خواص ویتامین ب2 و نشانه های کمبود آن در بدن

به گزارش مجله تار و سه تار، از خواص ویتامین ب2 می توان به حفظ سلامت پوست، مو، ناخن، تقویت بینایی، بهبود عملکرد غده تیروئید، تنظیم سوخت وساز چربی ها، پروتئین و کربوهیدرات ها اشاره کرد. در صورت کمبود ویتامین ب2 در بارداری، احتمال بروز عارضه شکاف لب و کام در جنین وجود دارد.

خواص ویتامین ب2 و نشانه های کمبود آن در بدن

ویتامین ب2، یکی از مهمترین و ضروری ترین ویتامین های گروه ب (B Complex) با نام ریبوفلاوین است که نقش مهمی در سلامت ارگان های مختلف بدن دارد. حضور این ویتامین برای عملکرده غده تیروئید الزامی است. شیر، بادام، تخم مرغ، گندم و غلات از منابع مهم تامین کننده این ویتامین هستند. برای آشنایی با خواص ویتامین ب2، علائم کمبود و نقش این ویتامین در تندرستی با خبرنگاران همراه شوید.

خواص ویتامین ب2 چیست؟

ویتامین ب2، از ویتامین هایی است که در بسکمک از مواد غذایی وجود دارد، با این وجود عوارض کمبود آن در تعداد زیادی از افراد مشاهده می گردد؛ در حالیکه خود آنها نمی دانند این عارضه می تواند ناشی از کمبود مواد غذایی باشد. برخی از مهمترین خواص ویتامین ب2 به شرح زیر می باشد:

  • از اصلی ترین نقش های ویتامین ب2 (ریبوفلاوین) در بدن کمک به رشد کافی و توسعه بافت های مولد اندام هایی همچون پوست، اندام های رابط، چشم ها، اعضای موکوسی، سیستم عصبی و سیستم ایمنی است.
  • این ویتامین همانند ویتامین ب1 (خواص ویتامین ب1) نقش مهمی در فعالیت سوخت و ساز چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها دارد و باعث تولید انرژی در بدن می گردد.
  • دریافت مقادیر کافی ویتامین ب2 باعث تولید گلبول های قرمز تازه در بدن شده و باعث افزایش گردش خون و رسیدن اکسیژن به تمامی بافت های بدن می گردد.
  • تقویت و حفظ سلامت پوست، ناخن و مو از خواص ویتامین ب2 است. همچنین مصرف ویتامین ب2 برای درمان جوش و آکنه مفید است.
  • یکی از مهمترین کاربردهای ویتامین ب2 در بدن، تنظیم عملکرد غده تیروئید است.
  • وجود مقادیر کافی ریبوفلاوین در بدن، از بروز برخی بیماری های شایع نظیر سردردهای میگرنی، آب مروارید، آکنه، آماس پوست، رماتیسم مفاصل و اگزما پیشگیری می کند.
  • حفظ سلامت قرنیه و تقویت بینایی از دیگر خواص ویتامین ب2 است. مصرف این ویتامین خستگی زیاد چشم را کاهش می دهد.
  • ریبوفلاوین در بهبود زخمهای دهان، لبها و زبان موثر است.
  • مطالعات نشان می دهند که ریبوفلاوین می تواند فعالیت ویروس ایدز را کاهش دهد. به طور کلی دریافت مقادیر کافی از این ویتامین به جذب بهتر سایر عناصر غذایی در بدن کمک می کند.
  • حضور ویتامین ب2 برای سلامت جنین بسیار حائز اهمیت است و از این رو مصرف آن در دوران بارداری ضروری است. کمبود شدید این ویتامین برای یک فرد باردار، عواقب وخیم تری به دنبال دارد که از آن جمله می توان به ایجاد عارضه شکاف لب و کام، لب شکری و بروز برخی نقایص مادرزادی قلب در جنین اشاره کرد.
  • حمایت بدن در مقابل برخی آسیب های سلولی که منجر به سکته قلبی میگردد، از خواص ویتامین ب2 است.

نشانه ها و علائم کمبود ویتامین ب2

هنگامی که فردی رژیم غذایی متعادل و خوبی نداشته باشد، خطر کمبود ویتامین ب2 بسیار بالا خواهد بود زیرا بدن این ویتامین را به طور دائم مورد استفاده قرار می دهد. فردی که کمبود این ویتامین را داشته باشد، به طور طبیعی کمبود سایر ویتامین ها را نیز خواهد داشت. برخی علائم کمبود این ویتامین به شرح زیر می باشد:

  • کمبود این ویتامین در دوران پیری باعث بروز آب مروارید می گردد.
  • ترس یا حساسیت نسبت به نور (فتوفوبیا)، سوزش، کاهش شفافیت بینایی، خارش و اشک ریزش چشم
  • کمبود ویتامین ب2 در بدن باعث بی اشتهایی یا پرخوری عصبی می گردد. نتایج تحقیقات نشان داده، 20 الی 33 درصد از کسانی که دچار بی اشتهایی و یا پرخوری عصبی هستند، دچار کمبود این ویتامین بوده و مصرف مقادیر مناسب از آن به همراه سایر ویتامین های گروه ب باعث بهبود این مسائل می گردد.
  • درد و سوزش لب ها و زبان، زخم گوشه دهان، قرمز و متورم شدن زبان و لب های ترک خورده از دیگر نشانه های کمبود ویتامین ب2 است.
  • در مواقعی که شدت کمبود ویتامین ب2 در دوران بارداری بالا باشد، مسائلی نظیر عارضه لب شکری جنین، شکاف کام و نقایص قلبی مادرزادی رخ می دهد.
  • کم خونی شدید و سرددرهای میگرنی از دیگر علائم کمبود ویتامین ب2 است.

با توجه به اینکه ویتامین ب2 جزء ویتامین های محلول در آب است، از اینرو در بدن ذخیره نمی گردد پس میزان مورد نیاز آن باید روزانه مصرف گردد تا مبتلا به کمبود آن نشویم. منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل لبنیات، تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت کم چربی، حبوبات، شیر و آجیل است. همچنین ذکر این نکته ضروری است که زنان و بچه ها در حال رشد، گروه های در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند و بسکمک مواقع تشخیص به موقع و زودهنگام آن مشکل است.

منبع: setare.com
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 1347

به "خواص ویتامین ب2 و نشانه های کمبود آن در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ویتامین ب2 و نشانه های کمبود آن در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید