خبرنگاران 125 میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور دچار فرسایش خاک است

به گزارش مجله تار و سه تار، ارومیه- خبرنگاران- معاون وزیر جهاد کشاورزی از وقوع فرسایش خاک در 125 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور اطلاع داد و گفت: بر اثر عوارض ناشی از کم آبی در هر هکتار از عرصه های طبیعی، بیش از 15 تن فرسایش خاک رخ می دهد که از پدیده های خطرناک برای طبیعت است.

خبرنگاران 125 میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور دچار فرسایش خاک است

مسعود منصور روز سه شنبه در نشستی با مسوولان خوی، طرح های آبخیزداری را مهمترین گام در جهت جلوگیری از فرسایش خاک دانست و اضافه نمود: تا به امروز تنها در 30 درصد عرصه های طبیعی کشور طرح های آبخیزداری اجرا شده که برای تسریع در اجرای این طرح ها نیازمند یاری مجلس و دولت در افزایش اعتبار هستیم.

وی با اشاره به پتانسیل های شهرستان خوی در کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب، اضافه نمود: در صورت تشکیل تعاونی و تشکل های منابع طبیعی امکان حمایت از سرمایه گذاران این بخش از طرف سازمان جنگل ها و مراتع کشور برای پرداخت تسهیلات کم بهره فراهم می گردد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور فقر جوامع بهره بردار را یکی از مهمترین عوامل آسیب زا در منابع طبیعی و محیط زیست بیان کرد و اضافه نمود: با فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم می توان آثار تخریب را کم رنگ تر و آنها را به یک حامی و احیا کننده منابع طبیعی تبدیل کرد.

منصور برای تخصیص اعتبار برای اجرای 2 طرح و سد آبخیزداری در شهرستان خوی قول مساعد داد.

نماینده مردم شهرستان های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های منابع طبیعی در شهرستان خوی گفت: این ظرفیت ها می تواند پیش ران توسعه بخش کشاورزی در استان و شمال غرب کشور باشد.

عادل نجف زاده بر اجرای طرح های آبخیزداری تاکید نمود و اضافه نمود: علاوه بر اجرای این طرح ها برای توسعه بخش کشاورزی باید از خروج آب های سطحی از دشت خوی با احداث سد جلوگیری کرد.

وی در ادامه خواهان تسریع در تکمیل مطالعات سد غازان چای و شروع عملیات اجرایی این طرح شد.

حسین عباسی فرماندار شهرستان خوی نیز در این جلسه، این شهرستان را قطب فراوری محصولات کشاورزی نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور بیان کرد و اضافه نمود: موقعیت جغرافیایی شهرستان به لحاظ داشتن زیرساخت های مرزی زمینی، ریلی و هوایی و قرار دریافت در نقطه تلاقی مناطق آزاد جلفا و ماکو ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی، توسعه این بخش و رشد مالی شهرستان است.

حسین عباسی به صندلی نخست شهرستان خوی در سطح کشور در فراوری محصولات کشاورزی از جمله عسل، تخمه کدو و آفتابگردان و نهال گردوی پیوندی اشاره و بر تکمیل زنجیره فراوری تاکید نمود.

وی با اشاره به اجرای طرح های آبیاری نوین در 5 هزار هکتار از سطح 56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی خوی، خواهان افزایش تسهیلات اجرای طرح های آبیاری نوین در این شهرستان شد.

شهرستان خوی با 385هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1357

به "خبرنگاران 125 میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور دچار فرسایش خاک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 125 میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور دچار فرسایش خاک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید