حامد کرزای: ماموریت آمریکا و ناتو در افغانستان یک شکست بود

به گزارش مجله تار و سه تار، رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید نمود، آمریکا برای مبارزه با افراطگرایی و برقراری ثبات در افغانستان به این کشور جنگ زده آمد و اکنون با گذشت نزدیک به 20 سال پس از آنکه در هر دو زمینه بازنده شد، افغانستان را ترک می نماید.

حامد کرزای: ماموریت آمریکا و ناتو در افغانستان یک شکست بود

حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان چند هفته پیش از خروج آخرین گروه از نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و انتها جنگ همیشگی شان در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: افراطگرایی در بالاترین نقطه خود قرار گرفته است و نیروهای در حال عزیمت یک فاجعه پشت سر خود به جای می گذارند.

وی اضافه کرد: جامعه بین الملل 20 سال پیش با هدف تعیین مبارزه با افراطگرایی و برقراری ثبات به افغانستان آمد اما اکنون افراطگرایی در بالاترین نقطه خود قرار گرفته است. بنابراین آنها شکست خورده اند. میراث آنها یک کشور جنگ زده در فاجعه و رسوایی کامل است.

کرزای توضیح داد: ما به اسم افغان ها تمامی شکست هایمان را به رسمیت می شناسیم اما نیروهای عظیم تر و قدرت هایی که برای اهداف مذکور به اینجا آمدند چطور؟ آنها اکنون ما را کجا ترک می نمایند؟ در فاجعه و رسوایی کامل.

کرزای که در دوران حکومت 13 ساله اش بر افغانستان روابط پیچیده ای با آمریکا داشت، همچنان خواهان خروج نیروهای خارجی از کشورش است و گفت: افغان ها برای آرزوی برقراری صلح متحد شده اند و باید اکنون خودشان مسئولیت آینده شان را برعهده گیرند. ما بدون حضور نظامی آنها شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: فکر می کنم که ما باید خودمان از کشورمان دفاع کنیم و مراقب جان افغان ها باشیم. حضور آنها آنچه را اکنون داریم، به ما داده است. ما نمی خواهیم به این بدبختی و حقارتی که اکنون با آن روبرو هستیم ادامه دهیم. برای افغانستان بهتر است که نیروهای خارجی از آن خارج شوند.

کرزای توضیح داد: کمپین نظامی آمریکا-ناتو یک کمپین علیه افراطگرایی و تروریسم نبود بلکه این کمپین بیشتر کمپینی علیه روستاهای افغان و امیدهای مردم افغانستان بود به طوری که افغان ها را به زندان انداخت، زندان هایی در کشورمان به وجود آورد و تمامی روستاها را بمباران کرد. این کاملا غلط و نادرست بود.

در آوریل امسال میلادی هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خروج نهایی 2500 تا 3500 نیروی به جامانده را اظهار داشت، گفت: آمریکا در پی دستیابی به اهدافش، افغانستان را ترک می نماید. حضور القاعده بسیار کاهش یافته و بن لادن کشته شده است. آمریکا دیگر به نیرو در خاک افغانستان برای مبارزه با تهدیدات تروریستی که ممکن است از افغانستان سرچشمه گیرند، نیازی ندارد.

کرزای گفت: خواست و تمایل مردم افغان در سراسر افغانستان، صلح است. من از هر دو طرف درگیر در افغانستان می خواهم تا دیگر با یکدیگر مبارزه ننمایند.

وی در حالی که پاکستان جایی که رهبری طالبان در آن مقر دارد و آمریکا را به دامن زدن به درگیری ها در افغانستان متهم کرد، گفت: این به افغان ها بستگی دارد که به این جنگ چند دهه ای انتها دهند. تنها راه این است که افغان ها متحد شوند. ما باید درک کنیم که این کشور ماست و ما باید کشتار یکدیگر را متوقف کنیم.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1669

به "حامد کرزای: ماموریت آمریکا و ناتو در افغانستان یک شکست بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حامد کرزای: ماموریت آمریکا و ناتو در افغانستان یک شکست بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید