده روی یک ساختمان روبرو می شدند!

جابجایی باورنکردنی ساختمان 85 ساله در شانگهای!

به گزارش عصر ایران، طی یک پروژه جابجایی پیچیده، ساختمان یک مدرسه ابتدایی با قدمت 85 سال به طور کامل از روی زمین بلند شده و با استفاده از فناوری نوی به نام ماشین پیاده روی به محل استقرار نو خود منتقل شد.

به گفته لان ووجی، ناظر فنی ارشد پروژه، در کوشش برای حفظ سازه های تاریخی شهر شانگهای، مهندسان نزدیک به 200 پایه متحرک را زیر ساختمان پنج طبقه مدرسه ابتدایی لاگنا نصب کردند.

این پایه ها مانند پا های رباتیک عمل می کردند. آن ها به دو گروه تقسیم شده و به طور متناوب بالا و پایین می رفتند و به نوعی گام برداشتن انسان را تقلید می کردند. حسگر های این مجموعه به کنترل حرکت ساختمان به سمت جلو یاری می کرد. این فناوری نو به وسیله شرکت شانگ های ایولوشن شیفت (Shanghai Evolution Shift) در سال 2018 معرفی گردید.

مدرسه ابتدایی لاگنا در سال 1935 ساخته شده بود و جابجایی آن به منظور ایجاد فضای بیشتر برای ساخت یک مجموعه تجاری و اداری نو صورت گرفت.

کارگران باید ابتدا اطراف ساختمان را حفاری می کردند تا 198 پایه متحرک در فضا های زیر ساختمان نصب شوند. پس از بریدن ستون های ساختمان و پیش از حرکت رو به جلو، پا های رباتیک به سمت بالا باز شدند تا ساختمان بلند شود.

طی یک بازه زمانی 18 روزه، ساختمان مدرسه ابتدایی لاگنا چرخشی 21 درجه را تجربه نموده و 62 متر حرکت کرد تا به محل استقرار نو خود برسد. این جابجایی در 15 اکتبر تکمیل شد و ساختمان مدرسه قدیمی به مرکزی برای حفاظت از میراث و آموزش فرهنگی تبدیل شد.

در این پروژه برای نخستین بار از روش ماشین پیاده روی برای جابجایی یک ساختمان تاریخی در شانگهای استفاده شد.

طی دهه های اخیر، روند سریع مدرن سازی چین با تخریب بسیاری از ساختمان های تاریخی باهدف پاکسازی زمین و ساخت آسمانخراش ها و ساختمان های اداری همراه بوده است. اما نگرانی فزاینده در خصوص از دست رفتن میراث معماری در نتیجه تخریب در سراسر کشور ایجاد شده است.

به همین دلیل، بعضی شهر های چین کمپین های حفاظتی را راه اندازی نموده اند. در مواردی، استفاده از فناوری های پیشرفته امکان جابجایی ساختمان های قدیمی به محلی نو به جای تخریب آن ها را فراهم نموده است.

آثار تاریخی متحرک

شانگهای در بحث حفاظت از میراث از جمله شهر های پیشرو در چین محسوب می شود. بقای تعدادی از ساختمان ها در منطقه معروف باند (Bund district) که قدمتشان به دهه 1930 باز می شود و خانه های قرن نوزدهمی شیکومن (Shikumen) در محله بازسازی شده سینتیاندی (Xintiandi) از نمونه های جانبخشی به ساختمان های قدیمی هستند.

شانگهای بعلاوه سابقه جابجایی ساختمان های قدیمی را دارد. در سال 2003، سالن کنسرت شانگ های که در سال 1930 ساخته شده بود، بیش از 66 متر جابجا شد تا فضا برای ساخت یک بزرگراه باز شود. ساختمان Zhengguanghe، یک انبار شش طبقه که قدمت آن به دهه 1930 باز می شود، در سال 2013 تغییر مکانی 38 متری را به عنوان بخشی از یک بازسازی محلی تجربه کرد.

در سال 2018، جابجایی یک ساختمان 90 ساله در منطقه هونگکو (Hongkou) صورت گرفت که یکی از پیچیده ترین پروژه های جابجایی شانگهای تا آن موقع محسوب می شد.

ساختمان مدرسه ابتدایی لاگنا با 7600 تن وزن و طراحی تی (T) شکل خود چالش نوی برای مهندسان چینی محسوب می شد. شکل نامنظم این ساختمان به معنای آن بود که روش های سنتی مانند کشیدن یا سُر خوردن شاید برای جابجایی ساختمان کارایی نداشته باشند.

این ساختمان بعلاوه باید می چرخید و برای جابجایی یک مسیر منحنی را به جای حرکت در یک مسیر مستقیم دنبال می کرد که چالش دیگری محسوب می شد و بر همین اساس به روشی نو برای جابجایی ساختمان احتیاج بود.

کارشناسان و تکنسین های چینی در نهایت روش ماشین پیاده روی را برای این کار انتخاب کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 2190

به "جابجایی باورنکردنی ساختمان 85 ساله در شانگهای!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جابجایی باورنکردنی ساختمان 85 ساله در شانگهای!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید