جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 آذرماه 99

به گزارش مجله تار و سه تار، بورس در آغاز معاملات امروز شرایط عجیبی را تجربه می نماید. در ابتدا شاخص کل کار خود را با کاهش پنج هزار واحدی آغاز کرد، اما شرکت های کوچک آغاز پرقدرتی داشتند و این موضوع روی توقف فرایند نزولی شاخص کل تاثیر گذاشت. بعد از گذشت 30 دقیقه، شاخص کل چهار هزار واحد پایین تر از روز گذشته ایستاده و 27 صدم درصد کاهش پیدا نموده است. در طرف مقابل شاخص هم وزن 23 صدم درصد افزایش دارد و نشان می دهد شرکت های کوچک امروز شرایط به مراتب بهتری نسبت به نماد های شاخص ساز دارند. امروز نماد های شستا، خودرو، وبملت، وبصادر، پارسان، وتجارت و فارس همگی تاثیر منفی روی شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 آذرماه 99

تقسیم بازار به دو نیمه مساوی

به گزارش خبرنگاران، امروز بازار سرمایه به دو نیمه مساوی تقسیم شده است. طوری که از مجموع 310 نماد بورسی معامله شده در ساعات اولیه، شاهد افزایش قیمت سهام در 159 نماد و کاهش آن در 151 نماد هستیم. همچنین در بازار فرابورس از مجموع 242 نماد معامله شده، 132 نماد فرایند صعودی دارند و 110 نماد در راستا کاهشی قرار گرفته اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 12 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار نشان می دهد امروز شرکت های کوچک به یاری بازار آمدند و فرایند نزولی نماد های عظیم را به صعودی تبدیل کردند. طوری که در 30 دقیقه ابتدایی سمت راست نقشه سبزرنگ و سمت چپ آن تماما قرمزرنگ بود، اما در ادامه شرایط کمی متفاوت شد. طوری که در گروه خودرو و ساخت قطعات، با وجود کاهش قیمت سهام خودرو، خپارس و خمهر، شاهد تشکیل صف خرید برای خگستر، خزامیا، خاور و خزر هستیم. گروه بانک ها و موسسات اعتباری فرایند مشخصی به خود نگرفته. نماهدای اصلی یعنی وتجارت، وبملت و وبصادر نزولی هستند، دس و وشهر بدون تغییر باقی مانده اند و سمایه و وپست با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. در بین صندوق های ETF حالا پالایش جای دارای یکم را از نظر ارزش معاملات گرفته. صندوقی که دیروز بازگشایی شد و حالا با کاهش قیمت بیش از پنج درصد روبرو شده است. دارا یکم هم شرایط چندان مساعدی ندارد. دیگر صندوق های سرمایه گذاری سهامی، عموما با کمترین تغییر نسبت به روز گذشته معامله می شوند. در گروه پالایشگاه ها، شپنا و شبندر نزدیک به قیمت دیروز و شبریز و شتران در فرایند صعودی قرار دارند. سرمایه گذاری ها از جمله وسپهر و وخارزم امروز سبزپوش شده اند. فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و انبوه سازی ها بازار متعادلی را شاهد هستند. از جمله گروه سبزرنگ امروز می توان به غذایی ها، لیزینگ ها، بیمه ها، کانی غیرفلزی و فعالیت های یاریی نهاد های اقتصادی اشاره نمود.

سنگین ترین صف های خرید و فروش بازار امروز

نماد های شاخص ساز دیگر صف ندارند. چه در فهرست سنگین ترین صف های فروش و چه در فهرست سنگین ترین صف های خرید نمی توان نام نماد های شاخص ساز را پیدا کرد. به جای آن ها های وب با صف خرید 250 میلیارد تومانی در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید بورس جا خوش نموده و رتبه دوم در اختیار کگهر با صف 120 میلیارد تومانی است. وتوکا هم با صف 95 میلیارد تومانی در مقام سوم ایستاده است. فاسمین، سمگا، بموتو، ولپارس، سیمرغ، خگستر، بنو، شپاس، رافزا، اعتماد و کوثر از جمله دیگر نماد هایی هستند که امروز برای خرید سهام آن ها صف قدرتمندی تشکیل شده است.

در آن سوی بازار سنگین ترین صف های فروش در نماد های گروه زراعت تشکیل شده. در صدر آن ها تلیسه قرار گرفته است که بیش از هشت هزار سهامدار پنج میلیون و 840 هزار سهم این شرکت را به ارزش 175 میلیارد تومان به فروش گذاشته اند و فعلا خریداری برای آن وجود ندارد. زشگزا با 94 میلیارد تومان در مقام دوم و زبینا با 63 میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار گرفته است. وملی بعد از چند خداحافظی کوتاه مدت با این فهرست، دوباره شاهد تشکیل صف فروش سنگین به ارزش 57 میلیارد تومان است. پدرخش، انرژی 1، غدیس، قشیر، ثشاهد و فنوال از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

شاخص کل بورس کاهش و شاخص هم وزن افزایش پیدا کرد

در انتها معاملات امروز 12 آذرماه شاخص کل بورس تهران با کاهش دو هزار و 682 واحدی به رقم یک میلیون و 470 هزار و 985 واحد رسید. در این روز هرچند شاخص کل بورس 18 صدم درصد کاهش داشت، اما شاهد رشد شاخص کل فرابورس و همچنین شاخص هم وزن بودیم. طوری که امروز شاخص هم وزن 79 صدم درصد افزایش پیدا کرد. این موضوع نشان می دهد شرکت های کوچک امروز عموما شرایط بهتری نسبت به نماد های عظیم و شاخص ساز داشتند. در بین نماد های شاخص ساز، تاپیکو، اخابر و وپارس به صعود شاخص و وبملت، کگل، شپنا و شتران به کاهش آن یاری کردند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز چهارشنبه 12 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار نشان از شرایط سخت برای نماد های شاخص ساز و عظیم بازار دارد. طوری که در اغلب گروه ها شاهد فرایند نزولی در قیمت سهام نماد های لیدر هستیم. اتفاقی که روز گذشته هم افتاده بود و حالا شدت بیشتری گرفته است. برای مثال در گروه بانکی ها امروز نماد های اصلی یعنی وتجارت، وبملت و وبصادر در آستانه صف فروش به کار خود انتها دادند، در حالی که دیگر نماد های گروه از جمله دی، وپست و وپارس شرایط خوبی داشتند. در گروه خودرویی ها، ایران خودرو چهار درصد ارزش سهام خود را از دست داد در حالی که خگستر، خزامیا، ختوقا و چند نماد دیگر در مدار صعودی حرکت می کردند. بازگشایی صندوق پالایش یک مربع قرمز به نقشه بورس افزود. امروز قیمت هر واحد صندوق پالایش تا 9 درصد ریخت. قیمت هر واحد صندوق پالایش در آخرین معاملات امروز 10 هزار و 356 تومان و ارزش NAV هر واحد 10 هزار و 444 تومان بود که نشان می دهد قیمت واحد های پالایش درست مثل دارا یکم به کمتر از ارزش واقعی شان کاهش پیدا نموده است. علاوه بر دارا یکم و پالایش، دیگر صندوق های ETF سهامی هم امروز قرمزرنگ بودند و بازدهی منفی داشتند. محصولات شیمایی امروز بجز پترول، کرمانشا و پارسان اغلب صعودی بودند. گروه پالایشگاه ها بعد از صعود عجیب در ساعات انتهای روز گذشته امروز همگی به صف فروش رسیدند و تا پنج درصد کاهش قیمت پیدا کردند. در گروه فلزات اساسی فولاد فرایند نزولی داشت، اما دیگر نماد ها عموما با رنگ سبز به کار خود انتها دادند. فرایند نزولی نماد های تلیسه، زشگزا، زبینا و زقیام از گروه زراعت هنوز به انتها نرسیده، اما زدشت و زمگسا همچنان پرقدرت در حال صعود هستند. در انتها معاملات امروز، سرمایه گذاری ها، لیزینگ ها، استخراج کانه های فلزی، قندی ها و مخابرات عموما سبزرنگ بودند.

ارزش معاملات از 30 هزار میلیارد عبور کرد

معامله گران بورس امروز بیش از 14 میلیارد و 584 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب دو میلیون و 307 هزار معامله به ارزش 15 هزار و 829 میلیارد تومان دادوستد کردند. همچنین در بازار فرابورس امروز شاهد معاملات 15 هزار و 467 میلیارد تومانی بودیم که البته از این رقم حدود هشت هزار و 500 میلیارد تومان به معاملات اوراق اراد، افاد و اخزا اختصاص داشت و هفت هزار میلیارد تومان در معاملات خرد جابه جا شد. با این حساب ارزش کل معاملات بازار سرمایه امروز با شکستن یک رکورد جدید به 31 هزار و 296 میلیارد تومان رسید. با صرف نظر از معاملات اوراق دولتی، ارزش معاملات امروز حدود 22 هزار و 800 میلیارد تومان بود.

حمایت 540 میلیارد تومانی حقوقی ها بی نتیجه ماند

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار امروز نشان می دهد شرکت های حقوقی در حدود 546 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند. بیشترین میزان خرید حقوقی به ترتیب مربوط به نماد های وتجارت، شبندر، شستا، وپاسار، وبملت، خودرو، وسپهر، فارس، شغدیر و شپنا بوده است. در طرف مقابل سرمایه گذاران حقیقی امروز به سراغ خرید سهام حفاری، وپارس، های وب، اخابر، زدشت، ولپارس، حکشتی، وپست، خگستر و شبصیر رفتند.

فرآیند پیش گشایش از سه شنبه تغییر می نماید

شرکت بورس تهران و فرابورس ایران در اطلاعیه های جداگانه اعلام کردند از روز سه شنبه 18 آذرماه فرآیند پیش گشایش شامل تغییراتی خواهد شد. به طوری که امکان حذف یا ویرایش سفارش ها در پنج دقیقه انتهای پیش گشایش یعنی ساعت هشت و 55 دقیقه تا 9 وجود نخواهد داشت. البته در این بازه زمانی می توان سفارش جدید ارسال کرد. پیش از این زمان پیش گشایش بازار از 30 دقیقه به 15 دقیقه کاهش پیدا نموده بود. با این تفسیر از روز سه شنبه از ساعت هشت و 45 دقیقه تا ساعت 8 و 55 دقیقه امکان ارسال، ویرایش و حذف سفارش ها وجود دارد و از ساعت هشت و 55 تا راس ساعت 9 همزمان با آغاز معاملات، تنها می توان سفارش جدید ارسال کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1286

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 آذرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 12 آذرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید